Titkos erdélyi gyárban készülnek az olaszként eladott luxuscipők

2017.06.17. 18:20

A legtöbb, Made in Italy címkével ellátott Louis Vuitton luxuscipő egy erdélyi gyárban készül, amelynek még a létezését is igyekeznek eltitkolni. A romániai munkásoknak több havi bérébe kerülne, hogy egyetlen párat is megvegyenek az ott készülő cipőkből.

A Guardian szombaton leleplező cikket közölt arról, hogy hogyan és hol készülnek az ismert francia luxusdivatmárka, a Louis Vuitton olasz kézműves hagyományokon alapulóként eladott cipői. A brit lapnak sikerült bejutnia a Szeben megyében, Nagydisznódon található gyárba, amelynek létezését évek óta titkolja a cipőket gyártó Louis Vuitton Moet Hennessy nevű, több luxusmárkát tömörítő cég.

Tagadták, hogy Erdélyben készülnek a cipők

A Guardian beszámolója szerint a romániai gyárhoz már 2014-ben ellátogatott egy francia tévés csapat, de nem engedték be őket. A menedzsment hatalmas erőfeszítéseket tett, hogy még a Google keresőjében se bukkanjon fel a gyár, amelyről kívülről meg sem lehet állapítani, hogy mi készül benne. A kapun is a Somarest felirat áll, amely a Louis Vuitton Moet Hennessy egyik kevésbé ismert alvállalata. 

Egy Louis Vuitton üzlet belseje

Forrás: 123RF

Név nélkül nyilatkozó munkások már korábban is arról számoltak be, hogy szinte teljes egészében Erdélyben készülnek a 175 ezer forinttól több mint 600 ezer forintos ártartományba eső cipők, amelyeket aztán  Olaszországba vagy Franciaországba szállítanak, ahol csak a talpukat teszik hozzá.  A hatályos törvények ugyanis lehetővé teszik, hogy így olasz vagy francia gyártmányként adják el a cipőket. Bernard Arnault, a Louis Vuitton Moet Hennessy vezérigazgatója és Franciaország leggazdagabb embere mindeddig visszautasította ezeket a vádakat.

Így lesz olasz a Romániában készülő cipő

A Guardian riportere most bejutott a gyárba, és megerősítette, hogy valóban szinte teljesen kész cipők hagyják el az épületet. De mikor telefonon próbálták felvenni a kapcsolatot a Somaresttel, a cég sajtósa a Louis Vuitton név említésére letette a telefont. 

A francia divatházat 1854-ben alapította Louis Vuitton

Forrás: 123RF

A brit lap egyébként hosszas internetes nyomozás, például az ott dolgozók facebookos szelfijei után jutott el a nagydisznódi (Cisnadie) gyárhoz. A tömeggyártásban készült luxustermékek a 20. legértékesebb márkává tették a Luis Vuittont a világban, amely természetesen a költségek csökkentése miatt költöztette a gyárat Romániába. 2002-ben hozták létre itt az első üzemet, hogy kihasználják az olcsó romániai munkaerőt, 2004-ben pedig már 1500 pár cipőfelsőrészt gyártottak itt hetente. 

Azt nem lehet tudni, hogy most mekkora ez a szám, de a Guardian becslése szerint  akár jóval több mint 100 ezer pár cipő is készülhet itt.  Végül a cég sajtósa beleegyezett abba, hogy nyilatkozik a gyárban folyó munkáról, és elmondta, hogy olasz és francia alapanyagokból készülnek a cipők, amelyeket ebben a két országban fejeznek be, hogy megfeleljenek a Made in France vagy a Made in Italy embléma elvárásainak. Az EU-ban ugyanis a több országban gyártott termékeknél az az ország tüntethető fel a származás helyeként, ahol az utolsó jelentős munkafolyamatot végrehajtják.

A lényeg az olcsó munkaerő

A munkakörülmények egyébként kifejezetten jók a gyárban, amelyet a romániai dolgozók értékelnek is. 734 helyit foglalkoztatnak, akik a romániai ruhaipari átlagnak megfelelő fizetést kapnak. Ez körülbelül 133 euró (40 ezer forint) egy hónapban, ami azt jelenti, hogy hat hónapig kellene dolgozniuk, hogy megvegyenek egy középkategóriás Louis Vuitton bőrcipőt.

Több havi bérüket kéne adniuk a munkásoknak egy Louis Vuitton cipőért vagy csizmáért

Forrás: Getty Images/WireImage/2015 Merilyn Smith

A Guardian egy romániai divattervezővel is beszélt, aki azt mondta, hogy az EU-ban a legolcsóbbnak számító román ruhagyártás nem jelent feltétlenül rosszabb minőséget. Ioana Ciolacu szerint azt, ami Romániában történik, nem szabad összemosni azokkal a rémtörténetekkel, amiket nyugati márkákat gyártó ázsiai üzemekről hallani.

A cipők egyébként valóban kézzel készülnek, ahogy a Luis Vuitton hirdeti őket, de korántsem generációkon át öröklődő tudással: a munkások nagy részét helyben tanítják be.