Fa Nándor visszatér az óceáni versenyvitorlázáshoz

Székesfehérvár, 2014. március 23.
Fa Nándor vitorlázó Spirit of Hungary nevű, 18 méteres karbonvitorlásának fedélzetén, Székesfehérváron 2014. március 23-án. Fa Nándor a hajóosztály világbajnoki sorozatában indul majd a vitorlással. A hároméves terv csúcs
Székesfehérvár, 2014. március 23. Fa Nándor vitorlázó Spirit of Hungary nevű, 18 méteres karbonvitorlásának fedélzetén, Székesfehérváron 2014. március 23-án. Fa Nándor a hajóosztály világbajnoki sorozatában indul majd a vitorlással. A hároméves terv csúcspontja a 2016–17-es Vendée Globe szóló, nonstop földkerülő versenye lesz. A világhírű hajóépítő, Paulovits Dénes üzemében készült hajót Fa Nándor műhelyében fejezték be, a munka 16 ezer órát vett igénybe. MTI Fotó: Illyés Tibor
Vágólapra másolva!
Elkészült Fa Nándor új hajója, a Spirit of Hungary, amellyel visszatér az óceáni versenyvitorlázáshoz.

A háromszoros földkerülő vitorlázó vasárnap, Székesfehérváron mutatta be a 60 lábas (18 méteres) karbon vitorlást, amellyel ennek a hajóosztálynak a világbajnoki sorozatában indul majd. A hároméves terv csúcspontja a 2016-17-es Vendée Globe szóló, nonstop földkerülő verseny lesz. A legkeményebb vitorlázó megmérettetés 1992-93-as kiírásában a magyar hajós - legjobb nem franciaként - az ötödik helyen ért célba.

A világhírű hajóépítő, Paulovits Dénes üzemében készült vitorlást Fa Nándor műhelyében fejezték be, a
munka 16 ezer órát vett igénybe.

Fa Nándor hajója Forrás: MTI/Illyés Tibor

"Ezen a hajón minden alkatrész egyedi, abszolút hi-tech, mintegy harminc kilométer kábel és több kilométer kötél van beleépítve" - mondta Fa Nándor.

A hajónak meg kell felelnie a versenyeket szervező IMOCA szigorú, mintegy 100 oldalas szabályzatának, a felmérő bizottság már az építés közben is ellenőrizte ennek betartását. A vízre tétel után is tesztelik majd, így például egy daruval felborítják, és a hajósnak egyedül fel kell tudnia állítani. A hajót az Adriára szállítják, ahol a vízen elvégzik a még hátralévő munkálatokat, majd április-májusban kerül sor a bevitorlázására.

A hajó (Spirit of Hungary)

Tervező: Fa Nándor és Déry Attila – Magyarország

Építő: Pauger Carbon Kft. – Magyarország

Hossz: 60 láb; 18,28 m

Szélesség: 5,65 m

Merülés: 4,5 m

Anyaga: ZOLTEK karbon, Airex habbal szendvicselve

Tőkesúly: 4,3 T, test kovácsolt acél 1,1 T , bulba 3,2 T ólom, billenthető ± 38° (hydraulikus)

Uszonyok: asszimetrikus 2 db.

Árbóc: konvencionális, karbon, 27,4 m (fedélzettől), 2 pár száling

Vitorlázat: szembeszélben 297 m², bőszélben 600 m²

Összsúly: cca 8,8 T



Az első verseny, amelyen a 60 éves magyar sportember szeretne részt venni, a június 1-jén rajtoló New York-Barcelona Atlanti-óceánt átszelő páros megmérettetés, ahol Fa Nándor társa a volt olimpikon, Goszleth Marcell lesz. Ezután következik december végén a Barcelona World Race, azaz a kétszemélyes non-stop földkerülő verseny. Több kisebb, a 60 lábas sorozatba tartozó pontgyűjtő viadal is szerepel a programban, a szériában kétévente hirdetnek világbajnokot. A végső cél pedig az újabb Vendée Globe-részvétel.

Forrás: MTI/Illyés Tibor


Fa Nándor 2012 decemberében jelentette be: 15 év után úgy döntött, hogy ismét tengeren fog versenyezni.