Állami cégek: 86,6 milliárd profit

Vágólapra másolva!
A Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) portfóliójába tartozó társaságok állami tulajdoni hányadára számítva összesen 86,6 milliárd forint adózás előtti nyereséggel számol 2008-ban a Nemzeti Vagyongazdálkodási Tanács (NVT) az első félévi teljesítés alapján, miután a szerdán megtartott ülésen áttekintette az állami tulajdonú cégek gazdálkodását - közölte az NVT szerdán az MTI-vel.
Vágólapra másolva!

Az MVT döntött abban, hogy hirdetmény közzétételével induló tárgyalásos közbeszerzési eljárással választja ki az Új Tulajdonosi Programban (ÚTP) a lakosságnak történő értékesítést lebonyolító szolgáltatót.

A döntések között szerepelt, hogy megítéltek 150 millió forint vissza nem térítendő fejlesztési támogatást az Egerdő Erdészeti Zrt. számára a mátrai turisztikai fejlesztési projekt finanszírozásához.

Az első félévben az MNV portfóliójába tartozó társaságoknál az állami tulajdoni hányadra jutó adózás előtti nyereség elérte a 66,5 milliárd forintot, 25 milliárddal többet az előző év első félévinél. Az első félévben a nyereséges cégektől 77,7 milliárd forint adózás előtti profit jutott az MNV-re, ugyanakkor a veszteséges társaságok ezt 11,2 milliárd forinttal rontották.

Az egész évre vonatkozóan az NVT azzal számol, hogy az állam tulajdoni hányadára jutó adózás előtti profit a nyereséges cégeknél 102,4 milliárd forint lesz, a veszteségeseknél pedig 15,8 milliárd forint veszteség jut majd az állami tulajdonra.

Az NVT döntése szerint egy befektetési szolgáltató bonyolítja le a szeptemberi kormányhatározatban az ÚTP programban kijelölt lakossági tranzakciókat. Az említett kormányhatározat szerint az Állami Autópálya Kezelő Zrt., a Magyar Villamos Művek Zrt. és a Magyar Villamosenergia-ipari Átviteli Rendszerirányító Zrt. (Mavir) meg nem határozott kisebbségi részvénycsomagjának eladása szerepel.

Az Egerdő Erdészeti Zrt. a 150 millió forintból folytatja a Gyöngyös-Lajosházai erdei kisvasút bővítését 3,5 kilométerrel. A Mátravasútnak ezen a vonalán 2005-ben természeti katasztrófa elmosta a vasútvonal több szakaszát, emiatt a vonatközlekedés megszűnt. Az Egerdő Erdészeti Zrt. három ütemben végzi a helyreállítást, és az első két ütemet Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Zrt. 330 millió forinttal támogatta.

Az I. ütemben 2005-ben a károkat számolták fel, így a Gyöngyös-Lajosháza meglévő vonalszakasz helyreállítása és részbeni felújítása, forgalomba helyezése valósult meg. A II. ütemben a 3,5 km-es vasúti vonalfejlesztési szakasz alépítménye, a Szalajka-ház felújítása és a környék infrastruktúrája, valamint a vadbemutató kert készült el. A III. ütemben a felépítmény (vasúti sín) fektetése és a Szalajka-háznál a fogadóállomás kialakítása a cél.

A Vagyontanács alapítói határozatot adott ki a Hortobágyi Természetvédelmi és Génmegőrző Kht. és a Pillér Kft. részére, de erről további részleteket nem közölt.

Ugyancsak szűkszavúan tájékoztattak arról, hogy a tanács jóváhagyta a Malév részvény-adásvételi szerződése alapján kért APEH fizetési halasztáshoz a fedezetmeghosszabbítást.