Vissza a mókuskerékbe,

avagy hogyan kerülheted el a nyári szabadság utáni stresszhelyzeteket

Nincs is jobb egy hét szabadságnál. Vagyis van, ha mindjárt két hétre megyünk. A felhőtlen pihenésnek azonban legtöbbször ára van: visszatérni a mókuskerékbe valóságos kihívás – millió olvasatlan e-mail, számos elhalasztott megbeszélés, aminek úgy tűnhet, soha nem érünk a végére. Miért kínkeserves mindig a visszatérés, és mit tehetünk meg annak érdekében, hogy ez ne így legyen? Íme néhány tipp, hogy a jól megérdemelt pihenés annak végeztével se fulladjon stresszbe.

Egész évben a nyári szabadságra várunk: hosszú heteken át tervezgetjük a külföldi utazást, hogy a lehető legjobb áron juthassunk el a lehető legjobb helyre. Igyekszünk még időben lefoglalni a balatoni apartmant, mert tudjuk, ha elodázzuk a döntést, talán már nem lesz hely sehol. A kisgyerekes családok nyári logisztikája a legnehezebb. A táborok, a nagymama vigyázó tekintete és a kis barátoknál eltöltött napok bermuda-háromszöge véges, sokszor a fennmaradó néhány hetet a szülőnek magának kell megoldania, ha nem akarja, hogy gyermeke egyedül tengjen-lengjen odahaza. Ezekre a napokra időzítjük a közös programokat, strandot, kiállításokat, erdei túrákat, piknikeket – amit nem árt szintén jó előre leszervezni, és beírni a naptárba. Egy biztos: a néhány napos jól megérdemelt nyári szabadságunkat szeretnénk a lehető legtartalmasabban eltölteni – távol mindenféle munkától.

A szabadságolás után – főleg ha igazán jól éreztük magunkat – legtöbbször fájó a hétköznapokba való visszatérés. Ismét fel kell venni a fonalat, a testünk mellett az agyunkat és a lelkünket is vissza kell kényszeríteni az irodába, és a vacsorát sem szolgálja fel nekünk senki odahaza. Míg a szabi alatt az volt a legnagyobb kérdés, hogy lángost együnk vagy hamburgert, hogy a piros vagy a fehér fürdőruhát válasszuk-e aznap vagy hogy az ősi romokat fedezzük-e fel vagy az erdő mélyén megbúvó kolostort, addig hazatérve a nyakunkba szakad a temérdek tennivaló és már másnap úgy érezhetjük, mintha ezer éve nem pihentünk volna.

De mi okozza mindezt?

Különböző pszichológiai tanulmányok szerint a nyaralásból való visszatérés stresszt okoz a szervezetben, ennek megfelelően pedig sokan fáradtságtól, energiahiánytól, depressziótól, álmatlanságtól szenvednek ebben az időszakban. Egy hosszabb pihenés alatt a testünk elfelejti a koránkelést, vagy a gyors, hatékony gondolkodást. Pszichológusok állítják, ezért nehéz a szabadságból visszatérve a munkára koncentrálnunk és ezért érezzük rosszul magunkat a visszatérést követő néhány napban.

„Egyes szakértők becslése szerint ebben az időintervallumban az IQ akár húsz pontszámot is csökkenthet és körülbelül egy hétbe telhet, míg visszatalálunk a megszokott hétköznapi működésünkhöz. Ez a visszaesés azonban a megfigyelések szerint nem érinti azokat, akik két hétnél kevesebbet nyaralnak. Ez idő alatt ugyanis a szervezetnek nincs elég ideje, hogy kiszakadjon a hétköznapok ritmusából, így a munkahelyi újraalkalmazkodás ezekben az esetben szinte észrevétlenül zajlik” – említi Kovács Kitti pszichológus, viselkedéselemző, szakújságíró egy korábbi írásában.

Íme, 5+1 tipp, hogy könnyebb legyen a visszatérés

Dolgozzunk előre!

Ha olyan a munkánk, és megtehetjük, hogy előre dolgozunk, tegyük meg! Ugyan a munkával töltött utolsó napok így még keményebbek lesznek, de a befektetett munka meghozza a gyümölcsét: hazatérve a nyaralásból hálásak leszünk magunknak, hogy megkönnyítettük a saját életünket.

Tervezzük meg a hazaérkezést!

Mindig legyen legalább egy napunk a vakációból való megérkezés és a munkakezdés között. Úgy tervezzük meg a nyaralást, hogy annak legkésőbb szombaton vége legyen, így marad két napunk az otthoni teendők elvégzésére, és az akklimatizálódásra. Annál rosszabb nincs, amikor egyik pillanatról a másikra esünk be az irodába.

