Kiakadtak a spanyolok a jól kereső légiirányítók sztrájkjára

Vágólapra másolva!
A spanyol légiirányítók 97 százaléka felvette a munkát vasárnap, így lassan teljesen helyreáll a légiközlekedés Spanyolországban. A spanyol sajtó és közvélemény erős felháborodással reagált az átlagosan évi kétszázezer eurót (55 millió forint) kereső "kiváltságos" légiirányítók sztrájkjára, amely nagyjából háromszázezer embert érintett.
Vágólapra másolva!

A légiirányítók 97 százaléka felvette a munkát vasárnap, és a vadsztrájk szombati megtörése óta 162 ezer utas tudott elrepülni - közölte Jose Blanco. A spanyol közmunkaügyi miniszter elmondása szerint lépésről lépésre teljesen helyreáll a légiközlekedés, és így "itt az ideje igazságot tenni". Blanco elmondta: a spanyol repülőtereket irányító AENA fegyelmi eljárást fog indítani a vadsztrájkban részt vett 442 légiirányító ellen.

A légiirányítók péntek délután kezdtek el tömegesen beteget jelenteni, és estére már nagyjából kilencven százalékuk nem dolgozott. Bár a spanyol kormány péntek este a hadsereg irányítása alá helyezte a polgári légiirányítást, szombat délelőtt egyetlen gép sem szállt fel a spanyol repülőtereken.

A kormány végül szombaton 15 napig tartó szükségállapotot hirdetett, hogy munkára kényszerítsék a sztrájkolókat. A döntéssel ugyanis katonai parancsnokság alá helyezték a légiirányítókat, akiket így a haditörvények alapján, gyorsított eljárással tudnak börtönbe zárni, ha nem veszik fel a munkát.

A mallorcai repülőtér légiirányítói a spanyol sajtónak nyilatkozva azt állították, hogy a katonák fegyverrel fenyegetőzve kényszerítették őket az irányítótoronyba. A repülőtereken rekedt utasok azonban nem nagyon sajnálták őket. Egy utas elmondta: örömmel látta, ahogy légiirányítók sírással küszködve mesélték mekkora sokkot okozott nekik a fegyveres katonák megjelenése.

Közben a spanyol sajtó is erősen kritizálta az átlagosan évi kétszázezer eurót (55 millió forintot), a spanyol átlagkereset majdnem tízszeresét kereső légiirányítók akcióját. A konzervatív El Mundo "obszcénnak" nevezete a "kevés kiváltságos" sztrájkját és megbüntetésüket követelte.

A spanyol kormány februárban a túlóraidő, valamint az azért járó fizetés csökkentésével érte el, hogy a 2 300 légiirányító éves átlagkeresete 334 ezer euróról (91 millió forint) kétszázezer euróra csökkent. Az akkor nyilvánosságra hozott adatok szerint 135 légiirányító több mint hatszázezer eurót (165 millió forint) keresett évente.