Vágólapra másolva!
A médiában szerinte kevesen tudják megítélni a teljesítményét, Valentino Rossi kritikájára viszont odafigyelne Talmácsi Gábor, aki tíz év után hagyta ott menedzserét, Stefano Favarót, és új csapatba szerződött. A 29 éves motorversenyző azt állítja, az előző idényben csapattársát jobb mérnöki stáb támogatta, mint őt, Antonio Banderas istállójánál azonban olyan lehetőséghez jutott, hogy eszébe sem jut a visszavonulás.

- Nagyon hirtelen jött a menedzserével, Stefano Favaróval való szakítás. Miért váltak szét az útjaik tíz év közös munka után?
- Mostantól szeretném magam kezelni a saját dolgaimat. Eddig mindent elintéztek helyettem, nekem csak a versenyre kellett koncentrálnom, de sok más pilóta is maga intézi az ügyeit, ez egy ismert és elfogadott dolog. Az utolsó két év elég nehézre sikerült, nem csak Stefano miatt.

- Hogy érti, hogy nem csak miatta?
- Úgy, hogy jött a világválság, néhány szponzor elhagyott, és közben egy belső érzés azt mondta, hogy váltanom kell, immár teljesen a magam lábára kell állnom, mert időközben érett férfivá váltam.

- Ezek szerint ön kezdeményezte a válást?
- Igen.

"Arról tájékoztatott engem, hogy a saját lábára szeretne állni" - mesélte az [origo]-nak a motorossal való szakítás történetét Stefano Favaro. "Ez nekem nem esett jól, de mivel mindig a szemem előtt tartottam Gábor érdekeit, elfogadtam."

A menedzser szerint a Jack&Jones-szerződés mindent magában foglal, amire egy pilótának a sikeres szerepléshez szüksége lehet: "A technikai feltételekben az is benne van, hogy a főmérnököt is Gábor választhatja meg. Gábornak most 15 nap tesztje lesz a szezon indulásáig. Tesztenként 80 körrel számolva ez körülbelül négyezer kilométert jelent majd, ami kulcsfontosságú a Moto2-ben. Ez talán a legfontosabb kitétel az új szerződésben." Tavaly ugyanezek a feltételek még hiányoztak az olasz szerint, de nem a menedzsment hibájából, hanem alapvetően a világválság miatt.

Favaro azt kívánta korábbi védencének, hogy jövőre sikeresebb legyen, mint idén, közös pályafutásukból pedig szerinte mindig kihozták a maximumot: "Ő volt az első közép-kelet-európai versenyző a MotoGP kategóriában. Sokat kell várni, mire egy másik magyar versenyző eléri ezt. A tíz év alatt mindig előreléptünk, 2005 és 2008 között kétszer vb-bronzérmes és egyszer világbajnok lett. Ilyenre Valentino Rossit kivéve senki nem volt képes, bármelyik kategóriát nézve. Ezek tények, és nem az én elfogultságom."



- A közleményében azt írta, a jövőben "támogató háttércsapat nélkül, érdekeimet saját magam képviselve folytatom". Pontosan milyen felállás lesz jövőre?
- Azért nem úgy kell elképzelni, hogy én tárgyalok majd mindenről, egy kis csapat lesz körülöttem. De mindenre nem tudok még választ adni, olyan hirtelen történt az egész. Még nem alakult ki, hogyan csinálom majd pontosan, kinek mi lesz a szerepe.

