Sziget, ami felvillanyoz

Vágólapra másolva!
A népmese alapján idézhetnénk, hogy "legyen rövidebb, meg ne is", és ez az idei Sziget mottója is lehetne, amelyet idén öt napig élvezhetünk ki (ám a mínusz és a nulladik nap így is kibővíti egy hétre), és hogy ne vesszünk el ebben a forgatagban, kis eligazítást nyújtunk az elektronikus zenék és a partyk világához köthető színpadok és stílusok színes kavalkádjából.
Vágólapra másolva!

Dobszerda

A Converse Wan2 Színpadon tizenegykor a Delinquent Habits lép fel, az 1991-ben, Los Angeles utcáin alakult kultikus hiphopzenekar, mely az elsők között ismertette meg a világgal a latino ritmusokkal kevert anglo-chicano rapet. 1996-ban kiadott első albumukból több mint egymillió fogyott, köszönhető mai napig legnagyobb kislemezslágerüknek, a Tres Delinquentsnek.

Két évvel később már igazi nagy nevek álltak melléjük, hogy Here Come The Horns albumuk üzenete még több emberhez eljusson: így Big Pun, Sen Dog a Cypress Hillből és a Beatnuts is feltűnt egy-egy számban. Öt album után -a legutóbbi 2007-ben jelent meg New and Improved címmel - még mindig a világ egyik legsziporkázóbb hiphopzenekara, amely egyaránt turnézik Beckkel, a Fugeeszal vagy a Kornnal.

A MasterCard Party Arénában zenél Chase & Status, azaz a Saul Milton és Will Kennard alkotta londoni drumandbass duó, amely a kilencvenes évek óta forog a drum and bass világában. Kezdetben külön futottak be helyi karriert, majd a Chase & Status sztori 2004-ben egy remix-szel kezdődött, amelyet a páros a Future Cut '20/20' számából készített a Renegade Hardware számára.

Ez olyan jól sikerült, hogy a fiúk sorra bukkantak fel a nevesebbnél nevesebb labeleken, úgymint a Zinc vezette Bingo, a BC Presents vagy Fresh és Adam F Breakbeat Kaos-a vagy a Renegade Hardware. Szettjeikben az elektronikus zene legizgalmasabb irányzatait (garage, ragga, breakbeat) keverik.

Utánuk jön DJ Bailey, a Metalheadz egyik legismertebb DJ-je 11 éves kora óta szívta magába az utcai kultúrát. Eleinte a hip hop és az elektró érintette meg, később természetesen az acid house, de mivel a hiphop óta imádta a breakeket, ezért a hardcore, később a jungle szippantotta magába. A dj ismertsége 2002-ben ugrott óriásit, amikor a BBC új adóján, a 1XTRA-n ő kapta meg az egyik drum and bass műsort. Bailey a mai napig a Metalheadz rezidense, és a jellegzetes, metalheadzes hangzás zászlóvívője.

Delinquent Habits: Tres Delinquentes

Szerelemcsütörtök

A Converse Wan2 Színpadán este tizenegytől a holland Kraak'n'Smaak mutatja be, hogyan szól élő zenekarral a funk-house-break. Az amúgy stúdiómágus-trióként startoló Kraak & Smaak (a felállás: Mark Kneppers, Oscar De Jong, Wim Plug) menet közben igazi élő bomba funk-soul produkcióvá nőtte ki magát (ezt már a tavalyi Szigeten, a Medúza sátorban is megtapasztalhatta a honi publikum), s ehhez csupán néhány hangszeres előadót kellett bevenni a csapatba.

Ott van mindjárt a dobos-énekes Ro Krom, aki pontosan üt, mint a gép, miközben megvan ama bizonyos, a jó soul énekesekre jellemzo, finoman reszelős orgánuma is. S akkor még nem beszéltünk a billentyűs-énekes U-Gene-ről (az ő falzettjét hallhatjuk a koncerten is felhangzó One Of These Days című megslágeren), a precíz basszista Marc Baronnerről és mindnekelőtt a bájos, egzotikus megjelenésű, fekete hajú énekesnőről, Rose-ról, aki nem csupán hangjával fogja meg a publikumot (bár az is van neki, kétségtelen).

Kraak & Smaak - Keep Me Home

Éjszaka a francia Jack de Marseille az összes neves európai klub után végre az amerikai kontinenst is meghódította, és most a Szigeten a MasterCard Party Arénát is. Hazájában, Franciaországban, a közönség folyamatosan a legjobb dj-k közé választja, csak Laurent Garnier, Carl Cox, Richie Hawtin, vagy Jeff Mills előzik meg néha.

Jack a techno, house, vagy jungle felbontás helyett jobban szereti inkább az Elektronikus Zene kifejezést használni. A típus, vagy stílus, mi és hogyan hat, és melyik alkategóriában, a legkevésbé sem érdekli őt. Jack azt a zenét szereti, ami az embert elkalauzolja, valahova, el a mindennapok szürkeségétől.

