Társoldalunk:

Hat éve történt minden idők egyik legnagyobb sportkatasztrófája

2017.09.07. 15:20

2011. szeptember 7-én, délután négy órakor a Lokomotiv Jaroszlavl jégkorongcsapatát szállító repülőgép elindult a jaroszlavli Tunosna reptérről. A fedélzeten ott volt az egész csapat, a stáb és a repülő személyzete. Néhány perccel később a 45 utasból már csak ketten éltek, a gép ugyanis rögtön a felszállást követően lezuhant és soha nem jutott el Minszkbe, ahol a csapat az új KHL-idény (Kontinentális Hoki Liga) első mérkőzését játszotta volna. Rájuk emlékezünk most.

A Lokomotiv bizakodva várta a KHL 2011-2012-es kiírását. Az előző évben az alapszakaszban megnyerték a Nyugati Főcsoportot, a rájátszásban pedig egészen a konferenciadöntőig meneteltek, ott azonban az négy győzelemig tartó párharcban meglepetésre 4-1-re kikaptak az Atlant Mityiscsi ellen. A nyáron alaposan megerősítették a keretet, érkezett például a svéd kapus, Stefan Liv, aki nyert már olimpiát és világbajnokságot is. A védelemre nagy hangsúlyt fektettek, átcsábították az NHL-ből a fehérorosz Ruszlan Szalejt (978 NHL-meccs, olimpiai 4. hely) és a lett Karlis Skrastinst (852 NHL-meccs, három olimpiai részvétel).

Megszerezték továbbá a csatársorba a cseh Jan Mareket, aki azon kívül, hogy világbajnok, volt orosz bajnok és gólkirály is a KHL első, 2008-2009-es kiírásában.

Stefan Liv lett volna a csapat új kezdőkapusa

Forrás: RIA Novosti/RIA Novosti/Yaroslav Neyelov

Az edzői stáb is átalakult, az újonnan kinevezett kanadai vezetőedző, Brad McCrimmon első ízben irányított volna profi csapatot, korábban nyert Stanley Kupát a Detroit Red Wings segédedzőjeként, játékosként pedig 1222 meccsen lépett pályára az NHL-ben és a Calgary Flamesszel ért fel a csúcsra 1989-ben. Az ő munkáját olyan kiváló egykori játékosok segítették volna, mint Alekszandr Karpovcev, vagy Igor Koroljov.

A kapuba terveztek még egy igazolást, szerették volna hazahívni Szemjon Varlamovot, aki az NHL-ben nem volt elégedett washingtoni helyzetével és a távozáson gondolkodott. Végül a Colorado Avalanche megmentette Varlamov életét és elhozta az amerikai fővárosból két draftjogért cserébe. Az orosz azóta is a denveriek kapuját őrzi és nagy szerencséjére nem volt rajta az ominózus gépen.

A bajnoki cím sem lett volna tehát elérhetetlen a Loko számára. A csapat bő kerettel indult meg Fehéroroszországba, hogy összecsapjon a nyitómeccsen a Dinamo Minszkkel, azaz a juniorok közül is többen a gépen tartózkodtak. Eredetileg az is tervben volt, hogy két turnusban megy a csapat, mert kétséges volt, hogy az új igazolások (Liv, Szalej és Skrastins) csomagjai és felszerelései megérkeznek-e. Rajtuk kívül Jurij Uricsov, a fiatal junior világbajnok hátvéd utazása sem volt biztos, mert sérülése miatt nem lépett volna jégre, de ő mindenképpen szeretett volna a többiekkel tartani. Sajnos ez végzetes döntésnek bizonyult.

2011. szeptember 8. A Lokomotiv játékosai helyett emléktáblák állnak a minszki jégen a tervezett nyitómeccsen

Forrás: AFP/Maxim Guchek

A csapatot szállító Jak-42D típusú, szovjet gyártású gép ugyanis a felszállást követően egy 90 méter magas toronynak ütközött, kigyulladt és a Tunosna-Volga torkolatba zuhant. A becsapódást mindössze ketten élték túl: a csapat 26 éves csatára, a helyi ikon és sokszoros orosz válogatott Alekszandr Galimov és a gép főmérnöke, Alekszandr Szizov. Mindkettőjük teste 80-90%-ban megégett, de eszméletüknél voltak, amikor rájuk találtak a mentőosztagok. Moszkvába szállították és mesterséges kómába helyezték őket. Galimov azonban öt nappal később, szeptember 12-én belehalt sérüléseibe, így Szizov a baleset egyetlen túlélője.

A vizsgálat szerint a tragédiát emberi mulasztás okozta. Nem is egy, hanem több és egészen banálisak. A Jak-42D nem akart elemelkedni a megfelelő pillanatban és egyre gyorsabban száguldott a kifutópályán. A pilótáknak öt másodpercük lett volna ettől a ponttól kezdve arra, hogy megszakítsák a felszállást, de nem tették meg, pedig egyértelmű volt, hogy valami nincs rendben. Talán az utasok státusza miatt nem szerették volna bevállalni a meghiúsult műveletet.

