Megugrott a NATO-gépek riadóztatása az orosz repülők miatt

NATO-csapatok Ukrajna határán, ukrán válság, amerikai vadászrepülő Litvániában
A US Air Force F-15C „Eagle“ is seen at the airfield near Siauliai Zuokiniai, Lithunaia on March 6, in 2014. The United States sent six additional F-15 fighter jets to step up NATO's air patrols over the Baltic states, mission host Lithuania said as West-Russia tensions simmered over Ukraine. AFP PHOTO / PETRAS MALUKAS
Vágólapra másolva!
Az Oroszország és a NATO közötti feszültség miatt jelentősen nőtt 2016-ban az orosz repülőknek köszönhető riasztások száma. A tavalyi 870 riasztás 90 százaléka az oroszok miatt volt.
Vágólapra másolva!

A NATO vadászgépei 780 alkalommal szálltak fel tavaly európai támaszpontjaikról, hogy

orosz repülőket azonosítsanak és megfigyeljenek.

A hidegháború lezárása óta nem fordult elő, hogy az észak-atlanti szövetség ilyen sokszor rendelt el riadót orosz repülők miatt.

2015-ben mindössze 410 alkalommal riasztották a NATO-gépeket,

amelyeknek az a feladata, hogy meggyőződjenek arról, a közelgő repülő nem jelent veszélyt.

NATO-csapatok Ukrajna határán Forrás: AFP/Petras Malukas

A NATO-gépek pilótáinak például akár vizuális kapcsolatot is kell létesíteniük, hogy felmérjék, veszélyes lehet-e vagy sem a gyanús jármű. Azt szükség esetén akár erő alkalmazásával is megállíthatják.

Tavaly összesen 870 alkalommal riadóztattak NATO-vadászgépet

ismeretlen repülők közeledése miatt, ami azt jelenti, hogy mindössze 90 olyan eset történt, amelyben nem Oroszország, hanem más államok repülőgépei voltak érintettek.

Szakértők szerint az orosz repülőgépek manőverei általában teljes egészében legálisak, nem sértik a nemzetközi szabályokat. Időről időre a NATO gépei is úgy repülnek, hogy

nem kapcsolják be az azonosításhoz szükséges radar-válaszjeladójukat.

A Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet (ICAO) részvételével jelenleg tárgyalások folynak a légtér használatát szabályozó nemzetközi előírások szigorításáról.