Plázaszínház és biciklizés a Budapesti Őszi Fesztiválon

Vágólapra másolva!
A Budapesti Őszi Fesztivál programkínálata idén főleg szokatlan helyszínen zajló színházi előadásokban és provokatív performanszokban erős, de a más műfajokból érkező vendégprodukciók is mind üdítően képviselik a BÖF friss, szellős szellemiségét. Megkíméljük az olvasót a számoktól, és nem soroljuk el, hány nap alatt mennyi programot sorakoztat fel az idei fesztivál, csak kiemeljük azokat, amelyeknél érdemes küzdeni a jegyekért.
Vágólapra másolva!

A Budapesti Őszi Fesztivál - tavaszi párjával ellentétben - bevallottan a kortárs művészet közvetítésére vállalkozik, a programfüzetet tanulmányozva számos hátborzongató - vagy felvillanyzó, ízlés szerint - produkcióról olvashatunk. Az előadóművészek nevei legtöbbször nem borzolják fel annyira a kedélyeket, mintha például egy nemzetközi hírű hegedűművész koncertjét harangoznák be, de a BÖF hagyományosan másról szól. Fiatalos és határokat kutató előadásokra koncentrál a fesztivál most is.

Pina Bausch-t csak vásznon láthatjuk a táncfilmfesztiválon, de a Franciaországban élő, világhírű magyar táncos-koreográfus, Nagy József például már a maga fizikai valóságában lesz jelen. Tiszteletét teszi Budapesten a botrányos osztrák festő, Herman Nitsch, és GPS-szel felszerelt biciklivel járhatjuk be egy rendhagyó színielőadás helyszíneit. Áruházi kirakatok előtt és mozgólépcsőkön évezhetjük a fülhallgatós plázaszínházat, és bábokkal játssza el a tömeggyilkosságokat a francia bábszínház egyik sztárja. Ez csupán néhány példa volt arra, mi mindenre számíthatunk október 10. és 19. között, de reméljük, már elég volt ahhoz, hogy mindenki továbbolvassa szubjektív, ám megindokolható szempontok alapján válogatott ajánlónkat.

#1 Színház biciklivel, GPS-szel
Az egyik legkülönlegesebben hangzó produkció a londoni Blast Theory előadása, amelyre nehezen mondanánk, hogy színház, hiszen fehér blúz helyett itt nadrágleszorítóban és széldzsekiben érdemes menni. A produkció rögtön úgy indul, hogy kapsz egy spéci, GPS-szel és mobiltelefonnal felszerelt bringát, amelyre pattanva máris kezdheted a tekerést. A héttagú művészeti kollektíva Biciklis történetek című produkciójának helyszíne Budapest, főszereplője pedig te vagy. Mobiltelefonon kapod az instrukciókat, merre menj, az egyik utasítás szerint például egy olyan helyet kell keresni, amely tetszene az édesapádnak. Miután odakerekeztél, a számítógép feltesz egy kérdést, amire válaszolhatsz. Miután üzenetet hagytál, választhatsz, hogyan tovább: elindulhatsz megkeresni a többieket, meghallgathatod az ő történeteiket, de újabb helyszíneken újabb kérdésekre is felelhetsz. Ennyire interaktív és zöld színházi előadáson még biztosan nem voltál. Mint már az eddigiekből is kiderült, a Blast Theory imádja belekomponálni művészi produkcióiba a résztvevőket és mindennapi életünk nélkülözhetetlen kütyüit, például a mobilt vagy a videojátékokat. Tulajdonképpen minden előadásuk erre épül: szembesítik a közönséget médiával dúsan átszőtt életükkel. Tíz évvel ezelőtti, Kidnap produkciójukban például két vállalkozó kedvű résztvevőt két napon keresztül túszként tartottak fogva, megpróbáltatásaikat a nézők online követhették. A mostani produkció angolul, magyar fordítással zajlik, négy napon át, október 10. és 14. között. Az ötfős csoportok az Erzsébet térről hétköznap (pénteken, hétfőn és kedden) 18 és 22 óra, hétvégén pedig 16.30 és 22 óra között negyedóránként indulhatnak a különleges biciklis akadályversenyre.

