A ramadánnak hivatalosan csak június hatodikán van vége, de úgy tűnik, Londonban korábban tartják a muzulmán böjti hónapot. Mással nem lehet magyarázni, hogy
a brit fővárosban elkezdődött a „ramadáni roham”,
azaz az arab világ legdrágább és legfeltűnőbb autóinak éves felvonulása.
Miközben Budapesten már egy Ferrari vagy egy Bentley is hatalmas feltűnést kelt, a londoniak egy része már csak a vállát vonogatja, ha az utcákon aranyozott, tízmilliókat érő sportkocsik rendeznek gyorsulási versenyt, bőgetik a motorokat, vagy éppen a tilosban parkolnak.
Vannak persze olyanok is, akiket egyre jobban idegesítenek a dubaji, szaúdi, vagy éppen bahreini milliárdos fiatalok játékszerei, arról nem beszélve, hogy
a londoni közlekedés sincs tőlük biztonságban.
Kezdjük azonban az elején: aki egy ideje nem járt a brit fővárosban, az meg fog lepődni, ha néhány nyári napot eltölt a fekete taxikról és a piros emeletes buszokról ismert metropoliszban. Persze ezeket is meg lehet még találni, de néhány éve a brit nyári szezon kezdetét már nem a parkokba piknikkosárral kitelepedő családok, hanem az arab aranyifjak megjelenése jelzi.
Szaúd-Arábiában, Bahreinben és Dubaiban ugyanis egy ideje már nem az foglalkoztatja a milliárdos aranyifjakat, kinek nagyobb a lakása, az autója, vagy drágább a karórája. Hanem az, hogy ki tudja ezt minél hatásosabb módon megmutatni a nagyközönségnek. És mi lenne erre jobb módszer, mint
az egész autóflottát átreptetni Európa legnagyobb városába,
majd felvonulni velük az utcákon?
Az, hogy mindez nyár elején történik, nem véletlen. Az arab országokban élő gazdagok között eddig is szokás volt, hogy a szinte kibírhatatlanul forró időjárás elől tengerparti villáikba költöznek. Ezeket a nyaralóhelyeket váltották fel az európai fővárosok. Főleg London, ahol nemcsak az időjárás jobb, de a luxusbevásárlást is el lehet intézni. Sokan érkeznek a muzulmán böjti hónap, a ramadán előtt és után is. Az őrület kezdetét pedig semmi sem jelzi jobban, mint a több százmillió forintot érő, aranyozott sportkocsik megjelenése a londoni belvárosban.
Idén az első fecske
a fiatal szaúdi milliárdos, Turki bin Abdullah volt.
A playboyéletet élő férfiról annak ellenére is keveset tudni, hogy a népszerű közösségi képmegosztón, az Instagramon ő maga szokta megosztani a hihetetlen gazdagságát bizonyító fotókat.
A brit bulvárlapok szerint a fiatal a szaúdi királyi családhoz tartozik, amikor pedig otthon van, akkor előszeretettel járatja Ferrariját a rijádi utcákon, az anyósülésen kedvenc gepárdjával, karján pedig két méregdrága órával. Persze ideje nagy részét Londonban tölti, ahova húsvét előtt érkezett meg barátaival, hogy pár hétre átvegye az irányítást a brit címlapok felett.
A Daily Mail szinte naponta számol be arról, merre jár a királyi csemete. Nem mintha nehéz lenne őt észrevenni, hiszen Turki bin Abdullah és barátai nem a londoni tömegközlekedést, és nem is a híres fekete taxikat használják. Ahogy a milliárdos arabok többsége, ő is magánrepülővel, vagy hajóval szállíttatja át autóit a szigetországba.
Bin Abdullah jelenleg egy aranyozott Bentley, egy Lamborghini és egy Rolls Royce közül választhat,
amikor reggel felkel a brit főváros legelegánsabb negyedében, Kensingtonban. Az autócsodák értékét még a Forbes is megbecsülte, szerintük a Londonba szállított, egyedi flotta körülbelül 1.5 millió dollárt (413 millió forintot) érhet.
Bin Abdullah azzal is tisztában van, hogy Londonnál keresve sem talált volna jobb helyet a hírnévre. A britek – és egyre több turista – évről évre szinte megőrülnek, amikor megjelennek az utcákon az arab látogatók.
Sokan azzal töltik szabadidejük nagy részét, hogy az autókat videózzák,
amit a tulajdonosok egyáltalán nem bánnak. Sőt, általában azt is megengedik, hogy az érdeklődők lefotózzák magukat az arany csodákkal.
Néhány napja a japán Kiru étterem megnyitóján az egyik ismert brit valóságshow-sztár, Chloe Jasmine mászott fel Bin Abdullah Lamborginijének motorháztetőjére, hogy képeket készítsenek róla a paparazzik.
A ramadáni rohamnak azonban van egy másik oldala is: a milliárdoscsemeték nemcsak a hagyományokat, hanem az érvényben lévő szabályokat sem nagyon tartják be, ami az önkormányzatoknak és a helyi lakosoknak sem mindig tetszik. A belvárosban élők egyre gyakrabban panaszkodnak arra, hogy képtelenek pihenni az állandó autóversenyektől és motorbőgéstől.
A BBC-nek egy nő azt mondta: hiába hallássérült, még ő sem tud aludni a szuperkocsik zajától.
Reggel négykor fel-alá járnak az utcán, iszonyú zajjal, és rengeteg helyi képtelen tőlük aludni”
A másik problémát a parkolójegyek jelentik. Londonban a dugódíj bevezetése sem könnyítette meg a parkolást, ha pedig valaki mégis talál helyet, borsos árat kell érte fizetnie. Ez az, ami a sportkocsik gazdáit egyáltalán nem érdekli. A milliárdos fiatalok általában ott rakják le az autót, ahol eszükbe jut, és
inkább utólag kifizetik a büntetést, mint hogy automatákkal kelljen bíbelődniük.
Néhány napja például egy egész flottát büntettek meg Knightsbridge-ben, ahol egyébként is nagyon drága a parkolás.
Az önkormányzatoknak nem kis dilemma, mit tudnának tenni, hogy ők is jól járjanak, és a lakosok is megnyugodjanak. Azt senki nem tagadja, hogy
a luxuskocsik büntetéseiből befolyó bevétel jól jön a városnak,
sőt vannak olyan kerületek, ahol kifejezetten várják az idényt. Rengeteget profitálnak az áruházak is: amikor ugyanis a milliárdosok nem az utakon versenyeznek, vagy éppen nem partiznak, akkor a legelegánsabb üzletekben költik a pénzüket.
A londoni polgármester – nem meglepő módon – eddig nem sokat lépett a ramadáni roham ellen, a helyi önkormányzatok viszont kezdik megelégelni a káoszt. Az exkluzív és gazdagok által lakott Knightsbridge vezetése éppen ezért tavaly
rendeletben tiltotta meg az autóversenyzést, a dübörgő zene hallgatását és a gyorsulást az utcáin,
de még azért is büntetés jár, ha valaki nem állítja le a parkoló kocsiban a motort.
Bár a szabálytalankodókat akár 1000 fontra (391 ezer forintra) is büntethetik, kérdéses, hogy ennek mekkora hatása lesz az aranyifjakra, akiket ekkora összeg egyáltalán nem ráz meg. A londoniaknak még néhány évig biztosan meg kell küzdeniük az aranyozott sportkocsik rohamával – már ha persze egyáltalán bánják, hogy városuk minden évben néhány hétre a nyilvánosság középpontjába kerül.