Vagánykodni akart fültanúk szerint a felborult hajó kapitánya

Costa Concordia óceájáró hajó zátonyra futott és felborult Olaszország partjainál
Vágólapra másolva!
A szerencsétlenül járt luxushajó magyar személyzete és utasai közül tízen már hazatértek, két magyart még keresnek. Olasz sajtóértesülés szerint az óceánjáró kapitánya a hajón dolgozó felszolgálók főnökének akart a kedvében járni azzal, hogy közel ment a parthoz. A manőver becslések szerint 85-95 millió dolláros veszteséget okoz a hajót működtető társaságnak
Vágólapra másolva!

Tíz magyar állampolgár tért haza hétfő délelőttig a szerencsétlenül járt Costa Concordia luxushajó utasai és személyzete közül - mondta az [origo]-nak Tóth József, a Külügyminisztérium sajtófőosztályának vezetője. Továbbra is keresnek ugyanakkor két magyar állampolgárt, akikkel a magyar hatóságoknak még nem sikerült felvennie a kapcsolatot - tette hozzá Tóth József. Egyikük ahhoz a hatfős csoporthoz tartozik, amelynek tagjai zenészként vagy táncosként dolgoztak a hajón. Róla a már Magyarországon tartózkodó kollégái korábban azt mondták, hogy tudomásuk szerint jól van, bár kapcsolatuk nem volt vele, és nem tudták, hogy mikor tér haza.

Hétfőn átmenetileg felfüggesztették a keresést a túlélők után, miután a hajó mozogni kezdett - jelentette be Giglio szigetének polgármestere, Sergio Ortelli. Fennáll a veszély, hogy a hajó a sziklazátonyról a tenger fenekére süllyed.

Forrás: AFP/Filippo Monteforte

A Corriere della Sera című olasz lap úgy tudja, a Costa Concordián dolgozó felszolgálók főnökének akart a kedvében járni az óceánjáró kapitánya, amikor utasítást adott, hogy a hajó szorosan a part közelében haladjon - írta hétfőn a Corriere della Sera. A főnök ugyanis Giglio szigetén született. Nem sokkal a baleset előtt a lap által idézet fültanúk meghallották a kapitány megjegyzését, amikor így szólt az illetőhöz: "Antonello, látod, egészen közel vagyunk a te Gigliódhoz".

A szívességre az adott okot, hogy Antonello Tievolinak már egy héttel korábban szabadságra kellett volna mennie, ám helyettes hiányában ezt nem tehette meg. Francesco Schettino kapitány emiatt akart a kedvében járni azzal, hogy a sziget közvetlen közelébe irányította a Costa Concordiát.

A manőver komoly pénzügyi veszteséget okoz a hajót működtető társaságnak. A floridai székhelyű Carnival - amely az olasz hajót üzemeltető Costa Cruises anyavállalata - hétfői közlése szerint arra számít, hogy az idén 85-95 millió dollárral csappan meg a profitja amiatt, hogy az év hátralevő részében már minden bizonnyal nem tudják forgalomba helyezni a hajót. Ez részvényeként 11-12 centes csökkenést jelent, miközben a társaság 2,55-2,85 dolláros részvényarányos nyereségre számított az idei, novemberrel végződő üzleti évben. Erre még egyéb költségek is rakódnak, de ezeket egyelőre még nem tudják felmérni.

Olasz lapértesülések szerint a hajó összességében közel hárommilliárd dollárra volt biztosítva. A német Hannover Re - a világ öt legnagyobb viszontbiztosítójának egyike - tízmillió eurós kártérítésre számít, a többi biztosító egyelőre még nem nyilatkozott.

A társaság New York-i és londoni tőzsdén egyaránt jegyzett részvényeinek árfolyama hétfőn délelőtt 19 százalékos csökkenéssel kétéves mélypontra zuhant Londonban, mert a befektetők attól tartanak, hogy a veszteség az eddig jelzettnél nagyobb lesz. A múlt évben a papírok több mint 30 százalékot veszítettek értékükből: az üzemanyagárak emelkedése, a fogyasztók elbizonytalanodása miatt a részvénytulajdonosok igyekeztek szabadulni a társaság papírjaitól.

A Carnival a világ egyik legnagyobb utasszállító hajózási társasága - a globális piac közel felét tartja kézben -, 101 hajója többek között P&O, Cunard és Princess Cruises márkanevek alatt fut. A balesetet szenvedett Costa Concordia hajót működtető Costa Cruises évi 3 milliós utasszámmal és 16 hajóból álló flottájával Európa legnagyobb utasszállító hajózási társasága.

A Costa utasszáma az elmúlt évtizedben töretlenül szaporodott: a 2000. évi 363 ezerről 2,89 millióra nőtt 2010-re, a társaság árbevétele pedig ötszörösére, évi 572,4 millió euróról 2,9 milliárd euróra nőtt.

A felborult hajó ökológiai katasztrófát is okozhat. Üzemanyagtartályában ugyanis 2400 tonna gázolaj van. Ha ennek akár csak egy része a tengerbe ömlik, az hosszú időre beszennyezheti Giglio sziget partjait és a Tirrén-tenger egy részét. A 21 négyzetkilométer nagyságú sziget 20 kilométerre fekszik a szárazföldtől és mintegy 50 kilométerre Elbától.