A multikat okolja a benzindrágulásért a német versenyhatóság

Vágólapra másolva!
Szavak nélkül is megértik egymást a német üzemanyagpiacot uraló multinacionális óriásvállalatok, így nem is kell kartellezéshez folyamodniuk ahhoz, hogy egyszerre lépjenek - közölte csütörtökön a német versenyhatóság elnöke, aki szerint a multik túlhatalma az oka a túl magas benzináraknak. A versenyhatóság szerint az olajtársaságok óraműpontossággal igazítják egymáshoz áraikat.
Vágólapra másolva!

Nincs szükség kartellezésre ahhoz, hogy aránytalanul magasan tartsák a benzinárakat Németországban az üzemanyagpiacot uraló multinacionális cégek - jelentette ki csütörtökön a német versenyhatóság elnöke. Andreas Mundt elmondta, hogy a 82 milliós ország a Shell, a Total, valamint a BP - amely az Aral töltőállomások tulajdonosa -, továbbá a Jet kutakat üzemeltető ConocoPhillips és az Esso hálózatot működtető ExxonMobil együttvéve a bevétel 65 százalékát szerzi meg.

A piacon oligopólium alakult ki, a vezető cégek között nincsen számottevő verseny - mutatta ki a hatóság. A piac működését három évig tanulmányozták, és megállapították, hogy az árak alakulása percre pontosan kiszámítható. Elsőként lép az Aral vagy a Shell, majd három óra elteltével a páros második tagja következik. Utána a három további meghatározó szereplő is hozzáigazítja árait a változáshoz.

A német versenyhatóság azt is megfigyelte, hogy az olajtársaságok többször csökkentik áraikat, mint ahányszor növelik, de a drágulás mindig nagyobb mértékű, mint a csökkenés. "A cégek szavak nélkül is megértik egymást, az árak ezért túlságosan magasak" - mondta Andreas Mundt, hozzátéve, hogy a versenyhatóság minden eszközzel fellép a piacot uraló cégek további erősödése ellen.

Az üzemanyag ára emelkedik, az adótartalom azonban csökken, a drágulásból így az államháztartás nem profitál - közölte a berlini gazdasági minisztérium. A tárca kimutatása szerint például a dízelüzemanyag árában az adótartalom 1999 és 2010 között 63 százalékról 54 százalékra csökkent.

A német autóklub honlapján szereplő adatok szerint a dízel átlagos literenkénti ára jelenleg 1,4 euró (376 forint). A 98-as benzin literje 1,61 euróba (432 forint) kerül Németországban.