Forrás: [origo]

#2 Nagy József zenés fizikai színháza
A Vajdaságban született, ma Franciaországban élő koreográfus, Nagy József (Josef Nadj) szintén Franciaországban befutott honfitársával, Frenák Pállal szemben nem annyira a tánc könnyed, légies elemeiből, mint inkább gesztusokból és a mindennapi mozdulatokból épített jellegzetes színházi nyelvet. Társulatát sem véletlenül hívják Jel Színháznak, előadásait a testnyelv szintagmáiból varrja össze egésszé. A BÖF-ön bemutatott produkciója az ötezer éves kínai szöveg, a taoista vallás egyik alapjának tekintett Ji King, a Változások könyve. Az eredetileg jóslási céllal létrehozott mű 64 jelre - úgynevezett hexagrammra - építve írja le a teljes világot, ennek megfelelően a négy zenészre és négy táncosra épülő darabban is 64 mikrotörténés, "változás" látható. Az előadás idén tavasszal debütált Orléans-ban, a Trafóban három estén át látható, ahol most a kávézóban az Ellenfény című táncművészettel foglalkozó lap összes Nagy Józseffel foglalkozó számát fellapozhatjuk. Október 11-én az előadás után beszélgetést is hallhatunk az alkotókkal.

Forrás: AFP

#3 Menekültek a Blahán és a Nyugatin
Furcsa produkció a francia-spanyol Kamchatka társulaté, bőrönddel, kabátban, sapkában vonulnak a Blaha Lujza téren és a Nyugatin. Menetük a XX-XXI. századra jellemző vándorlást, menekülést idézi fel mesterségesen. Amikor szombat vagy vasárnap délelőtt elvonulnak melletted, akár 1944-be is képzelheted magad, amikor zsidó deportáltak haladtak el bőröndökkel ugyanezeken a helyszíneken, de a történelem más (be)vándorlásaira is asszociálhatsz. A Kamchatka társulat tagjai nem mennek sehova, csak a menetelés formáját idézik fel, de a látvány maga is elég szívszorító és elgondolkodtató. Adrian Schvarzstein társulata Európa számos szegletét bejárta már, most négy alkalommal menetelnek Budapesten, október 11-én és 12-én délelőtt 11.00-kor és délután 15.00-kor láthatók a Blaha, illetve a Nyugati téren.

Kamchatka

#4 Náci tézisdrámát játszanak a hoppartosok
Az egyik legérdekesebb magyar társulat, a Novák Eszter és Ascher Tamás tanítványaiból verbuválódott HOPPart a Krétakör egyik színészével, Bánki Gergővel és Mundruczó Kornél Deltá-jának színésznőjével, Tóth Orsival együtt vitték színre Heinrich von Kleist egyik legérdekesebb darabját, a Herrmann csatájá-t. A csapat korábbi produkcióit ismerve (például a diszkós Szentivánéji álom vagy a szintén rendhagyó, Fringe-díjas Varázsfuvola) ez a produkció sem lesz hagyományos. A darab maga a náci Németország egyik fontos alapdrámája volt, noha Kleist a napóleoni háborúk idején nem feltétlenül azt értette német felsőbbrendűség, politikai manipuláció vagy kollektív felelősség alatt, mint Goebbels és kollégái. Október 18-án pontban 22:22-kor kezdődik az előadás az Odeon-Lloyd moziban.

#5 Színház a fogyasztói társadalom templomában
A holland Wunderbaum társulatát Takeshi Kitano filmje, a Bábok ihlette a Magna Plaza című előadás történeteinek megformálásában, azonban a helyszín jól megcsavarja a színházi élményt. A közönség ugyanis - a "hivatalos" része legalábbis - a Mammut bevásárlóközpont tereiben fülhallgatóval követheti a tőle adott esetben távol zajló előadást. A színészek boltról boltra járnak, mintha vásárlók lennének, az egyszerű vásárlók pedig akaratlanul is egy színdarab szereplőivé válnak. A társulat így próbálja - félig játékosan, félig kritikusan -életünk fontos terét, a bevásárlóközpontot bevonni a színházcsinálásba. Az előadás angol nyelven magyar szinkrontolmácsolással zajlik. Október 11-én, 12-én és 13-án délután négykor és este fél nyolckor tekinthető meg.

Forrás: [origo]

#6 Egy tömeggyilkos monológja bábokkal
A MU Színházban látható francia bábos monodráma megtörtént esetet dolgoz fel: a tizenötéves texasi David Brooks találkozik Dean Corllal, aki ráveszi őt, hogy mutasson be neki fiatal, jóképű fiúkat. Így is történik, csak a srácok közben meghalnak. A houstoni sorozatgyilkosságban az aberrált Corll összesen 27 fiút öl meg, míg végül a kompánia harmadik tagja végez vele is. A tinédzser Brooks életfogytiglanit kap, de a börtönben rákattan a bábokra, és pszichológia szakos hallgatóknak játssza el a gyilkosságokat bábokkal. Ebből a történetből kreált a filozófia és bábművész diplomával rendelkező, fiatal Gisele Vienne sokkoló előadást, amelyben az egyetlen szerepet a sajtó által egekig magasztalt francia bábfenomén, Jonathan Capdevielle játssza. A Faszfej című darab a MU Színházban látható október 13-án.

Forrás: AFP