"Megbomlott a lyuk egyensúlya" - magyar szakember a Mexikói-öbölbeli olajkitörésről

Vágólapra másolva!
Kuvaitban közel húsz éve hétszáz olyan kút lángolt, mint amelyikkel a Mexikói-öbölben küzdenek április óta. Csakhogy azok elzárásához nem kellett 1500 méteres mélységbe merülni. A Szaddám Huszein egykori iraki elnök által felgyújtott kuvaiti kutak elzárásán dolgozó magyar szakember szerint a megbomlott egyensúlyú kutak lezárása kockázatos feladat, a legbiztosabb megoldás a mentesítő fúrás.
Vágólapra másolva!

Ahány olajkút, annyiféle megoldási lehetőséget kell számba vennie annak, aki egy olajkitörést szeretne elzárni - mondta az [origo]-nak Székely Szabó Tamás, a Mol Nyrt. Hazai Kútmunkálati Felügyeletének vezetője és a Mol NyRt. kitöréselhárítási csapatának parancsnoka.

Székely részt vett az első iraki háború után a Szadám Huszein hadserege által felgyújtatott kuvaiti olajkutak elfojtásában, szerinte a "megoldás során meghatározott elvi megfontolásokat kell a gyakorlatban a helyszínhez és a kútkörülményekhez alkalmazkodva és a korábbi tapasztalatokat adaptálva véghezvinni". A fő cél eljutni egy olyan ép peremig vagy csőig, amelyre újra fel lehet szerelni egy elzáró- vagy szabályzó egységet, és utána lehet eldönteni, hogy lezárható-e a kút, vagy szabályozott körülmények között kell "tovább termeltetni", amíg megteremtik a kútban uralkodó nyomásviszonyok egyensúlyát, és így a kút lezárhatóvá válik.

Ezen dolgoznak jelenleg is az USA történelmének legsúlyosabb természeti katasztrófáját okozó Mexikói-öbölben található olajkúton is a BP szakemberei. A Deepwater Horizon nevű mélytengeri fúróhajón április 20-án történt kitörés, majd robbanás és tűz után állt elő vészhelyzet. A fúróhajó elsüllyedt, az 1500 méteres mélységben lévő olajkútban eddig ismeretlen okból baleset történt, a kút kitörésgátló berendezése tönkrement, és azóta a nyersolaj akadálytalanul ömlik a tengerbe. A becslések szerint naponta 12-19 ezer hordó, azaz 2-3 millió liter olaj kerül a tengerbe, de vannak, akik különböző becslési módszerekkel 16 millió literre teszik a naponta kifolyó olaj mennyiségét.

A szennyezés okozta károk és azok rendbehozatala hosszú évekbe és dollármilliárdokba kerül majd. A BP eddig 1,25 milliárd dollárt költött az olajfolyás megakadályozására, és a Guardian korábbi becslése szerint 60 milliárdos bírságot is kiszabhatnak rá az amerikai hatóságok. A halászati iparág, amelyet súlyosan érint az olajfolt miatti tilalom, 2,5 milliárd, a tengerpartok népszerűségére épülő floridai turizmus pedig 3 milliárd dolláros kárt szenvedhet a Time magazin szerint. Különböző biztosítók 3,5 és 12 milliárd dollár közé teszik a várható kárigényeket, de vannak 30 milliárd dollárra vonatkozó becslések is. Az élővilág és a tengerparti mocsarak helyreállítása évekbe telik majd.

Más a helyzet

A kuvaiti olajkutakhoz hasonlítva nagyon más a helyzet a Mexikói-öbölben - mondta Székely Szabó Tamás. Kuvaitban több mint 700 kút égett, amelyekből soknak a hozama megegyezett a Mexikói-öbölben kitört kútéval. Csakhogy ott az olaj nem a vízbe, hanem a sivatag homokjába folyt, és a kutak elzárásán sem a tenger mélyén, hanem a földfelszínen kellett dolgozni.

A Mexikói-öbölben azonban 1500 méteres mélységben a hideg, 4 Celsius-fokos vízben gázhidrátképződés körülményei mellett kell megoldani ugyanezt a feladatot kamerákon keresztül kapott képek alapján, távirányítású berendezésekkel, amelyek mozgását tengeráramlatok is nehezítik. Nem lehet megmérni, megfogni az alkatrészeket, a mélységben uralkodó állapotról csak áttételes információik vannak a szakembereknek. Közben egy helyben kell tartani a mélytengeri fúróhajót is, amelyről a műveletet végzik. Így kell precíziós munkát végezni, ami nagy kihívás, óriási feladat - mondta Székely Szabó Tamás, aki szerint a világ legjobb szakemberei dolgoznak ezen.

