[origo]
Nyomtatás

Nincsen szebb csók
2006. augusztus 3., csütörtök, 11:18


Mi jobb dolga lehet az embernek ebben a dögmelegben, mint arról vitatkozni saját magával, hogy a Pókemberben volt ütősebb a csókjelenet, vagy Az elveszett frigyláda fosztogatóiban? Például víz tetején lebegni vagy kicsi, sötét szobában üldögélni. Mivel ez utóbbi két programlehetőség nem állt rendelkezésre, inkább összegyűjtöttem minden idők tíz legemlékezetesebb csókjelenetét.


Mary Jane & Peter Parker

#10 - Pókember (2002)

Csókolózó felek: Mary Jane Watson (Kirsten Dunst) és Peter Parker (Tobey Maguire)

Csókolózás időpontja a filmben: 1 óra 18. perc 4. másodperc

Forrás: [origo]

Hát van romantikusabb dolog annál, mint megcsókolni a fiút, aki épp tropára vert négy gazembert, hogy megmentse az életedet? Mennyi víz folyik be az ember orrába ha zuhogó esőben lóg fejjel lefele egy tűzlétrán? Miért van az, hogy a képregényadatpációkban a női főszereplő akkor sem néz be megmentője maszkja alá, amikor lehetősége lenne erre (ugyanez történt a V mint vérbosszú-ban is)? Ilyen és ehhez hasonló kérdéseket vet fel a Pókember klasszikus jelenete, amelyben Peter Parker és Mary Jane először cserél testnedveket egymással. Extrapont a rendezőnek, hogy ezután láthatjuk, amint a Pókember örömittasan indázik New York utcái felett, mint egy idióta Tarzan. Az első csók utáni eufória filmes megjelenítésének egyik legötletesebb példája.


Susie & Jack

#9 - Azok a csodálatos Baker fiúk (1988)

Csókolózó felek: Susie Diamond (Michelle Pfeiffer) és Jack Baker (Jeff Bridges)

Csókolózás időpontja a filmben: 1 óra 5. perc 44. másodperc

Forrás: [origo] Forrás: [origo]

Furcsa belegondolni, de a nyolcvanas években még Amerikában is csináltak olyan közönségfilmeket, amelyekben a felnőtt szereplők felnőtt módra viselkedtek, és nem úgy mint a szellemi fogyatékos tinédzserek. Azért szeretem a Baker fiúk-at mert nincs benne szentimentalizmus. Egyáltalán nem nyálas. Nem próbál megetetni azzal, hogy Jeff Bridges által játszott magánakvaló zongorista fazont majd megváltoztatja "egy jó asszony szerelme". Aki már negyven éve ilyen szinten seggfej, abból már tíz jó asszony sem tud rendes embert faragni. Pedig Michelle Pfeiffer megtesz minden tőle telhetőt. Kifejezetetten megható azokban a jelenetekben, amikor leküzdi fásultságát és megpróbál a kedvébe járni ennek a dünnyögő baromnak. "Kétszer dugtunk, szivi, ennyi" - foglalja össze a film végén a kapcsolatukat Bridges, holott korábban, amikor szilveszter éjjel a legendás csókjelenetben az ügyeskezű zongorista lefejti a gyönyörű énekesnőről a piros ruhát még több nézett ki a dologból.


Rory és Jess

#8 - Szívek szállodája (2002)

Csókolózó felek: Rory Gilmore (Alexis Bledel) és Jess Mariano (Milo Ventimiglia)

Csókolózás időpontja a filmben: 40. perc 44. másodperc (második évad, huszonkettedik rész)

Forrás: [origo] Forrás: [origo]