Saját bevallása szerint "az olyan zenét, amitől egyszerűen táncolni kell, izgalmat okoz, élettel tölti meg a teret. A harmadik évezred egy olyan új korszak, ami az információcsere és hálózatok jegyében áll. A földrajzi és szerves határok már nem érvényesek, valami egészen ősi, szinte törzsi dolog hajtja az emberiséget egy új, humánusabb, majdnem ösztönös dimenzióba. A boom-boom.. A zene amitől megfordulsz...az éber éjszakák.. Az elektronikus zenének megvannak a saját karakterjegyei, saját lexikai skálája, pompája, formája, alapanyaga, és a művészei is. A mozgás fogalma."

Jack de Marseille dj-szett

Szita-szita Péntek

A Nagyszínpadon délután négyre egy újabb holland popzenei nagykövetet jelentünk be, a Ziggi & The Renaissance Band-et. A rotterdami illetőségű, de karib-szigeteki ősökkel is rendelkező művész (eredeti nevén Ricardo Blijden) a jelen és a közeljövő nagy reménysége, aki 2006-os debütáló, So Much Reasons című lemeze (a létező összes holland popzenei díjat elnyerte) után idén okkal pályázhat már a befutásra a kontinensen is.

A reggae világában mozgó Ziggi idén ősszel jelenteti meg második albumát, melyen olyan nagyságok is közreműködnek, mint Gentleman, Ce' Cile vagy Anthony B. Mindezt promotálandó 2008 tavaszán turnéra indult csapatával, mely augusztusban megérkezik Budapestre is, a Sziget 2008 Nagyszínpadára.

Ziggi & The Renaissance Band élőben

Az iWiW Világzenei Nagyszínpadán a Transglobal Underground és Natacha Atlas kezd, mégpedig nyolc előtt tizenöt perccel. Jó tíz éve annak, hogy az orientális etno-techno alapzenekarának számító angol Transglobal Underground és énekesnője, Natacha Atlas külön utakon jár, de legalábbis külön utakon koncertezik.

Külön-külön a Szigeten is megfordultak, ilyen azonban még nem volt: a Világzenei Nagyszínpad kezdeményezésére most újra együtt lépnek fel. A Transglobal Underground 1991-ben tűnt fel Londonban, amikor az etno-techno "himnuszát" jelentő Temple Head című kislemezét megalkotta, még nem volt sem felállása, sem különösebb koncepciója: lényegében csak összejött néhány olyan dj, énekes és zenész, aki etnikus klubzenét akart létrehozni.

A keverőpultra pakoltak arab, polinéz, indiai dallamokat és ritmusokat éppúgy, mint rockos, reggae-s és rapes motívumokat, így született meg az 1993-as Dream Of 100 Nations, majd a '94-es International Times című albumuk. A Brüsszel arab negyedében született Natacha Atlas ezután szólópályára lépett, és 1995-től olyan albumokat készített (Diaspora, Halim, Gedida, Ayeshteni), melyek erősebben kötődnek az arab zenei hagyományhoz.

A munka és baráti kapcsolat nem szakadt meg a zenekar és Natacha között, aki egy számban a legújabb TGU albumon, a 2007-es Moonshouton is énekel, de így közös koncerten látni őket több mint ragyogó emlék: már-már maga a reveláció.

Transglobal Underground feat. Natacha Atlas: Sky Giant

A partyarénában este Carl Cox zenélt volna, ám családi okokra hivatkozva lemondta dj-szettjét az acid house veteránja. Helyére ugrik be az a John Digweed, akinek egyik legfőbb munkássága a Bedrock névre hallgató kiadó megalapítása, amely olyan tehetségeknek adott lemezkiadási lehetőséget, mint például Danny Howells vagy Jimmy Van M.

Leghíresebb partysorozatai a Renaissance, a Northern Exposure vagy a Bedrock. A Renaissance partysorozat végül kinőtte magát egy mix-lemez sorozattá, amelynek előadói a house zene meghatározó elemeivé váltak.

John Digweed: Heaven Scent

Utána biztosan itt lesz a cseh szépség, Lucca, aki az ezredforduló környékén kezdett világhírű pályafutásba, és a Föld minden táján játszott, többek között a Love Parade, a Machlac Festival, a Nature One, a Privilege, a The Gallery és a Sunrise fesztiválokon. 2005-ben Lucca Tiesto európai turnéjának is részese lett.

Világkörüli DJ fellépései mellett, elismert producer és saját labelt is vezet, Sound of Acapulco néven. Zenéi Paul van Dyk és Carl Cox kedvencei lettek, utóbbi Lucca egyik trekkjét még a Live DVD-jére is feltette.

2006-ban jelent meg eddigi legnagyobb slágere, a Bodydance, amelynek videoklipjét Fatboy Slim klipjeinek készítői alkották, és amit az MTV rotációban játszott.

