Úton vagyunk a globális szegénység felszámolása felé - legalábbis erről írt nemrég az Economist. Mélyszegénységben élőnek azokat nevezzük, akik kevesebb, mint napi 1,25 dollárból élnek. 1990-ben a világ népességének 43 százalékára volt ez igaz, 2010-ben viszont már csak 21 százalékukra.
Húsz év alatt egymilliárd ember kikerülése a mélyszegénységből óriási eredmény. Legalábbis lehetne - ilyen nagy ívű állítást tenni azonban több szempontból is problémás. "Félreértésekre adhat okot, ha kizárólag mennyiségi mutatók által próbálunk egy abszolút szegénységi küszöbhöz mérni valós változásokat" - mondta Gerőcs Tamás világgazdasági elemző.
Gerőcs szerint a mennyiségi mutatók helyett a minőségi, relatív szegénységgel foglalkozó mutatókra kellene figyelni, ami nem könnyű, ugyanis kevés erre vonatkozó nemzetközi kutatás érhető el. Nem véletlenül, hiszen a globális életminőség-változás szinte mérhetetlen, az eltérő fogyasztói és kulturális szokások miatt a relatív szegénység vizsgálata fals összehasonlításokhoz vezethet.
A szegénység nem szűnik meg, csak átalakul, ahogy világszerte tömegek hagyják el természetes lakóhelyüket, hogy alacsonyan képzett munkaerőként egy másfajta, városi szegénységbe kerüljenek át.
Ez a probléma leginkább Kínában figyelhető meg, amely egyébként a fejlődéssel összekötött pozitív társadalmi változások iskolapéldája: 1980 óta közel 700 millió kínai került át a mélyszegénységi küszöb másik oldalára, elsősorban falvakból gyártelepekre és a városi alacsony sorban élő munkásosztályba. A statisztikailag megállapítható mélyszegénységből ezzel kikerülnek ugyan, de az életminőségük érdemben nem javul: a Világbank adatai szerint Kínában közel egymilliárdan élnek napi 5 dollárnál kevesebből, ami csak a lakhatás és étkezés finanszírozásával együtt nem nagy luxus.
Hogy a szegénység lényegében nem változik, azt mutatják a World Food Programme adatai is: 2000 és 2012 között 870 millió ember élt krónikus alultápláltságban (ebből 850 a fejlődő országokban), számuk húsz évvel ezelőtt majdnem pontosan ugyanennyi volt. 2010-ben a Minority Right Group nevű nemzetközi emberi jogi szervezet is úgy találta, hogy a szegénység felszámolására irányuló programok a legszegényebbek között érik el a legkisebb eredményeket.
A globális szegénység és éhezés elleni harc 2000-ben kezdődött. Ekkora indította el az ENSZ a Millenniumi Fejlesztési Célokat (MFC), amelyek között első helyen szerepel a szélsőséges szegénység felszámolása. A dokumentumot 189 tagállam hagyta jóvá, ez volt az egyik legtöbb államfőt felvonultató közgyűlés az ENSZ történetében.
Nincs pontos adat arról, hogy összesen mennyit költöttek eddig az MFC-re, vagy azon belül annak első pontjára. A Világbank becslése szerint, ha minden tagállam teljesíti a kötelezettségvállalásait, akkor nagyjából évi 40-60 milliárd dollár mehet a fejlesztési célokra. Ha azt nézzük, hogy a statisztikák szerint a mélyszegénységből kikerült emberek nyolcvan százaléka kínai (Kína pedig az MFC-től függetlenül kezdte és hajtotta végre felzárkóztató programját), és már az is sikernek számít, ha valaki 1,25 dollár helyett 1,26 dollárból él meg egy nap, akkor felmerül a kérdés, hogy vajon hatékonyan költötték-e el ezt a tengernyi pénzt.
A Center for Global Development kutatói szerint az MFC hatására a segélyek a gazdagabb országokból valóban megérkeztek a szegényekhez, és olyan területekre fordították őket, mint például a közegészségügy. A támogatást azonban nem kötötték konkrét célokhoz, ezért nem világos, hogy sikerült-e elérniük konkrét hatást - olvasható Dani Rodrik, a Harvard Egyetem professzorának a Világgazdaságban lefordított publicisztikájában.
Az írásból kiderül, hogy a 2015-ben véget érő MFC-ről valószínűleg sosem fog kiderülni, hogy hatékony volt-e, vagy sem, ugyanis a célokhoz rendelt mérőszámok általánosak és semmitmondóak. A szegénységgel kapcsolatban az a siker mércéje, hogy csökkentsék felére a napi 1,25 dollárnál kevesebb pénzből élők számát (ezt már a határidő előtt kipipálhatják), és csökkentsék felére az éhezők számát (ezt még nem pipálhatják ki). A konkrét célok között van az is, hogy növeljék az egy főre jutó GDP-t és a foglalkoztatási rátát is.
Rodrik szerint a homályos célok ott csúcsosodnak ki, hogy a nyolc célból csupán az utolsó foglalkozik az együttműködéssel, holott a dokumentum elvileg a fejlett és fejlődő országok partnerségét hivatott elérni. Meglévő formájában azonban csak arról szól, hogy a fejlődő országoknak miket kell tenniük, a fejlett országok tevékenységét semmilyen formában nem kontrollálják. Rodrik szerint "az sem világos, hogy miért kell globális erőfeszítéssel győzködni a fejlődő országokat, hogy azt tegyék, ami nekik jó".
Az MFC 2015-ben indul a második, 2030-ig tartó körre, amelynek a végére szinte teljesen meg kell szüntetni a szegénységet. Gerőcs szerint a jelenlegi trendeket figyelembe véve ez nem fog sikerülni. Sőt, a fejlődő és fejlett világ közti strukturális függőségi viszonyok a továbbiakban is gondoskodnak a szegénység újratermeléséről: a szegénységet nem a természeti viszonyok idézik elő, hanem a globális társadalmi újraelosztási rendszer. Ahhoz, hogy a szegénység megszűnjön, két dolog szükséges: minimum célzott jövedelempolitika, de távlati célként egy igazságosabb gazdasági jövedelemelosztás.