- Hogy élte meg, hogy a vb-címét követő felhajtás után a média általában csökkenő érdeklődéssel, néha gúnyosan írt önről?
- Számomra ez nem annyira fontos. Voltam a csúcson, és lejjebb is, a sport ilyen. Azt szoktam mondani, hogy nem az az erős, aki nem esik el, hanem aki fel tud állni. Nekem idén nem kellett felállni, mert a hatodik hely az elég erős egy ilyen bajnokságban, mint a Moto2. A média sokat foglalkozik velem, ami persze örömteli, de kevés az olyan szakmai újságíró, aki igazán érti ezt, aki belülről ismeri a sportágat, és így meg tudná ítélni a teljesítményemet. Én is tudnék tévében értékelni focit, de az más lenne, ha igazán értenék is hozzá, ha mindig ott lennék a csapatok körül. Mondok egy példát: itt ha csak a hátsó rugót túlhúzzák egy kicsit a szerelők, már nem olyan a tapadás, már nem lehet úgy menni a motorral. Ez nem panaszkodás, ilyen apróságokon múlik minden. Ha Randy Mamola vagy Valentino Rossi mondana rólam egy kritikát, az építő lenne, az jelentene valamit - ez viszont nem.

Forrás: [origo]
Favaro háttérben

- Ebben az idényben mi volt a probléma? Sokat panaszkodott arra, hogy nem tapad a motor, pattog az eleje.
- Ennek nem feltétlenül csak a váz volt az oka, mert az FTR-vázzal a Speed Up-motor nem volt rossz. De két részre volt osztva a csapat, és a két fél között szinte egyáltalán nem zajlott kommunikáció, nem osztottuk meg egymással a titkokat. A csapattársam, Andrea Iannone mérnökei jobbak voltak az enyéimnél, de azt is el kell ismerni, hogy ő is jó formában versenyzett. (Iannone összetettben bronzérmet szerzett - a szerk.)

- Ahhoz mit szólt, hogy elhagyták a szponzorai, a Mol például inkább a székesfehérvári focicsapatot támogatja?
- Sok minden történt tavaly, több oldalról meg lehet közelíteni. A mai napig azt gondolom, hogy nem szabad elfelejteni, mennyit segített a Mol. Voltak apró félreértések, amelyeket talán el lehetett volna kerülni, de a mi száguldó világunkban, ahol mindenre csak egy-két nap van, mert aztán megyünk tovább egy másik városba, egy másik országba, nagyon nehéz lett volna megvalósítani ezt.

- Idén lesznek magyar támogatói?
- Folyamatosan tárgyalok, próbálok együttműködésre törekedni. Mivel motorsporttal kapcsolatos világbajnokságon én vagyok az egyetlen versenyző, aki Magyarországot képviseli, kedvező helyzetben vagyok.

Forrás: [origo]

- Összességében hogyan értékeli az idei évet, a Moto2 első idényét?
- Így, év végén sikeres évnek nevezném. Év elején többet szerettem volna, de nem számolhattam vele, hogy ilyen nehézségek lesznek: az Aprilia kiszállt a kategóriából, Iannone jobb mérnöki csapatot kapott, szponzorok léptek vissza, még felsorolni is sok. Év végén hatodik lettem, amit ebben a géposztályban, negyvenfős mezőnyben, ilyen körülmények között kimondottan sikernek, komoly eredménynek tartok.

- Év elején azt mondta, a jelenlegi feltételek mellett a Moto2 nehezebb kategória, mint a MotoGP. Tartja ezt most is?
- Ez a véleményem, a szívem a Moto2-be húz. A MotoGP másképp nehéz, a Moto2-ben annyira apróságokon múlnak dolgok, hogy bárki tud nyerni. Extrán rá kell fókuszálni a versenyekre, hogy itt valaki világbajnok legyen. Nem tudok mást mondani: itt húzni kell a gázt, jelenleg ez a legvadabb és legférfiasabb verseny a világon.

Moto2
A gyorsasági-vb középső géposztályát, a 250 köbcentist 2010-ben váltotta fel a Moto2. Az új kategóriában egyforma, 600 köbcentis Honda-motorblokkok, Dunlop-gumik és lepecsételt elektronikai csomag áll a csapatok és a pilóták rendelkezésére. A vázak viszont eltérnek az egyébként csupán apróbb beállítások terén különböző motorokon. Az első évben Talmácsi csapata, a Speed Up FTR-vázat használt, jövőre, a Jack&Jonesnál Suter-vázon száguldhat. Részletesebben itt olvashat a Moto2-ről.

