Az összeomlás szélén az Air France

Vágólapra másolva!
Nagy bajban van az Air France-KLM, több cikket is írt erről a Le Figaro, sőt, a vezércikkük is a francia légitársaság összeomlásközeli helyzetével foglalkozik. Az olvasókat arról kérdezte a legolvasottabb francia napilap: megszűnhet, eltűnhet-e az Air France-KLM? 47 ezren szavaztak, vagyis nagyon sokan, és megdöbbentően sokan, a válaszadók 87%-a igennel válaszolt. Szerintük megszűnhet az Air France-KLM. Hogy mekkora a baj, az a Le Figaro írásaiból is világosan kiderül.
Vágólapra másolva!

A nyolcvanas évek nagy sikerű (elsősorban a Csupasz pisztoly-sorozatból ismert) Leslie Nielsen vígjátékának az eredeti címe ez volt: Airplane. A francia cime viszont ez: Van egyáltalán pilóta a gépen?

A Le Figaro vezércikkében az amerikai paródia címét idézi fel. És válaszol is a kérdésre. Nincs. Az Air France gépén - átvitt értelemben - nincs pilóta. Nincs elnök-vezérigazgató az előző lemondása miatt, Jean-Marc Janaillac a tavaszi sztrájkokba bukott bele. Új vezető kinevezését hol az állam, hol pedig a pilóták szakszervezete akadályozza meg. És nagyon nehéz anyagi helyzetben van a cég.

A fő baj az Air France-nál a túlfizetett pilóták. Ragaszkodnak kivételes előjogaikhoz, prémiukhoz, munkaidő-kedvezményeikhez. A Le Figaro szellemes megfogalmazása szerint az Air France pilótáinak nincs sok okuk irigykedni más légitársaság pilótáira. Vagyis, őket fizetik a legjobban.

Egy Air France-főpilóta évente 250 ezer eurót keres. Nem tévedés, 250 ezer eurót, azaz - ha átszámítjuk - nagyjából 80 millió forintot (még a British Airways-nél is ennél 20%-kal kevesebbet kap a főpilóta).

Egy Air France-stewardess (aki érdemben főleg egy pincér munkáját végzi, még ha kiképzik nyilvánvalóan az esetleges veszélyhelyzetekre is) évente 46 ezer eurót kap, átszámítva 16-17 millió forintot. Többet, mint egy párizsi gimnázium pályája csúcsán levő, tudományos fokozattal is rendelkező tanára.