Ha az óvodában tetszik egy kislány, meghúzod a haját, vagy lelököd a lépcsőn. Általános iskolában inkább kigúnyolod a háta mögött és összejössz a barátnőjével. Középiskolában már legalább hozzá mersz szólni, de persze semmi kedveset, csak valami szemétséget. Stars Hollow rezidens James Deanje is ez utóbbi rendkívül szofisztikált közeledési módot űzte sok epizódon keresztül, az angyali Rory pedig bekapta a horgot (a rendes lányok imádják a parasztokat). Bármennyire is bizonygatta magának, meg mindenki másnak, hogy ő igenis azt a bambaképű Deant szereti, az idétlen, középen elválasztott hajával, de ezzel senkit sem vágott át. Nyilvánvaló, hogy a nemtörödöm félmosoly és a hátsó zsebbe gyűrt Salinger-kötet sokkal vonzóbb, mint a zöldségpakolás és a görcsös ragaszkodás. Arra még várhattunk volna hat évadot, hogy a rosszfiú tegye meg az első lépést, mert Jess túl menő ahhoz, hogy 45 fokban megdöntse a fejét egy csókhoz. Ezért Rory-ra maradt a kezdeményezés feladata. Saját magát lepte meg a legjobban, amikor Sukie esküvőjén váratlanul lesmárolta a srácot, és így az egyik legbájosabban esetlen csókjelenettel ajándékozta meg a tévénézőket.


Maria és Matthew

#7 - A semmi ágán... (1991)

Csókolózó felek: Maria Coughlin (Adrienne Shelly) és Matthew Slaughter (Martin Donovan)

Csókolózás időpontja a filmben: 56. perc 41. másodperc

Forrás: [origo] Forrás: [origo]

Középiskolás éveim kedvenc rendezőjének ázsiója az utóbbi években jelentősen csökkent (amióta elkezdett nézhetetlen filmeket csinálni), de nem feledkezhetek meg arról, hogy a kilencvenes évek elején senki nem csinált egyedibb hangvételű filmeket a szerelem csodálatos abszurditásáról, mint Hal Hartley. Ezek közül a legjobban A semmi ágán... sikerült, amelyben Hartley két fétisszínésze, Martin Donovan és Adrienne Shelly játszotta a valószínűtlen szerelmespárt. Matthew egy harminckörüli szociópata, a modora elviselhetetlen, kabátja zsebében egy kézigránátot hord, mert "sosem lehet tudni". Maria tizenhét éves, terhes, és túl sok szemfestéket hord. Szóval álompárról beszélünk. Első és egyetlen csókjelenetükre az alábbi beszélgetés után kerül sor:

Maria: Komolyan gondoltad, hogy feleségül veszel?
Matthew: Igen
Maria: Miért?
Matthew: Mert ezt akarom.
Maria: Tehát nem azért, mert szeretsz, vagy ilyesmi?
Matthew: Tisztellek és csodállak.
Maria: Nem az a szerelem?
Matthew: Nem, az tisztelet és csodálat. Azt hiszem ez több, mint a szerelem.
Maria: Miben több?
Matthew: Amikor az emberek szerelmesek egy csomó örültséget csinálnak. Féltékenykednek, hazudnak, becsapják egymást, megölik magukat, megölik a másikat.
Maria: Nem feltétlenül.
Matthew: Lehet...
Maria: Egy olyan gyereknek lennél az apja, aki nem a tiéd...
Matthew: A gyerek az gyerek. Miért számít ez?
Maria: Bízol bennem?
Matthew: Hogy ha te is megbízol bennem.
Maria: Bízom benned.
Matthew: Biztos?
Maria: Igen.
Matthew: Akkor gyere hozzám!
Maria: Hozzád megyek, ha elismered, hogy a tisztelet, a csodálat és a bizalom egyenlő a szerelemmel.
Matthew: Oké. Legyen egyenlő.


Maggie & Joel

#6 - Miért éppen Alaszka? (1991)

Csókolózó felek: Maggie O'Connell (Janine Turner) és Dr. Joel Fleischman (Rob Morrow)

Csókolózás időpontja a filmben: 22. perc 7. másodperc (második évad, ötödik rész)

Forrás: [origo]

A kilencvenes évek második zseniális tévésorozatának fő izgalmát az a kérdés adta, hogy vajon az önfejű pilótanő és az alaszkai kényszermunkaidejét töltő New York-i orvos legyőzik-e ellenszenvüket és egymáséi lesznek. Joel és Maggie olyan látványosan utálták egymást, hogy sejthettük, az intenzív negatív érzelmek előbb-utóbb pozitívba csapnak majd át. Az alkotók 12 részen át borzolták a nézők idegeit, mikor is a tavaszi láztól bezsongott főhőseink vad csókolózás közepette szétverték egy konyha berendezését. Romantikus kapcsolat nem lett a dologból (egyszer lefeküdtek a harmadik évadban, de ezt Maggie később kitörölte az emlékezetéből), pedig ez a jelenet bizonyítja, hogy tagadhatatlan volt köztük a szexuális összhang.


