Milliárdok autópálya-tanácsokért

Vágólapra másolva!
Három tanácsadói szerződés keretében összesen bruttó 1,75 milliárd forintot fizet a Nemzeti Autópálya Rt. (NA Rt.) az Euroút Kft.-nek olyan munkákért, amelyek az állami cég feladatai közé tartoznak. Az NA Rt. szerint - bár olcsóbb lett volna felvenni 30 mérnököt, akik a tanácsadók feladatait elvégezhették volna-, erre mégsincs lehetőség. Egyrészt, mert nincs elég szakmérnök, másrészt, mert a költségvetési támogatásból nem futja létszámfejlesztésre.
Vágólapra másolva!

Az országban párhuzamosan zajló 15 gyorsforgalmi útszakasz építésével magyarázza a Nemzeti Autópálya Rt., hogy tavaly több esetben is olyan munkák elvégzésére írtak ki közbeszerzési pályázatot, amelyek saját feladataik közé tartoznak. Így három nagyobb értékű szerződést is kötöttek az Euroút Kft.-vel bruttó 1 milliárd 75 millió forint értékben tanácsadásra, de emellett még más, kisebb értékű szerződések is kötik egymáshoz a két céget.

Bár az M5-ös és az M6-os koncessziós autópályák esetében a műszaki és a gazdasági ellenőrzés az NA Rt. feladata, mégis külső céget bíztak meg a feladattal. Béni Gyöngyi, az NA Rt. szóvivője szerint azért kötöttek ilyen nagy összegű tanácsadói szerződéseket állami feladatok elvégzésére, mert az rt. mintegy 127 munkatársának teljes munkaidejű feladatot ad az építési program menedzselése. Ezen kívül mind az M5-ös, mind az M6-os autópályák koncesszióban épülnek és ezek olyan speciális ismereteket követelnek, amelyekkel a társaság szakemberei még nem rendelkeznek. Az alkalmazotti létszám növelését a cég költségvetése nem teszi lehetővé - közölte Béni.

A feladatok elvégzéséhez 20-30 fővel kellett volna növelni a cég létszámát az[origo] által megkérdezett mérnökök és az rt. szóvivője szerint is, ami nagyságrendekkel olcsóbb lett volna, mint külső vállalkozást megbízni bruttó 1,75 milliárdért. Még akkor is olcsóbb alkalmazottként foglalkoztatni mérnököket, ha a tanácsadói szerződések keretében két-két évig kell dolgoznia a kft.-nek és további egy évig rendelkezésre állnia. A mérnöki kamara ajánlása szerint ugyanis egy ellenőrzéssel foglakozó mérnök szakértő ajánlott alapfizetése bruttó 300 ezer forint, alkalmazottként. Ha az NA Rt. három éven keresztül fizetett volna 30 mérnöknek havi 300 ezret a munkáért, az összesen - a bruttó 324 millió forintnyi munkabérrel és az összes, a munkáltatót terhelő kiadással együtt - mintegy 648 millió forintba került volna.

Egy építési cég vezetője azt mondta, nem csak az ajánlás szerint, de a gyakorlatban is 300 ezer körül mozog a mérnök ellenőrök alapfizetése, de ezt a cég által kapott megbízások összegéből még kiegészítik.

Szabó Kálmán, az Euroút Kft. ügyvezetője megjegyezte: az NA Rt.-től kapott feladatok teljesítéséhez olyan tapasztalt, szakirányú végzettségű szakmérnököket kell alkalmazni, aki nemzetközi projektek szervezésében, koncessziós autópályák kivitelezésének, üzemeltetésének felügyeletében gyakorlatot szerzett. A kezdő és a kiemelt mérnökök ajánlott mérnöknap díja között pedig csaknem hatszoros a különbség, így az általuk alkalmazott mérnökök esetében az ügyvezető szerint a 300 ezer forintos bruttó fizetés a kiemelt mérnök kategóriában irreálisan alacsony.

