Újabb hajó foghatta az eltűnt maláj gép jeleit

Maláj gép, eltűnt repülőgép, egy ausztrál tengerész figyeli a vizet a roncsok után kutatva
This handout photo taken on March 28, 2014 and released on March 31 shows Able Seaman Marine Technician Matthew Oxley (L) keeping watch onboard the HMAS Success while the ship is deployed in search of missing Malaysia Airlines flight MH370 in the Indian Ocean. No time limit will be imposed on the search for MH370 because the world deserves to know what happened, Australian Prime Minister Tony Abbott said on March 31, as a ship equipped to locate the plane's "black box" prepared to set sail. AFP PHOTO / AUSTRALIAN DEFENCE / ABIS JULIANNE CROPLEY ----EDITORS NOTE ----RESTRICTED TO EDITORIAL USE MANDATORY CREDIT "AFP PHOTO / AUSTRALIAN DEFENCE / ABIS JULIANNE CROPLEY" NO MARKETING - NO ADVERTISING CAMPAIGNS - DISTRIBUTED AS A SERVICE TO CLIENTS
Vágólapra másolva!
A kínai után egy ausztrál hajó is fogja az ismeretlen pulzáló jeleket az Indiai-óceánon.
Vágólapra másolva!

A Guardian beszámolója szerint egy Ocean Shield nevű ausztrál hadihajó vasárnap reggel a Haiohszün 1 nevet viselő kínai keresőhajótól 300 tengeri mérföldre ugyancsak érzékelt egyelőre ismeretlen forrású jeleket víz alatti feketedoboz-detektorával, ami tulajdonképpen egy víz alatt is működőképes, nagy érzékenységű mikrofon. A Haihszün 1-es szombaton érzékelte a 37,5 kilohertzes frekvencián pulzáló pittyegéseket. A fekete dobozok működéséről korábbi cikkünkben olvashat részletesen.

Pontosan ilyen típusú jeleket bocsátanak ki magukból a repülőgépek fekete dobozai is aktiválódásuk esetén, hogy könnyebb legyen megtalálni őket. Mivel a Malaysia Airlines MH370-es járata március 8-án tűnt el, fekete dobozának akkumulátorai legfeljebb még egy-két napig képesek energiát szolgáltatni a hangjelzésekhez. Bár a dobozok jelzései szabványosak, azt nem lehet megállapítani belőlük, hogy melyik repülőgéphez tartoztak.

Hajókkal és repülőgépekkel keresik az eltűnt gép roncsait Forrás: AFP/Abis Julianne Cropley

Vasárnap tizenkét repülőgéppel és tizenhárom hajóval végzik a maláj gép keresését három nagy területre koncentrálva az Ausztrália nyugati részén lévő Perth városától nagyjából kétezer kilométeres távolságban. A keresést koordináló ausztrál repülési szakember, Angus Houston a Guardiannek elmondta, hogy még a Haiohszün 1 előtt, pénteken is fogtak olyan hangokat, amelyek valószínűleg egy fekete doboztól származnak. Ez a kínai hajótól két kilométeres távolságban történt. A CNN szerint a hajók csak rövid ideig tudták fogni a pulzáló hangot, ami azt jelenti, hogy biztosan nincsenek a doboz közelében, mert akkor állandóan lehetett volna fogni a pittyegést, ami a víz alatt nagy távolságra is eljuthat.

Houston szerint még továbbra sem tudni, hogy a jelek biztosan az MH370-es fekete dobozától származnak-e, mindenesetre nagyon fontos kivizsgálni ezeket. A jelek felderítéséhez még egy HMS Echo nevű brit hadihajót is a másik két hajó mellé küldenek. A CNN-nek nyilatkozó szakértő szerint a maláj gép úgy manőverezhetett, hogy szándékosan elkerülje azt, hogy a katonai radarok érzékeljék az útját.