Elizabeth & Mr. Darcy

#5 - Büszkeség és balítélet (2005)

Csókolózó felek: Elizabeth Bennet (Keira Knightley) és Mr. Darcy (Matthew MacFayden)

Csókolózás időpontja a filmben: 1 óra 9. perc 13. másodperc

Forrás: [origo] Forrás: [origo]

Kicsit csalok, mert Keira Knightley és Matthew MacFayden ajkai nem kerülnek harminc centinél közelebb egymáshoz ebben a jelenetben, de kétség nem férhet hozzá, hogy ugyanarra gondolnak. A csókázásra. Miután Elizabeth visszautasította Mr. Darcy házassági ajánlatát, és az arcába vágta, hogy bárki máshoz szívesebben hozzámenne feleségül, tesznek egy lépést egymás felé, lágyan kinyitják ajkaikat és vágyakozó szemekkel néznek egymásra, a mozinéző pedig kapaszkodik a karfába a feszültségtől. "Bocsásson meg hölgyem, hogy raboltam az idejét" - mondja a kikosarazott lovag és sarkonfordul. Pedig ugyanennyi erővel akár le is kaphatta volna, nagyon közel volt hozzá, látszott a szemében. Ez a fejben csókolózás tökéletesen szemlélteti a Jane Austen-karakterekre jellemző "pontosan az ellentétét mondom annak, amit érzek" hozzáállást, továbbá előrevetíti, hogy kapcsolatuk későbbi szakaszában Lizzy és Mr. Darcy hatalmasakat fognak majd szeretkezni egy-egy veszekedés után.


Alison & Gib

#4 - Tuti dolog (1985)

Csókolózó felek: Alison Bradbury (Daphne Zuniga) és Walter "Gib" Gibson (John Cusack)

Csókolózás időpontja a filmben: 1 óra 27. perc 37. másodperc

Forrás: [origo] Forrás: [origo]

A romantikus komédiák megszokott receptje szerint a fiú és a lány egy ideig kerülgetik egymást, összejönnek, majd mindenféle mondvacsinált konfliktus miatt szétmennek, aztán lehet izgulni, hogy vajon megint egymásra találnak-e még a film vége előtt. Hát persze, hogy egymásra találnak, különben romantikus tragédiának hívnák a műfajt. Rob Reiner 1985-ös alkotása szakít ezzel a hagyománnyal, itt a potenciális szerelmesek szinte a teljes filmidőt azzal töltik, hogy egymás agyára mennek és azt bizonygatják, hogy mennyire ki nem állhatják a másikat. Mindketten elég fafejűek, de nagyon szimpatikusak, különösen a srác, akit John Cusack játszik. A legjobb poén a filmben, amikor megállítja őket egy motoros rendőr, mert a lány előtte félmeztelenül lógott ki a kocsi ablakán (most nem mesélem el, hogy miért), és miközben a rendőr írja a büntető cédulát, Cusack kidugja a fejét a hátsó ablakon és megkérdezi: "A maga csomagja, hogy van odakötözve a motorra?" Kicsit elkanyarodtam a tárgytól, a lényeg, hogy csak a legeslegutolsó jelenetben csókolják meg végre egymást, és akkor már a néző is úgy érzi, hogy hajrá gyerekek, jók lesztek együtt. A filmtörténet egyik legjobban megérdemelt csókjelenete.


Agnes & Elin

#3 - Kurva Amal (1998)

Csókolózó felek: Elin (Alexandra Dahlström) és Agnes (Rebecca Liljeberg)

Csókolózás időpontja a filmben: 42. perc

Forrás: [origo]