Mentőhajó a vízben, mögötte a Jak-42D roncsai

Forrás: AFP/Maxim Shipenkov

Mindkét pilóta tapasztalt volt: Andrej Szolomencev mintegy 6000 órát töltött a levegőben, míg a másodpilóta, Igor Zsivelov több mint tizenháromezret. Azonban egyikőjük sem Jak-42-vel repült sokat, hanem annak elődjével, a 12 évvel korábbi és harmadakkora Jak-40-nel. Ráadásul az átképzést sem végezték el. A két modell többek között abban is eltér egymástól, hogy máshogyan kell aktiválni a fékpedálokat. A 42-esé sokkal érzékenyebb, de még így is határozott erőkifejtés kell ahhoz, hogy működésbe lépjen.

Zsivelovnak azonban nem tűnt ez fel, mivel idegrendszeri problémákkal küzdött, erős fájdalomcsillapítókat szedett, amik a végtagjai érzékenységét jelentősen csökkentették, így nyugodtan pihentette lábát a féken.Mondani sem kell, ilyen állapotban természetesen nem repülhetett volna. Ő viszont meghamisította az engedélyét, hogy vezethessen. A lábát ugyanúgy helyezte a fékpedálra, mintha egy 40-esben ült volna, és ez volt a végzetes hiba. A kifutópályán a gép végig úgy haladt, hogy közben a fékrendszer aktív volt, ezzel a gép orra emelkedés helyett egyre lejjebb ment a fékerő miatt. A járat már a kifutópályán is túl volt, amikor az emögötti füves rétről végre el tudott emelkedni. De ekkor már késő volt, ráadásul a gép túl nagy szögben kezdett felszállni, ami miatt kezdett átesni, ekkor pedig letarolta a helyzetjelző tornyot.

A tragédia estéjén tömegek vonultak gyászolni Jaroszlavl utcáira

Forrás: RIA Novosti/RIA Novosti/Grigoriy Sisoev

44 halott és milliónyi vérző szív. Olimpiai- és világbajnokokat, junior világbajnokokat, gólkirályokat, fantasztikus sportembereket kellett eltemetni. Oroszország, az Egyesült Államok, Kanada, Svédország, Csehország, Szlovákia, Fehéroroszország, Lettország, Németország és Ukrajna együtt siratta halottait. A Lokomotiv természetesen nem indult ebben az évben a KHL-ben, de egy év szünet után, egy teljesen új csapattal visszatért. Sőt, 2014-ben ismét konferenciadöntőt játszott a Lev Praha ellen. A már említetteken kívül a hokitársadalom olyan egyéniségeket veszített el, mint Pavol Demitra, háromszoros NHL All-Star, a vancouveri olimpia pontkirálya, minden idők egyik legjobb szlovák játékosa. Vagy Josef Vasicek és Karel Rachunek, akik együtt nyertek a cseheknek vb-címet, előbbi a Stanley Kupát is elhódította 2006-ban. Ivan Tkacsenko, a csapatkapitány, akit még a rivális szurkolók is szerettek, és aki rubelmilliókat áldozott jótékonyságra. Élete utolsó mozzanata az volt, amikor a felszállás előtt egy 16 éves beteg lány számára küldött adományt.

Nélkülük már soha nem lesz az a jégkorong, ami előtte volt. A Lokomotiv neve egybeforrt a tragédiával, és habár a mai csapatot is kiváló hokisok alkotják, a legtöbb szurkoló soha nem fog tudni elvonatkoztatni a 2011-es névsortól. Amely játékosainak múltja önmagáért beszél, de sokra is volt hivatott a következő években és amelyről sosem tudjuk meg, mire lett volna képes.

Lokomotiv Jaroszlavl csapatfotó, 2011. augusztus 21.

Forrás: AFP/-

Álljon itt végezetül az áldozatok névsora, akik már hat éve nincsenek köztünk:

A csapat
Vitalij Anyikejenko
Jurij Bahvalov
Mihail Balangyin
Alekszandr Beljajev
Gennagyij Csurilov
Pavol Demitra
Robert Dietrich
Alekszandr Galimov
Artyom Jarcsuk
Marat Kalimulin
Alekszandr Kaljanyin
Alekszandr Karpovcev
Andrej Kirjuhin
Nyikita Kljukin
Igor Koroljov
Nyikolaj Krivonoszov
Jevgenyij Kunnov
Vjacseszlav Kuznyecov
Stefan Liv
Jan Marek
Brad McCrimmon
Szergej Osztapcsuk
Vlagyimir Piszkunov
Karel Rachůnek
Karlins Skrastins
Makszim Suvalov
Ruszlan Szalej
Jevgenyij Szidorov
Pavel Sznurnyicin
Danyiil Szobcsenko
Ivan Tkacsenko
Pavel Trahanov
Jurij Uricsev
Josef Vašíček
Alekszandr Vaszjunov
Alekszandr Vjuhin
Andrej Zimin

A személyzet:

Andrej Szolomencev
Igor Zsivelov
Szergej Zsuraljov
Vlagyimir Matyusin
Nagyezsda Makszumova
Jelena Szarmatova
Jelena Savina

Nyugodjanak békében!