Moto3
2012-től a legkisebb géposztály is megváltozik: a kétütemű, 125 köbcentis motorokat négyütemű 250-esek váltják majd. Ezzel a vb-sorozatból végleg kiszorulnak a kétüteműek.


- Most először próbálta ki a Suter-vázat. Tényleg annyira jó, mint a híre?
- Az izomzatom kevésbé fárad ezen a motoron. Az FTR számomra nehezebb volt, ettől függetlenül az is jó, de ez a legjobb választás. Nekem az a garancia, hogy a gyár is felkért rá, hogy hasznosítsuk az én tapasztalataimat. A tulajdonos, Eskil Suter meghívott az egész csapattal együtt egy látogatásra, ahol a gyártási folyamatok megnézése mellett tartunk egy megbeszélést a folytatásról, a fejlesztésekről is.

- Speciális fizikai tréningeket és motokrosszozást is emlegetett a leendő csapatfőnöke, Dani Devahive egy interjúban. Krosszozott már korábban?
- Mivel pici országban lakunk, és a tél nagyon hideg, elutazni pedig nagyon sokba kerülne, eddig nem volt ilyen lehetőségem. Ez tehát máris egy nagy előrelépés a számomra. Mindig beleélem magam, hogy 'ez jó lesz, ez jó lesz', de tény: utoljára a KTM gyári csapatánál éreztem így magam. Most mindent megkapunk, a csapattársammal együtt számolunk be a tapasztalatainkról, és a mérnökökkel közösen döntünk a fejlesztésekről.

- A Jack&Jones egyik tulajdonosa a spanyol filmsztár, Antonio Banderas. Találkozott már vele?
- Még nem találkoztunk, várhatóan az új szezon elején, a madridi bemutatón beszélek majd vele.

Forrás: [origo]
Banderas még nem jön

- Az új csapattársáról, Kenny Noyesról milyenek az első benyomásai?
- Kenny ugyan amerikai, de Spanyolországban született, most is ott él, így anyanyelvi szinten beszél spanyolul. Hasonló karakter, mint én: tapasztalt, okos, intelligens versenyző, jó csapattársat látok benne. Túl nagy barátság nem lesz köztünk, nem erről szól a versenyzés.

- Mit szól ahhoz, hogy a Moto3-mal végleg kiszorulnak a kétütemű motorok a világbajnokságból?
- Nem örülök neki. A 125 a szívem csücske volt, sokat motoroztam ott. Sajnálom, hogy vége a kétüteműeknek, mert annak volt egy extra varázsa, a kipufogó szaga, ahogy az olaj elégett, maga a kétüteműek hangja. De a világ errefelé tart, ezt el kell fogadnom.

- Van olyan, amit az eddigi pályafutása során másképp, jobban is csinálhatott volna?
- Egyáltalán nem. Vannak döntések, amelyek kellettek ahhoz, hogy itt legyek - ha másképp döntöttem volna, nem tartanék itt. Minden lépés, amit eddig tettem, jó volt. Remélem, a jövőben is jól súgnak majd a belső hangok.

- A pályafutása végéről gondolkodott már? Hány évig versenyez még?
- Most egy új motivációt kaptam, ezzel a motorral egészen új lehetőségek nyíltak meg előttem, egyelőre semmi másra nem gondolok.

Talmácsi Gábor karrierje
Született: 1981. május 28., Budapest
Négyéves kora óta motorozik, 14 évesen már a felnőttek közt versenyzett
Első vb-futamát 2000-ben teljesítette, 2001 óta állandó tagja a MotoGP mezőnyének

2007-ben világbajnok a 125 kcm-eseknél, az Év sportolója Magyarországon
2005-ben és 2008-ban vb-bronzérmes
2009-ben a 250 kcm után a MotoGP kategóriában versenyzett
2010-ben hatodik lett a Moto2 bemutatkozó idényében

Összesen kilenc vb-futamot nyert, 26-szor állt dobogóra, 11 pole pozíciót szerzett, kilenc leggyorsabb kört futott a vb-mezőnyben.