Dj Lucca: Body Dance

Húzós szombat

2003-ban sikereinek csúcsán mutatkozott be a Szigeten a brit Moloko, a kortárs popszíntér egyik legsajátosabb formációja, elektronikus tánczenén innen, popdalformán túli kéttagú sheffieldi bázisú zenekara. Róisín Murphy és Mark Brydon. Az ír származású Róisín Murphy időközben szólókarrierjét kezdte építeni és a kortárs popszíntér egyik leginkább respektált énekes előadónőjévé nőtte ki magát.

Néhány éve mindössze párszáz szerencsés láthatta produkcióját a meglehetősen visszhangos Műcsarnokban: idén viszont ideális körülmények között több tízezer rajongó táncolhat a Sziget Nagyszínpada előtt szombaton hat órakor az énekesnő legnagyobb slágereire, aki legutóbb 2007 végén megjelent Overpowered című lemezével biztosította helyét a popikonok között.

Roisin Murphy: Overpowered

Dj Bootsie több mint tizenöt éve foglalkozik zenével, egyik alapitója volt az Árral Szemben underground hiphopcsapatnak, jól ismerhetjük a Yonderboi és Zagar zenekarokból is. 2004-ben jelent meg első önálló lemeze, The Silent Partner címmel, mely az instrumentális hiphop, triphop és dub műfajba sorolható, élőben három zenésztársával, Lázár Tibor dobossal, Márkos Albert csellistával és Kovács Gergely gitárossal együtt lép fel a Bootsie Quartet 19.30-kor.

Dj Bootsie: Horseriders toward the abyss

A holland Ferry Corsten a trance-dance szcéna tekintélyes dj-je és producere, aki néha System F néven is publikál, gyerekkora óta, számtalan válogatás és remix főszereplője. Nemrég fejezte be szerzői albumát, melynek címe L.E.F.-t, vagyis Loud, Electronic, Ferocious, ahol maga Simon LeBon is közreműködik egy szám erejéig.

Ferry Corsten: Beautiful

Nem annyira szomorú vasárnap

Éjfélkor a MasterCard Party Arénában a várva várt igazságosztás, vagy a Justice lép színpadra. A francia elektró jelenleg a létező legkúlabb dolog a popvilágban: a Daft Punk után a két grafikus-barát, Gaspard Augé és Xavier de Rosnay 2003-ban készítette el első remixét a Simian Mobile Disco Never Be Alone című számára.

Ez a siker (és a sikert támogató Ed Banger kiadó jóvoltából) azóta exponenciálisan növekszik: először a We Are Your Friends elmebeteg videóklipje keltett további feltűnést, majd számos remix olyan előadóknak, mint Britney Spears, Fatboy Slim vagy a Daft Punk, végül hosszas várakozás után 2007-ben boltokba került a Justice debütáló "†" (Cross) című albuma, mellyel a két zenész minden létező díjat besöpört.

A Stress vagy a D.A.N.C.E. arcba vágóan hatásvadász, ám igen-igen szórakoztató elektronikus tánczenéje ma minden házibuli csúcspontja, mint ahogy az idei Sziget egyik kihagyhatatlan fő tánczenei attrakciója is!

Justice: Stress

Az 1936-ban Jamaicában született Lee "Scrath" Perry a reggae és a dub egyik alapintézménye. Az ötvenes évek végén a Studio One kiadónál készítette első felvételeit, majd az ugyancsak legendás Wirl Recordshoz igazolt, de valójában akkor jött el az ideje, amikor 1968-ban létrehozta Upsetter nevű saját kiadóját, illetve annak házizenekarát, az Upsetterst.

Míg ennek élén producerként és szerzőként jelentős érdemeket szerzett a roots reggae elterjedésében, a hetvenes évek elején alapított The Black Ark kiadóval a dub megteremtése révén híresült el. A The Black Ark olyan előadók kifutópályája lett, mint Bob Marley, a The Congos vagy Max Romeo, míg 1983-ban Perry egy pszichedelikus látomás hatására fel nem gyújtotta. Azt gondolta, odaférkőzött az ördög, úgyhogy jobbnak látta porrá égetni.

Ezek után Perry az USA-ban és Angliában dolgozott, ahol többek közt az európai dub-mágussal, az On-U Sound Records gurujával, Adrian Sherwooddal került munkakapcsolatba. Hamarosan közös lemezük jelent meg, Time Boom X De Devil címmel.

A több tucat albumot jegyző Perry manapság - megszabadulva függőségeitől - újra a fénykorában van. 2003-ban Grammy-díjat is kapott a Jamaican E.T.-ért - az év reggae-lemeze kategóriában. Tavalyelőtt Magyrországon is megfordult, akkor az A38 hajót rengette meg, Sherwoodal közös fellépése azonban a reggae- és dub-színtér univerzális hívei számára egyaránt különleges alkalom és ritka csemege.

party.[origo].hu

Lee 'Scratch' Perry: I Am A Madman (Live)