Vágólapra másolva!
Misztikus betegsége legyőzése és egy csapatváltás után Casey Stoner újabb világbajnoki címet szerzett a gyorsasági motorsport elit kategóriájában, a MotoGP-ben. Az apaszerepre készülő ausztrálnak egy időben az is gondot okozott, hogy a motorján maradjon, ki nem állhatta a versenyzést,  a népszerűség, a technikai újítások és rekordok pedig továbbra is hidegen hagyják.

Hazai pályán, pontosan a 26. születésnapján szerezte meg második világbajnoki címét a MotoGP-ben Casey Stoner. A gyorsasági motorsport legértékesebb trófeáját négy év után ismét begyűjtő ausztrál az első győzelme után átesett egy rejtélyes betegségen, csapatot váltott, és családot alapított.

Angliába költözött a kedvéért a család

Stoner az új-dél-walesi Kurri Kurriban született 1985-ben, már négyévesen motorozni kezdett, de ekkor még krosszozásban jeleskedett: tíz év alatt hetvennél is több országos címet nyert. A tehetsége olyan nyilvánvaló volt, hogy tizennégy éves korában a családja Angliába költözött, ahol már ekkor gyorsasági versenyzésre válthatott, míg Ausztráliában magasabb volt a korhatár.

Már 2001-ben teljesített két futamot a gyorsasági-vébén, 2002-től viszont állandó tagja a mezőnynek. Három évre rá már vb-ezüstöt szerzett egy komolyabb géposztályban, a 250 köbcentiseknél, majd az első csúcskategóriás évében rögtön a második versenyen pole pozíciót szerzett. Ekkor még azonban Stoner tehetsége mellett az állandó bukásairól cikkeztek a lapok.

A Ducatival megütötte a főnyereményt

Összességében merész döntést hozott a Ducati gyári csapata, mikor leigazolta az ausztrált, ám ez a párosítás minden várakozást felülmúlt: Stoner tíz nagydíjat nyert, több mint harminc év után először szerzett vb-címet egy európai motorral - ami azóta sem sikerült senkinek -, összetettben pedig 125 ponttal verte a második helyezett Daniel Pedrosát.

Forrás: AFP
A második vb-címét már Pedrosa csapattársaként érte el

2008-ban az megkapta Év Ifjú Ausztrálja címet, a vb-elsőségét viszont nem tudta megvédeni: a hullámzó idénykezdet után zsinórban három futamot is megnyert, ám aztán kétszer bukott, eltört a csuklója, be kellett érnie egy ezüsttel.

Stoner Laguna Secában a mai napig is emlékezetes csatát vívott Valentino Rossival: fél versenyen előzgették egymást oda-vissza

A következő évét egy titokzatos betegség tette tönkre. A Katalán Nagydíjat görcsei és hányingere ellenére befejezte a harmadik helyen, majd Hollandiában ugyancsak a verseny első napján lett rosszul. A két futam között viszont nem volt semmi baja Stonernek, ezért az orvosok nem tudták diagnosztizálni.

Az ekkor még csak 23 éves versenyző a futamok végére teljesen kimerült, előfordult, hogy már a tiszteletkörre sem maradt ereje, helyette a csapat tagjai lesegítették a motorról. Közben másfél hónapig csak találgatták az orvosok, hogy mi lehet a baj, először vérszegénységre, később vírusos gyomornyálkahártya-gyulladásra gyanakodtak.

Stoner három futam kihagyása mellett döntött, az orvosi vizsgálatokkal kapcsolatban pedig erős kételyei voltak. "Hiába adtam bele mindent, hiába harcoltam az ellenfelekkel, mégsem jöttek az eredmények. Kezdtem sebezhetőnek érezni magam, olyan voltam, mint aki ki nem állhatja a munkáját, mégis mindenképp kénytelen csinálni. Megbirkózom a sérülésekkel, de nem tudok megbirkózni azzal, aminek nem értem az okát. Meggyőztem magam, hogy rövid időre bár, de teljesen ki kell kapcsolnom a versenyzést. A motorom képes nyerni, én nem. Legalábbis nem most."