Tinédzser lázadás az út szélén. Két 13 éves lány a kisvárosi éjszakában. "Menjünk világgá, ha a következő öt kocsiból egy megáll, akkor irány Stockholm!" A pedáns Agnes szerelmes a nagyszájú Elinbe, Elin még nem tudja, hogy mit jelent neki Agnes, de azt kezdi kapisgálni, hogy az Amal nevű porfészekben nála érdekesebb embert nehezen találna. Egy kocsi, két kocsi, három... úgy tűnik, hogy meghíúsul a nagy kaland. De pont az ötödik lefékez. "A francba! Na, mi lesz, beszállunk?" A kissé gyanús külsejű középkorú férfi nem Stockholmba megy, de egy darabon szívesen elviszi őket. Csak előbb ki kell venni valamit a csomagtartóból. A két lány egyedül marad a hátsó ülésen, mosolyognak, izgatottan pillantgatnak egymásra, ilyen izgalmas dolog még nem történt egyikükkel sem. A rádióból a Foreigner ultranyálas nyolcvanas évekbeli slágere, az I Wanna Know What Love Is szól. (Ezt feltétlen hallgasd meg, óriási nóta!) Elin hosszasan megcsókolja Angest, Lukas Moodysson rendező felcsavarja a hangerőt a refrénen. Tökéletes pillanat egy csodálatos filmben.


Celine & Jesse

#2 - Mielőtt felkel a nap... (1995)

Csókolózó felek: Celine (Julie Delpy) és Jesse (Ethan Hawke)

Csókolózás időpontja a filmben: 35. perc 30. másodperc

Forrás: [origo]

"Itt van a naplemente... Egy óriáskeréken vagyunk..." - kezdi az amerikai srác, de gyorsan inába száll a bátorsága. "Úgy tűnik mintha... ez egy jó... ööö... tudod..." A francia lány jó érzékkel veszi elejét a töketlenkedésnek, és magához ragadja a kezdeményezést. "Azt próbálod kibökni, hogy meg szeretnél csókolni" A fiúnak eláll a szava, csak egy néma IGEN-t tud formálni ajkaival, pedig előtte órákon át be nem állt a szája. Ethan Hawke fenomenális ebben a jelenetben. Rémült tekintete, szapora légzése, és végtelenül gyengéd mozdulatai tökéletesen jelzik, hogy Jesse-t a szívroham kerülgeti, annyira várta már ezt a pillanatot és nem akarja elszúrni. A fiúk mindig túlparázzák az első csókot.


Noel & Paul

#1 - All The Real Girls (2003)

Csókolózó felek: Noel (Zooey Deschanel) és Paul (Paul Schneider)

Csókolózás időpontja a filmben: 3. perc 11. másodperc

Forrás: [origo]

Két felháborító igazságtalanság létezik ebben az országban, amelyek miatt érdemes lenne tüntetést szervezni a Parlament elé: Miért nem lehet friss tigrisrákot kapni az élelmiszerboltokban? Miért kínozzák a filmforgalmazók a magyar embert azzal, hogy nem teszik elérhetővé David Gordon Green 2003-as mesterművét? Az előbbi még úgy ahogy magyarázható azzal, hogy messze vagyunk a tengertől, de az utóbbira nincs mentség. Ijesztő belegondolni, hogy a fiatalság Pasik és csajok-típusú hazug blődségeken szocializálódik, amikor az All The Real Girls-ből mindent megtudhatna az igaz szerelem örömteli és fájdalmas élményéről. A film első jelenete Will Oldham hátborzongató All The Vicious Dogs című felvételének leggyönyörűbb gitárfutamával indul. (Aki nem hallgatja meg most rögtön, az magával szúr ki!) Tél van, a kihalt utcán egy fiú és lány álldogál, láthatóan zavarban vannak, lassan indul be a beszélgetés:

Paul: Mit nézel?
Noel: Nézem azt az öreg vödröt és arra gondolok, hogy kedvellek. Bírlak, mert neked bármit elmondhatok, ami eszembe jut.
Paul: Mit például?
Noel: Miért nem csókoltál meg még eddig?
Paul: Mert félek, hogy ha Tip (Noel bátyja - a szerk.) megkérdezi, hogy megcsókoltalak-e már, azt kell mondanom, hogy igen.
Noel: És ettől félsz?
Paul: Tip a legjobb barátom. Ezt nem tehetem kockára.
Noel: Nem akarok olyasvalakivel lenni, aki fél tőlem.
Paul: De főleg azt nem szeretném, hogy olyan legyen, mint más lányokkal.
Noel: Akkor miért nem csókolsz meg itt? (a tenyerét mutatja) Nem kell, hogy olyan legyen, mint a többi lánnyal.
Paul: (nevet) Okés... pontosan hol?

Ki szerint állnak meg a tenyérpuszinál?

Varga Ferenc


[origo]