Póttervek

A tönkrement olajkút tulajdonosa, az egyre nagyobb politikai és társadalmi nyomás alatt álló BP sorra próbálja a különböző módszereket a kút elfojtására, illetve a kiömlő olaj felfogására, de ezek eddig nem jártak sikerrel. Székely Szabó Tamás azt mondta, teljesen természetes, hogy számos módszert kipróbáltak az olajfolyás megállítására. "Kell lenni egy póttervnek, mindig kell, hogy legyen alternatíva."

Forrás: BP

a múlt pénteken sikerült egy olajfogó sapkát elhelyezni a kút tetején, miután levágták róla az áprilisi kitörésben tönkrement úgynevezett risert (az az acélcső, amely összeköti a kúttalpat és a mélytengeri fúróhajót, benne futnak a kút fúrásához használt eszközök, illetve ezen keresztül emelik ki a folyadékokat, amíg be nem kötik a kutat a tenger alatti olajvezetékekbe). A sapka segítségével csökkenthetik a tengerbe ömlő olaj mennyiségét, bár a kiáramlást teljesen megszüntetni valószínűleg nem tudják.

Az amerikai parti őrség kedden közölte, hogy a kút tetejére helyezett kupak segítségével az előző 24 órában több mint 14 ezer hordónyi (2,2 millió liter) olajat fogott fel a kiömlő mennyiségből. Eddig összesen 42 500 hordónyi (6,7 millió liter) nyersanyagot emeltek a felszínre ezzel a módszerrel. Az olajat feldogozzák és értékesítik a piacon. A BP közölte, az eladásból befolyó összegből alapot hoznak létre az olajszennyezés által érintett négy amerikai állam tengerparti élővilágának helyreállítására és megóvására.

A mentés fő célja az lenne, hogy a kitörésgátló funkcióját visszaállítsák és elzárják a kutat. Ez a szakember szerint bizonyos körülmények között tehető meg, de vannak esetek, amikor ez kockázatos.

"Megbomlott a lyuknak az egyensúlya"

A kút ugyanis a feltételezések szerint a legmélyebb pontján, 5500 méteres mélységben is megsérült, ott, ahol a tengerfenék alatti kőzetben eléri az olajréteget az utolsó csőszakasz. Itt sérülhetett meg eddig ismeretlen okból a cső körüli cementpalást, és így nem ott jut be a folyadék a cső belsejébe. "Megbomlott a lyuk egyensúlya, és megsérül valahol a béléscső is" - mondta a szakember, aki szerint az olajat tartalmazó kőzetréteg felől korlátlanul tud beáramlani a folyadék.

Forrás: BP
A BP múlt heti grafikája a mentesítő fúrásokról
(A pirossal jelölt a sérült olajkút és a mélybe vezető csöve, a szürkék a mentesítő fúrások, amelyek közül sárgával jelölték azt a részt, amelyet a grafika elkészültekor már kifúrtak.)

Emiatt nem is próbálják egyelőre elzárni a kutat. Fennáll a veszélye ugyanis, hogy erodálódott a kút belseje, mivel hosszabb ideje áramlik kifelé kontrollálatlanul az anyag, amely magával hozhatott különböző részecskéket is, tovább rongálva a béléscsövet és a lyukfejszerelvényt. Minél hosszabb idő telik el a kitörés után, annál rosszabbra kell számítani - indokolta az óvatosságot a szakember.

A végső megoldás

A helyzetet egy szivárgó csaphoz hasonlította, amely egy cső végén található. Ha megjavítják és sikerül lezárni a csapot, a nyomás annyira megnövekedhet a csőben, hogy az elreped. Ez a veszély - elvben - fennállhat a Mexikói-öbölben is, ezért az erőfeszítések arra irányulnak, hogy a kiömlő olajból minél nagyobb mennyiséget tudjanak összegyűjteni.

A kutat Székely Szabó Tamás szerint valószínűleg csak akkor tudják majd biztosan lezárni, ha a mentesítő fúrással elérik a megrongálódott kút csövének legmélyebben, az olajat tartalmazó rétegben lévő pontját. A BP két mentesítő fúrást is indított. Az új furaton keresztül nehéziszapot, majd cementet fecskendeznek be, amely véglegesen elzárja a sérült kutat. Azt többé nem is tudják majd használatba venni, viszont a mentesítő fúrásokon át még folyhat kitermelés.