A végső diagnózis tejcukor-érzékenység lett, a lábadozás ideje alatt pedig szárnyra kapott a pletyka Stoner visszavonulásáról, ám ő ezt még a kényszerpihenő alatt cáfolta. A teljes kikapcsolás és egy speciális diéta segített, a valenciai idényzárón pedig már újra rajthoz állt, nyert minden szabadedzést, megszerezte a pole-t, majd a felvezető körben elbukott, és fel is kellett adnia a versenyt.

Stoner babonából a mezőny végén kullog a felvezető körben, majd váratlanul elesik

A következő két idényt a Yamaha és a csapaton belül egymással óriási harcot vívó Rossi és Jorge Lorenzo uralta, Stoner mindkétszer negyedik lett a pontversenyben, a szurkolók egy része azt kezdte mondogatni, hogy nem is lesz többet világbajnok.

Idén Stoner négy év után elhagyta a Ducatit, aláírt a Repsol Hondához, Daniel Pedrosa és Andrea Dovizioso csapattársának.

Stoner kis híján elüt egy állatot, majd elnézést kér tőle

Az év első hat futamából négyet megnyert, a Japán Nagydíjat viszont bojkottálni akarta a fukusimai atomkatasztrófa miatt, noha ő maga is japán csapatban szerepel. Silverstone után a massziv listavezető pozíció és a WHO (Egészségügyi Világszervezet) legfrissebb adatai eloszlatták a kételyeit, rajthoz állt, és harmadik helyet szerzett Motegiben.

Két héttel a Japán GP után pedig sorozatban ötödször nyert hazai pályán, ezzel éppen a születésnapján biztosítva be második vb-címét. Nagy riválisa, Lorenzo nem indult a futamon: a vasárnapi bemelegítésen elesett, a balesetben elvesztette az egyik ujjpercét, az erről készült fotó nem túl szép látvány.

Lorenzo elbukja a címvédést

Korábban a versenyző többször kijelentette: úgy érzi, a rajongók alulértékelik a teljesítményét, a győzelmeit nagyrészt a motorjának tulajdonítják.

"Ez a győzelem jóval különlegesebb, mint a 2007-es. Akkor az emberek lekicsinyeltek, ezzel elvették a dicsőséget tőlem és a csapattól, most viszont ők is érzékelik, mi mindenre vagyunk képesek" - mondta Stoner. "Magán a vébén nem volt fordulópont, a szezon csak halad a maga útján, az egyetlen fordulópont pedig, amikor eldől a bajnoki cím. Nem örülök Jorge sérülésének, de így lehetőségünk nyílt nyerni és mi megcsináltuk."

Forrás: AFP

"2001 óta mindig itt ünneplem a születésnapomat, ezt megszoktam már, ezúttal viszont zsinórban ötödször nyertem itt, hazai pályán és behúztam a vébét is, szóval szép kis este lesz" - tette hozzá Stoner, aki nem tervez hosszú távra, a rekordok egyáltalán nem motiválják.

Phillip Island ugyanakkor nem csak a 2007 óta tartó győzelmi sorozat miatt érdekes az ausztrálnak: 2003-ban ezen a pályán kért tőle autogramot Adriana Tuchyna, akit azóta feleségül vett, augusztusban pedig kiderült, hogy a pár gyereket vár.

Kétszeres világbajnokként többet aligha fogják kifütyülni Doningtonban, ahogy ezt korábban kétszer is megtették, de az ausztrál nem is akar bizonyítani a rajongóknak: "Kerülöm a rivaldafényt, inkább a vezetési stílusom beszéljen helyettem. Sokszor inkább a klasszikus időkben versenyeznék, mikor még feleannyi baromság sem volt a motorokon, mint most."