Az NA Rt. neve elhallgatását kérő közbeszerzési szakértője szerint az országban párhuzamosan zajló sztrádaépítések miatt gyakorlatilag minden szakmérnöki cég leterhelt, nincs szabad kapacitás. Több esetben pályakezdők tervezik az autópályákat. Ezért is fordulhat elő, hogy a tanácsadói feladatokra ugyanazzal a céggel szerződtek mindhárom nagyobb munkára. A többi, hasonló területen dolgozó iroda ugyanis más megbízásokkal van elfoglalva, nincs szabad kapacitásuk a tanácsadói feladatokra. Ráadásul az Euroút több referenciával rendelkezik koncessziós autópályákkal kapcsolatban. A tanácsadói feladatokról a szakértő azt mondta, a mérnököknek ellenőriznie kell a kivitelező munkáját, emellett nemcsak a beruházás műszaki tartalmát és a teljesítést, hanem annak gazdasági részét is.

Szabó Kálmán, az Euroút Kft. egyik ügyvezetője szerint azért kaphatták meg a szóbanforgó munkákat, mert az M5-ös és az M6-os autópályák pályázati kiírásait figyelembe véve, csak az Euroút rendelkezett a sikeres pályázathoz szükséges adottságokkal (referenciákkal , szakembergárdával.). Szabó szerint a most épülő koncessziós autópályákkal (M5, M6) kapcsolatos tanácsadói munka eltér az eddigi, hasonló mérnöki tevékenységtől. Ez a két út ugyanis PPP beruházás keretében épül, a magánvállalatok és az állam együttműködésében. Az eltérő jogi konstrukció miatt sokkal bonyolultabb a tanácsadó mérnökök feladata is: össze kell hangolni a jogi, pénzügyi és a műszaki tanácsadók tevékenységét.

Feladatuk a műszaki tevékenységet a szerződés egyedi feltételrendszeréhez igazítani és elérni, hogy a beruházás során a közlekedési miniszter érdekei maximálisan érvényesüljenek. Szabó a tanácsadói feladatokról elmondta azt is, hogy egy évig, a kivitelezés ideje alatt kell ellenőrizniük a munkálatokat, ezután az út átadását követően újabb egy évig az esetleges hibák garanciális javíttatását kell intézniük, majd még egy évig rendelkezésre kell állniuk.

Közölte azt is, hogy a Nemzeti Autópálya Rt. minden állami finanszírozású autópálya projektjén megbíz műszaki tanácsadó, lebonyolító cégeket, amelyek átlagos díja a beruházás összegének mintegy 1,2 - 1,4 százaléka.

Az ügyvezető igazgató szerint az autópálya építések tanácsadói díja elsősorban a projekt bonyolultsága (hidak, közműkeresztezések száma), az építkezés időtartama és a finanszírozási konstrukció függvénye. A PPP beruházásoknál a beruházási költség fogalmát nettó jelenértékben határozzák meg, amely tartalmazza az állam részéről fizetendő összes költséget jelenértékre diszkontálva, amely összeget a koncessziós időszak (22-25 év) alatt kell részleteiben kifizetnie. A műszaki tanácsadói díjak nettó jelenértékre számított összege az M6 és az M5 autópályák esetén 0,41-0,46 százalék az Euroút számításai szerint. A nemzetközi gyakorlatban ez az összeg 2,5-3 százalék - közölte Szabó.

Az Euroút ügyvezetőja hozzátette: mind a hazai, mind a nemzetközi gyakorlatban a ezeket a feladatokat mérnöki tanácsadó cégek látják el, amelyek általában évtizedes referenciával és tapasztalatokkal rendelkeznek ezen a szakterületen. Szabó szerint az állami cég ha akarna sem tudna felvenni megfelelő képzettségű mérnököket tanácsadói feladatokra: egyrészt nincs szabad kapacitás, másrészt az elmúlt években nem épültek PPP beruházásban utak, így a mérnököknek nem lett volna feladatuk, vagy csak az adott beruházás idejére lehetett volna alkalmazni őket.

Bretz Gyula, a Tanácsadó Mérnökök és Építészek Szövetségének elnöke szerint megfelelő referenciákkal tanácsadó (független) mérnöki tevékenységhez autópályák esetében 7-8 magyarországi cég rendelkezik. Ezen belül a koncessziós autópályákhoz igazi referenciája csak 2 cégnek van, amelyek alvállalkozókkal már elláttak hasonló feladatot.