Számolni kell robbantással

EgyptAir Párizs-Kairó baleset
ADDING SPECIFICATION ABOUT THE AIRCRAFT A file picture obtained by AFP, dated May 8, 2016 and taken from Budapest airport in Hungary, shows the EgyptAir Airbus A 320-200, which vanished from radar en route from Paris to Cairo on May 19, 2016. Egyptian search teams combed the Mediterranean for signs of an EgyptAir flight with 66 people on board that vanished from radar en route from Paris to Cairo on May 19, 2016 the airline said. / AFP PHOTO / Andras Soos / RESTRICTED TO EDITORIAL USE - MANDATORY CREDIT "AFP PHOTO /ANDREAS SOOS" - NO MARKETING NO ADVERTISING CAMPAIGNS - DISTRIBUTED AS A SERVICE TO CLIENTS == NO ARCHIVE
Vágólapra másolva!
Repülésbiztonsági szakértő szerint műszaki hiba és terrorakció is okozhatta az EgyptAir MS804 járatának vesztét. A gép roncsait Krtétától 425 kilométerre találhatták meg.
Vágólapra másolva!

Az EgyptAir gépének roncsait találhatták meg Kréta szigetétől 425 kilométerre. A kérdés továbbra is az, miért zuhant az Airbus a tengerbe. Háy György repülésbiztonsági szakértő szerint műszaki hiba és robbantás ugyanúgy okozhatta a szerencsétlenséget.

Éles kanyarokat vett

Az EgyptAir MS804 járata Párizsból Kairóba tartott, amikor kairói idő szerint hajnali 2 óra 30 perckor eltűnt a radarernyőkről. A repülőgép 40 percnyire volt Kairótól, amikor belépett az egyiptomi légtérbe, a görög Karpatosz szigetétől nem messze.

– mondta Panos Kammenos. A görög védelmi miniszter hozzátette a gép közel 7600 métert zuhant, mielőtt végleg elvesztették volna a radar-képernyőkről.

Az Egyypt Air gépe hajnali fél 3-kor tűnt el a radarernyőkről Forrás: Fligthradar24.com

Robbantás kontra műszaki hiba

Háy György repülésbiztonsági szakértő szerint a szerencsétlenséget egy annyira hirtelen bekövetkező esemény okozhatta, ami miatt a pilóták még vészjelzéseket sem tudtak leadni.

A tragédiát ugyanúgy okozhatta műszaki hiba, mint egy robbantás,

mondta a szakértő, aki nem gondolná, hogy a pilóták irányítása alatt állt a gép, amikor az a nagyon éles kanyarokat vette. Nem szokatlan, hogy egy gép magától a zuhanástól vált ennyire élesen irányt.

Biztosat azonban csak azután lehet kijelenteni, miután a kiérkező keresőhajók begyűjtik a feketedobozokat, amik rögzítették többek között a fedélzeten zajló kommunikációt.

A hozzátartozók hiába várják vissza szeretteiket Forrás: AFP/Khaled Desouki

A lángcsóva vezetett nyomra

Egy kereskedelmi hajó kapitánya „lángokat látott az égen”, nem messze a görög Karpatosz szigetétől, ahol az utasszállító is eltűnt a radarernyőkről.

A lángcsóva segíthetett a repülőgép becsapódási helyének a körülhatárolásában.

Az Egypt Air MS804-es járat keresésére indult kutatócsoportoknak mindössze néhány tucat kilométeres körzetet kellett átkutatniuk, hogy ráleljenek a roncsokra. A szakértő szerint, amikor egy utasszállító belezuhan a tengerbe, a súlyosabb részei bár elsüllyednek, de a könnyebb darabok a felszínen maradnak.

Nincs magyar az áldozatok között Forrás: AFP/Khaled Desouki

Zűrzavar a vészjelzések körül

Az egyiptomi hadsereg azt közölte, hogy nem adtak le vészjelzést a repülőgépről. A médiában azonban némi zavart keltett, hogy két órával a gép eltűnése utána a hatóságok vészjelzéseket észleltek. A repülésbiztonsági szakértő szerint ez akkor lehetséges, amikor

egy repülőgép becsapódik a tengerfenékbe,

és a vészhelyzeti helyzeti jeladó (ELT) automatikusan jelezni kezd. A szakértő azonban hozzátette, hogy az is lehet, hogy csak a hatóságok kiérkező hajói észlelték ennyivel később a jelet, a készülék azonban már sokkal korábban sugározni kezdett.

Magyar utas nem volt

A Párizsból Kairóba tartó járatán 66-an utaztak, köztük egy gyerek és két csecsemő. A fedélzeten nem volt magyar utas. Az egyiptomi légitársaság közlése szerint 30 egyiptomi, 15 francia, 2 iraki, 1 brit, 1 kuvaiti, 1 belga, 1 szudáni, 1 csádi, 1 portugál és1 algériai utazott a gépen.