Szigorúan ellenőrzik a magyar kaminosokat Hollandiában

Scania, kamion
Trucks of Swedish truck manufacturer Scania are lined up 14 September 2006 in Duisburg in the courtyard of a retailer. German industrial group MAN has launched a hostile takeover of 9,6 billion euros of Scania, MAN announced 18 September 2006. The board of Scania trucks immediately rejected the takeover bid, intended to create a world leader in the sector for lorries and utility vehicles. AFP PHOTO DDP/HENNING KAISER GERMANY OUT
Vágólapra másolva!
A holland hatóságok az egész országban razziát tartanak, főleg a kelet-európai országok sofőrjei a célpontok. Eddig 47 esetben szabtak ki büntetést.
Vágólapra másolva!

A holland Életminőség és Közlekedési felügyelet februárban 221 kamiont ellenőrzött, ezek közül 47-et megbüntetett amiatt, hogy

a sofőrök a kamionjuk kabinjában töltötték a pihenőidejüket.

A NiT Hungary tájékoztatása szerint az ország egész területén, 7 autópályán ellenőriztek. A kiszabható büntetés maximum 1500 euró - írja az utononline.hu. A felügyelet folytatja a razziát, kiemelt figyelmet fordítva a hétvégi pihenőidő betartására.

A tájékoztatás kiemeli, hogy a rendőrök főleg a kelet-európai sofőrök munkakörülményeire kíváncsiak.

Képünk illusztráció Forrás: AFP/Henning Kaiser

Az Európai Unió Bírósága 2017 decemberében, a sofőr pihenőideje, a napi pihenőidők és a csökkentett heti pihenőidők lehetőségét szabályozó rendeletben hozott ítéletében azt a következtetést vonta le, hogy

az európai uniós jogszabály tiltja, hogy a járművezetők a rendszeres heti pihenőidejüket a kamionban töltsék.

A tájékoztatás megemlíti, hogy az ellenőrzések eredményei a holland médiában nagy port kavartak. Például az, hogy valaki féléven keresztül él a kamionjában. Külön kiemelték, hogy meg nem nevezett kelet-európai tagállamok sofőrjeiről van szó.

"Hogy a szankcionált 47 esetből (az ellenőrzött mennyiség 21%-a) mennyire lehet általános következtetéseket levonni, az nehezen megmondható. A legnagyobb magyar közúti fuvarozói érdekképviselet, a NiT Hungary ebben a kérdésben következetes álláspontot képvisel: bár az Európai Unió Bírósága 2017. december 20-i ítélete egyértelműsíti a szabályt, azzal kapcsolatosan az 561/2006/EK rendelet hatályba lépése óta nem volt tapasztalható nyugat-európai tagállami számonkérés, ellenőrzés, szankcionálás. Mivel a nemzetközi közúti fuvarozás az elmúlt évtizedekben bizonyos szokványokhoz alkalmazkodott,

ilyen jellegű intézkedést ad hoc módon nem lehet ráerőltetni a szakmára.

A szabály következetes alkalmazását meg kell, hogy előzze a szükséges infrastruktúra kiépítése, a jármű- és árubiztonság feltételeinek teljes körű megteremtése! Nem véletlen, hogy az európai uniós jogalkotási folyamatok is felvetik a tagállami 'tanúsított' parkolók kialakításának szükségességét; mindaddig, amíg a jármű- és árubiztonság feltételei az egyes tagországokban nem állnak rendelkezésre,

az ilyen jellegű hatósági erődemonstráció a tagállami protekcionizmus egyértelmű megnyilvánulása"

- mondta az esettel kapcsolatban Dittel Gábor, a NiT Hungary főtitkára.

Az óriási kikötőforgalmat bonyolító Hollandiában a www.transparking.eu szerint

összesen három olyan biztonságos parkoló van, ahol a sofőrnek is tudnak szálláslehetőséget biztosítani.

2018. március 21-én rendkívüli, nyílt és sajtónyilvános elnökségi és FB ülésre kerül sor a NiT Hungary budapesti székházának konferenciatermében, melynek egyetlen napirendi pontja az európai uniós jogalkotással, a Mobilitási csomaggal kapcsolatos fejlemények áttekintése. Az ülés vendége Deli Andor EP képviselő, a közlekedési és idegenforgalmi bizottság állandó tagja, a bizottság mobilitási csomaggal kapcsolatos árnyék-jelentéstevője.