Mínusz tízben motorozni - fedett pályás vezetéstechnikai tréning

Vágólapra másolva!
Bokáig érő hóban és mínuszokban is lehet úgy motorozni, hogy szikrázva leérjen a lábtartó, csupán egy kis rutin és nem utolsó sorban egy fedett gokartpálya kell hozzá. Kipróbáltuk a Honda téli üzemmódra kapcsolt vezetéstechnikai kurzusát, amellyel a téli kényszerpihenő alatt is szinten tarthatjuk és fejleszthetjük motorozási tudásunkat.
Vágólapra másolva!

Fotó: Nógrádi Attila [origo]
Jó időben a gokartpálya közvetlen szomszédságában zajlik az oktatás
(Még több fotó a galériában, kattintson a képre!)

A hazai klíma sajnos nem igazán kedvez a motorosoknak, akik az ősz és a tél keménységétől függően akár fél év kényszerpihenőre is kényszerülhetnek, ami alól csak a fagyálló és futár motorosok kivételek. A garázsban letakart motornak megvan az a hátránya, hogy nem tudunk vele gyakorolni, így a nyár során kikristályosodott vezetési tudásunk óhatatlanul is megkopik a szezon kezdetére, mikor is jó pár hét és kilométer kell ahhoz, hogy ismét magabiztosan csavarhassuk a gázt. Ezt az évenként visszatérő újratanulási folyamatot tudjuk drasztikusan lerövidíteni illetve megszüntetni a Honda téli vezetéstechnikai tanfolyamával, amely egy fedett gokartpályán zajlik, így független az időjárási körülményektől.

Fotó: Nógrádi Attila [origo]
Bójákkal alakítják ki a motoros gyakorlópálya nyomvonalát a kacskaringós gokartpályán

A helyszín és az ötlet meglehetősen kézenfekvő volt, hiszen a Honda Safety Hungary nevű vezetéstechnikai iskolája egy gokartpálya közvetlen szomszédságában működik évek óta, így innentől kezdve már csak a tanfolyam beköltöztetését kellett megoldani a tél beálltával. Túl nagy dologra azért nem kell gondolni, meglehetősen egyszerűen megy a motoros tanfolyam téliesítése, mindössze annyi történik, hogy a nyári pálya nyomvonalát a gokartpálya kanyarjaiban és egyeneseiben alakítják ki bójákkal, és már indulhat is a móka.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
Nem infarktus kapott, csak a helyes testtartásról tart értekezést az instruktor

Az egynapos fedett pályás kurzus felépítése és a megszerezhető tudásanyag gyakorlatilag megegyezik a kültéri tanfolyamokéval, ám mivel nincs annyi idő ismerkedni a motorokkal és a különböző rutinfeladatok elsajátításával, alapfeltétel az 1-es szint, azaz a kezdő kétnapos tanfolyam elvégzése. Rövid bemutatkozás és eligazítás után egy kis reggeli tornával indul a nap, mialatt a bukókerettel gazdagon ellátott tanfolyam-motorok is bemelegednek. A már korábban bemutatott tanfolyamokhoz hasonlóan itt is szlalomból, eltolt szlalomból és kanyarodásból, fékgyakorlatból valamint lassú araszolásból áll a gyakorlati képzés, a különbség mindössze annyi, hogy nem egy betonplaccon, hanem egy kacskaringós gokartpályán kell a bójákat kerülgetni.

http://videa.hu/flvplayer.swf?v=6q90sNT5k4pj2jC0

Nézze meg a kültéri tanfolyamon készült videónkat!

A kinti zimankótól megijedve többen is teljes téli felszerelésben vágtak neki a kurzusnak, ám meglehetősen hamar lekerültek a sálak és polárbélések, ugyanis a 10-15 fokos csarnokban hamar melege lesz az embernek a nagy bójakerülgetés közben. Rólam úgy három kör után kezdett el szakadni a víz, pedig pont ennyi kellett ahhoz, hogy elmúljon a kezdeti görcsölés és ne szorítsam elfehéredett ujjakkal a kormányt. Bár néhány perc motorozás után úgy éreztem, hogy ismét formába jöttem, a kör végén az instruktorunk nagyjából húsz dolgot említett, amit rosszul csináltam, kezdve a testtartástól, a gáz- és fékkezeléstől, szóval volt mit csiszolni. A változatosság kedvéért fordított irányba is végigmotoroztuk a pályát jó párszor, ami alatt folyamatos volt a visszajelzés, hogy min kéne javítani, majd egy kis pihenő után következett a nap fénypontja, a bóják nélküli motorozás.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
Óriási élmény a gokartpálya szűk kanyarjai között leérinteni a bukókeret alját

Természetesen nem őrült verseny és lökdösődés következett a gokartpályán a bóják felszedése után, hanem dinamikus kanyargyakorlat különböző - kifelé, illetve befelé dőlő - testtartásokkal. Bár a gokartpálya tükörsima burkolata nem tűnt túl bizalomgerjesztőnek a nagyobb tempóhoz, mégis közel olyan tapadás volt rajta, mint a kültéri pályán, így nem kellett ahhoz hanyatt esni, hogy leérjenek a szűk kanyarokban a bukókeretek. Bő egyórás önfeledt kacskaringózás után mindenki fáradtan, de fülig érő mosollyal kászálódott le a motorokról, mínusz tíz fokban és bokáig érő hóban ennél több motorozás élményt begyűjteni nem sok helyen lehet.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
Helyes testtartás és tekintet nélkül nem boldogulunk a szűk kanyarokban

A fedett pályás gyakorlati képzést egy emelt szintű műszaki oktatás zárja, amely során a helyes gumi-, olaj- és ruhavásárlástól kezdve a motorkerékpár alapvető megismeréséig kaphatunk hasznos információkat, illetve meg lehet beszélni, hogy még nagyjából hányat kell aludni az innen még nagyon távolinak tűnő szezonkezdésig.