A halálos tragédia, amely megváltoztatta az autósportot

Le Mans, tragédia, 1955
FRANCE, Le Mans : (FILES) - A file picture taken on June 11, 1955 during the 23th edition of the 24 hours of Le Mans race shows a view of the crash of the Mercedes Benz 300 SLR of French pilot Pierre Levegh that hit the stands and exploded, killing 82 persons, in which French pilot Pierre Levegh, and injuring 77 others. In terms of human toll, it is the most catastrophic accident in motorsports history and security is an obsession for the organisators since then. AFP PHOTO
Vágólapra másolva!
Hatvan éve történt minden idők legnagyobb autóverseny-tragédiája: a Le Mans-i 24 órás versenyen a Pierre Levegh vezette Mercedes egy ütközés következtében a nézők közé csapódott és 82 ember halálát okozta. A tragédia következtében a Mercedes harminc évre beszűntette gyári motorsport-programját, Svájc pedig betiltotta az autóversenyzést.

1955. június 11-én közel 250 ezer ember látogatott el a legendás Le Mans-i 24 órás autóverseny színhelyére, amely az 1923-as első viadaltól kezdve nagy népszerűségnek örvendett.

Akkor még senki sem sejthette, hogy ez a verseny is bevonul a történelembe, de nem Ivor Bueb és Mike Hawthorn győzelme, és a Jaguar addigi harmadik elsősége, hanem a szerencsétlenség miatt.

Hatvan éve 82 áldozatot követelt a Le Mans-i tragédia Forrás: AFP

Hawthornék gyorsan a verseny élére álltak, és a harmadik órában járva se nagyon veszélyeztette semmi az elsőségüket. Hawthorn mögött Lance Macklin (Austin), illetve Pierre Levegh (Mercedes 300 SLR) haladt, amikor Hawthornnak jelezték, hogy álljon ki tankolni. Mivel akkoriban a boxutcát és a pályát nem választotta el beton egymástól, a versenyző fékezett, hogy félreállhasson.

De mivel egy nagy sebességnél tette, a mögötte érkező Macklinnek reagálnia kellett, ő is fékezett és elrántotta a kormányt. A harmadik helyen autózó Levegh azonban nem tudott megállni, járműve úgy ment neki Macklin autójának, hogy azt mintegy rámpaként használva a levegőbe emelkedett és kétszázzal a nézők közé csapódott és felrobbant.

Levegh is belehalt a sérüléseibe Forrás: AFP

Nyolcvankét ember halt meg, a legtöbbjük fejét vagy más végtagját levágta az autó, a lángokat alig lehetett megfékezni. Az Austin versenyzője, Macklin csodával határos módon túlélte az ütközést, Levegh viszont belehalt sérüléseibe.

Egy belga orvos megkereste a felesége holttestét, betette a kocsijába, és úgy vitte haza Brüsszelbe. Egy fiatal lány sokkot kapva bóklászott körbe-körbe, és azt mondogatta: 'Meghalt az édesanyám, valaki hazavinne?' A nézők közt lévő papok jöttek és feladták mindenkire az utolsó kenetet" - írta Le Mans '55 című könyvében Christopher Hilton.

Mike Hawthorn és a Jaguar nyert 1955-ben Forrás: AFP

A baleset, amely megváltoztatta az autóversenyzést, akkor még nem éreztette hatását. A szervezők ugyanis nem állították le a versenyt, gyenge érvre hivatkoztak, azt mondták, ha ezt megteszik, akkor a nézők elárasztják az utakat, és így nem lehetett volna biztosítani a mentők szabad mozgását. A Mercedes azonban kicsit később visszahívta csapatait, így nélkülük fejeződött be a futam. A német csapat ezt követően harminc évre felfüggesztette gyári motorsport programját, míg az autóversenyek biztonsági előírásait megszigorították a nézők védelme érdekében.

Németországban és Svájcban törölték az év további versenyeit, majd Svájc be is tiltotta az országban az autóversenyeket, ez mind a mai napig érvényben van.