Öt férfiból és öt nőből áll a turnécsapat, akik az elmúlt tíz esztendőben az egész világot bejárták, Dél-Koreától Indonézián át Dél-Amerikáig több mint két millió ember előtt szólaltatták már meg hangszereiket. 2007-ben Európát is meghódították: február és szeptember között tizenkilenc országot látogattak meg a vén kontinensen, rögtön az turné elején Magyarországon is jártak Szívdobbanás című műsorukkal. Játszottak a legnagyobb színpadokon 40 ezer ember előtt, szerepeltek tévé-showkban, hiszen küldetésüknek tartják, hogy lehetőség szerint minél szélesebb közönséggel ismertessék meg "a lélek dobját". A dob itt persze lehet tizenöt centis mini-hangszer, de akár másfél méter átmérőjű óriásdob is. Az ütős hangszer társa pedig esetenként néhány vonós-húros hangszer, és persze az akrobatikus mozgáselemekkel kísért emberi tánc.
"A yamato - tehát tradicionálisan japán - dob képes arra, hogy utánozza az eső kopogását vagy a vulkán kitörésekor születő fülsiketítő robajt" - írja le a hangszert Masa Ogawa, aki a társulatot 1993-ban létrehozta. Fontos megértenünk, hogy a japán dobelőadások nem csak és kizárólag a ritmusról, az ütemről és a színpadi showról szólnak, hanem itt a nyers emberi energia kitöréséé, a test és a lélek koncentrált egybeolvadásáé a főszerep. Amikor valaki yamatón játszik, egyszerre szabadít fel magában korlátlan, kordában tarthatatlan energiákat, mely valódi életörömöt és eufóriát indukál, és kerül kapcsolatba legbelsőbb, legintimebb önmagával a mérhetetlenül szigorú, precíz koncentrációnak köszönhetően. A yamató-játék kicsit az élsporthoz hasonlít: a zenészek rendszeresen "edzenek", gyakorolnak, és napról napra túllépnek önmagukon, átszakítják saját korlátaikat. Ha pedig már élsportról van szó, azt is tegyük hozzá, hogy a yamato az egyéni teljesítményeken túl igazi csapatmunka: olyan közösségi tevékenység, melyben az ütemek, hangok, effektek egybekapcsolódása, egymás ritmusának felvétele mindennél fontosabb. És itt lép be a japán hagyomány-tisztelet: egy olyan kultúra spirituális zenei önkifejezése, ahol az egyén csak a közösségbe helyezve, a közösséggel együtt lüktetve találhatja meg saját létének értelmét. Az egyén vagy közösség-kérdéskörre a hagyományos Japán válasza: a közösség mindenek előtt, és azon belül az egyén. Akárcsak a yamato dob és a Yamato társulat esetében...
Tavaly Budapesten a Kongresszusi Központban tíz teltházas koncerttel örvendeztette meg a csoport a budapesti publikumot, idén viszont új helyszínt hódít meg a taiko világa: az Arénában lép majd színpadra a Yamato. A korábbi, szinte színházként szolgáló előadáshoz képest az Aréna - már eleve gigantikus méreténél fogva is - egészen más atmoszférát teremt: monumentális, modern és igazán "ütős" show-ra számíthatunk.