Egyre több a furcsaság a felborult komp körül

Elsüllyedt egy diákokat szállító komp Dél-Koreában
Coast guard members search for passengers near a South Korean ferry (C) that capsized on its way to Jeju island from Incheon, at sea some 20 kilometres off the island of Byungpoong in Jindo on April 17, 2014. South Korean rescue teams, including elite navy SEAL divers, raced to find up to 293 people missing from a capsized ferry carrying 459 passengers and crew -- mostly high school students bound for a holiday island. AFP PHOTO AFP PHOTO / ED JONES
Vágólapra másolva!
Már 170 körül jár a múlt szerdán elsüllyedt dél-koreai komphajóból kiemelt áldozatok száma. A búvárok rettenetes körülményekről beszélnek: sötét, zavaros vízben tapogatóznak a holttestek után. A halottak törött ujjai jelzik, hogy elkeseredetten küzdöttek az életükért. Közben egyre több furcsaság derül ki: a kapitány félrevezette az utasokat, a mentőket a diákok hívták először, a tulajdonos csalt, és szektavezér volt.
Vágólapra másolva!

Nem találtak a hajótestben bent rekedt levegőt a múlten hét szerdán felborult és elsüllyedt dél-koreai komphajón. A szerencsétlenség helyszínén dolgozó mentőcsapatok a hét elején még abban reménykedtek, hogy maradtak a hajóban légzsákok, ahol esetleg találhatnak túlélőket. Mivel ilyenek nem voltak, már nincs remény arra, hogy bárki élve kerüljön elő a múlt szerdán felborult hajóból.

A kutatóegységek a CNN tudósítása szerint csütörtökig 169 halálos áldozatot emeltek ki, de a számuk folyamatosan emelkedik. Még 133 emberről nem tudják, mi lett velük. A hajó felborulásának napján 174 utast mentettek ki, azóta egyetlen újabb túlélőt sem találtak.

Mindent végigtapogatnak

A kutatóegységek a hajó harmadik és negyedik szintjén keresték a hajón rekedt utasokat, mivel a negyedik szinten voltak a hálóhelyiségek, a harmadikon pedig az étterem. Azt feltételezték, hogy az utasok az utóbbi helyen gyűltek össze, de a búvárok itt nem találtak holttesteket. Annál inkább a negyedik szint kabinjaiban, amelyek átvizsgálása folyamatosan zajlik.

A zavaros vízben kutató búvárok arról számoltak be, hogy az utóbbi két napban megtalált áldozatok közül soknak volt eltörve az ujja, ami arra utal, hogy pánikszerűen próbáltak menekülni, felkapaszkodni a megdőlt padlón, falakon – jelentette a Reuters. „Fel vagyunk készítve a szélsőséges helyzetekre, de nehéz bátornak lenni, amikor holttestekbe akadunk a sötét vízben” – idézett egy búvárt a Reuters. „Mindent meg kell tapogatnunk a kezünkkel. Ez a legborzasztóbb és leginkább szívszorító munka az összes közül.”

A hajó utasainak nagy részét tanulmányi kiránduláson részt vevő tanulók tették ki. A Szöultól egyórányira fekvő Anszan egyik középiskolájának második évfolyamán tanulók nagy része odaveszett a szerencsétlenségben. Az iskola egyik igazgatóhelyettese, aki maga is a hajón utazott, de kimentették, két nappal a szerencsétlenség után öngyilkos lett.

Forrás: AFP/ /Ed Jones

Miközben az érintett iskola és a hozzátartozók gyászolják az áldozatokat, zajlik a katasztrófa okainak vizsgálata. Több kritika érte a hajó kapitányát és személyzetét, elsősorban azért, mert a feltételezések szerint nem ürítették ki elég gyorsan a hajót. A kapitány ugyanis azt tanácsolta az utasoknak, hogy vegyék fel a mentőmellényeket, és maradjanak a helyükön. A kapitány azzal védekezik, hogy tartott a hideg víztől, az erős áramlástól, és attól, hogy nincs elég mentőcsónak. Azért is támadják a kapitányt, mert elhagyta a hajót, miközben nagyon sokan a fedélzeten rekedtek.

Őrizetben a személyzet

Kedden ráadásul kiderült, hogy a mentőegységekhez nem is a személyzet vészjelzése futott be először, három perccel korábban az egyik diák hívta remegő hangon a tűzoltókat, hogy segítsenek, mert süllyed a hajójuk. A diák maga is életét vesztette a kompon, a holttestét már kiemelték – írja a Guardian.

A kapitányt és a személyzet tíz tagját őrizetbe vették, többük ellen várhatóan büntetőeljárás indul. A hatóságok ezenkívül házkutatást rendeltek el a kompot üzemeltető Csonghedzsin Marine nevű cég irodáiban, a társaság tulajdonosának családjánál, és egy hozzá kapcsolható templomban is. A cégvezetőről kiderült, hogy az 1990-es években csalás miatt négy év börtönt kapott.

Az arctalan milliárdos

A férfit sokan csak arctalan milliárdosként emlegetik, mivel kerüli a nyilvánosságot. Dél-koreai lapok szerint korábban Ahae néven nemzetközi elismertséget is szerzett, mint fotóművész, az 1980-as években pedig egy vallási szektát vezetett, amelynek több tucat tagját találták holtan egy Szöul melletti gyárépületben 1987-ben. A rendőrség tömeges öngyilkosság miatt indított vizsgálatot, de nem találtak arra utaló jeleket, hogy a cégvezetőnek közvetlen szerepe lett volna az ügyben.

A hatóságok szerint felmerült, hogy a cég megvesztegetett helyi hivatalnokokat a hajóin végzett biztonsági vizsgálatok eredményének eltussolása érdekében. Emellett arra is fény derült, hogy a szerencsétlenül járt komp rakományának tömegét helytelenül jelentették be, amiből arra lehet következtetni, hogy a hajó kifutása előtt elvégzett ellenőrzés legalábbis hiányos volt. Időközben megkezdődött az érintettek vagyonának feltárása is, hogy abból szükség esetén kárpótlást tudjanak fizetni az áldozatok hozzátartozóinak.

A szerdai katasztrófát feltehetően az okozta, hogy a komp túlságosan éles és gyors fordulót vett, és ezért felborult. A kapitány ráadásul egy 26 éves, kevésbé tapasztalt tengerészre bízta a hajó irányítását, aki még nem vezette a hajót az útnak ezen a szakaszán, és akit felügyelet nélkül hagyott a hajóhídon.

Észak-Korea a szerencsétlenség miatt szokatlan gesztust gyakorolt, amikor együttérzését fejezte ki az áldozatokkal és hozzátartozóikkal. A két állam az 1950-es évek eleje óta hivatalosan háborúban áll egymással.