A Volga folyón lévő Kujbisevi víztározón július 10-én elsüllyedt Bulgarija tragédiája előtt tengerészek internetes fórumokon fogadásokat kötöttek, hogy kibír-e még egy szezont a hajó - írta a Moszkovszkij Komszomolec című lap csütörtökön.
A cikk szerint a hajósok végeláthatatlanul sorolták a fórumon a Bulgarija problémáit, és ezeket olvasva még egy hozzá nem értő kívülálló számára is világos volt, hogy a hajót rég ki kellett volna vonni a forgalomból, de a cikk szerint nem egyértelmű, hogy csak a hajót üzemeltető cég a felelős a balesetért.
A lapnak egy folyami hajóskapitány elmondta: a több mint száz ember életét követelő katasztrófát okozhatta egyszerűen a hajófenékben felgyülemlett víz is. Az illető szerint minden hajó alján összegyűlik a víz, amelyet - mivel szennyezett - nem lehet egyszerűen leengedni, hanem le kell szivattyúztatni. A mai hajókon e víz mennyiségét már műszerek mérik, de a Bulgarijához hasonló régieken csak szemmértékkel ellenőrzik.
"Még az sem lehetetlen, hogy a Bulgariján nem is túl sok víz gyűlt fel, hanem a szerencsétlen körülmények miatt okozott katasztrófát: egy ekkora hajónál elég egy alig 10 centiméteres réteg: ha egy hullám lökésétől átfolyik az egyik oldalra, máris annyira eltolódik a súlypont, hogy a hajó felborulhat, hát még, ha a nyitott ablakokon becsap a víz" - mondta.
A neve mellőzését kérő kapitány kifejtette: ma ezeknek a hajóknak a tulajdonosai olyan helyzetbe kerültek, hogy sokkal egyszerűbb és olcsóbb lefizetniük valakit, mint átesni a szükséges vizsgálatokon. Ráadásul az illetékes hatóság évente emeli az árait, és most az a helyzet, hogy egy mentőöv vizsgálata 400 rubelbe kerül, míg 600 rubelért már újat lehet venni.
A rendszer is felelős a tragédiáért
Az illető azt mondta: még csak nem is mindig korrupcióról van szó. A folyami hajózásban mindenki ismeri egymást, a hajókat vizsgáló szakértők többnyire nyugállományú kapitányok, és pusztán az ismeretség alapján megbíznak aktív kollégáikban, elvárják, hogy a szóvá tett hibákat kijavítsák, de kiadják a papírokat. Ám a vizsgálat igazolása alapján az illetékes hivatal állítja ki az engedélyt. "Ha ott az egész hivatalt büntetnék, és nem egyetlen szerencsétlen szakértőt, mindjárt nem adnák ki olvasatlanul a papírokat" - mondta a kapitány.
Szerinte még akkor sincs garancia a hajó alapos ellenőrzésére, ha a tulajdonos szándéka tisztességes. Ugyanis a jég levonulása után, a hajózási szezon megkezdése előtti néhány napban a 10-20 szakértőnek száznál több hajót kellene átvizsgálnia, és minden egyes hajóhoz jó néhány órára van szükség.
A megszólaltatott kapitány kifejtette: a Bulgariján bizonyosan igen régen nem volt komoly ellenőrzés, mert a mentőmellények rég elavult típusúak voltak, ezekkel egyetlen szakértő sem engedte volna közlekedni a hajót. "Igaz: a hajó három perc alatt süllyedt el, így nem volt igazán jelentőségük a mellényeknek, de más körülmények között lehetett volna" - mondta.
A hajósok internetfórumán valaki ezt írta: "Nálunk még mindig minden az ellenőrző és az ellenőrzött szocialista felelősségtudatára épül, ami 20 éve, vagy inkább 50 éve nem létezik."