E-mailek: nézzük vagy ne?

Az egyik legnagyobb stresszfaktort a munkahelyi levelek olvasása vagy éppen nem olvasása okozza. Az okostelefonok világában ma már szinte mindenki be tudja állítani, hogy a céges leveleket bármikor, bárhol elolvashassa. A kérdés az, érdemes-e. Vannak, akik a szabadságuk ideje alatt hallani sem akarnak semmiről, ami a munkahelyükön történik, míg mások nem képesek meglenni a benti információk nélkül. Ha nem nézzük a leveleket folyamatosan, fennáll a veszélye annak, hogy több száz, akár több ezer e-mail fogad majd bennünket, mikor visszaesünk a mókuskerékbe.

Ezek feldolgozása napokig eltarthat, amitől könnyen kialakulhat bennünk az „ennek soha nem lesz vége” nyomasztó érzése. De mégis mi a jó megoldás? Ez természetesen személyfüggő, mindenkinek érdemes megfigyelnie, hogy számára mi a legjobb megoldás: egyszerre végigrágni magát mindenen, vagy a szabadság ideje alatt is rászánni napi 5-10 percet a levelek átnézésre. Utóbbi esetben azokat az e-maileket, amelyekkel nem lesz dolgunk odahaza, azonnal törölhetjük, így tényleg csak azok maradnak, amikkel később foglalkoznunk kell. Az is jó taktika lehet, ha úgy állítjuk be az automata házon kívüli üzenetet, hogy az a munkába állásunk első napján is szabadságot jelezzen, így nyerhetünk magunknak egy teljes napot.

Hozzunk souvenirt magunknak is!

A bazársoron néhány euróért beszerezhető hűtőmágnesek, polcravaló emlékek nem csak a rokonoknak, barátoknak járnak! Ha magunknak is beszerzünk egy kedves tárgyat, vagy bekertezünk egy, a nyaralás alkalmával készült, számunkra kedves fotót, az íróasztalra téve bármikor rápillanthatunk majd, ennek hatására pedig kedves emlékek fognak előtörni bennünk – ez pedig endorfint szabadít fel a szervezetben, ami köztudottan nyugtató, fájdalomcsillapító hatású, így sokkal jobban fogjuk magunkat érezni a legstresszesebb időszakban is.

Csak pozitívan!

Ha egész nap csak az elmúlt szabadságunkon sopánkodunk, és munkaundor veszi úrrá magát rajtunk, az nem segít a visszailleszkedésben. Próbáljuk a jó oldalát nézni a dolgoknak, örüljünk, hogy volt lehetőségünk egy kicsit kiengedni a gőzt, feltöltődni és érezzük meg magunkban az erőt, hogy újult lelkesedéssel vághatunk neki az előttünk álló feladatoknak. A hozzáállás már fél siker, ne engedjük át magunkat a negatív gondolatoknak!

+ 1 tipp: apróságnak tűnik, de csodákra képes

Hosszantartó stresszes állapotban fokozott igénybevételnek van kitéve szervezetünk, mely kimerültséghez vezethet, ennek hatására megnövekedhet szervezetünk magnéziumszükséglete, ami a raktározott magnézium szintjének csökkenéséhez és végül magnéziumhiányhoz vezethet, amely enyhe alvászavart, szorongást, ingerültséget, és izomgörcsöket okozhat. Nem utolsósorban hatására még érzékenyebbé válhatunk a stresszel szemben. Hogy mi segíthet? Pótoljuk a szervezetünkből felhasznált és hiányzó magnézium mennyiséget!

Vigyázzunk! Ha nem figyelünk oda tudatosan a fent leírtakra, még a szabadság alatt feltöltött akkumulátoraink is pillanatok alatt könnyen lemerülhetnek.

A megjelenést a Magne B6 Extra támogatja.

Vény nélkül kapható gyógyszer. Javallat: magnéziumhiány kezelésére.
A Magne B6 segít enyhíteni a magnéziumhiány okozta feszültséget és támogatja a szervezet stressztűrő képességét.

SANOFI-AVENTIS Zrt. 1045 Budapest, Tó utca 1-5. – Telefon: (+36 1) 505 0050
Gyógyszerinformációs szolgálat: (+36 1) 505 0055 – Web: www.sanofi.hu, www.magneb6.hu

SAHU.MGP.18.08.0464 (2018.09.14.)