Társoldalunk:

Nem tudott a magyar pólószövetség egy fontos szabályváltozásról?

2017.10.04. 21:43

A hétvégi Bajnokok Ligja-selejtezőben az OSC két gólt is kapott olyan helyzetből, amit a magyar pólóvilágban szabálytalannak tekintenek, a játékvezetők és a helyszínen tartózkodó ellenőr azonban szabályosnak minősítette. Lehet, hogy a magyar szövetségben nem tudtak egy fontos szabályváltozásról? Vagy nem is létezik ilyen módosítás?

Miről is van szó? Eddig úgy tudtuk, hogy, ha a center ellen úgy szabálytalankodnak, hogy nincs ott a labda és a bíró a védőt kiállítja, a center nem dobhat úgy gólt, hogy rögtön odapasszolják neki a labdát, azt lövés előtt előbb vissza kell passzolnia - nos, hétvégén kiderült, hogy nem kell, aminek az OSC kétszer látta a kárát. A magyar csapat hiába reklamált a zsűriasztalnál, a szerb ellenőr gyors szabályismertetés keretében tudtukra adta, hogy ez bizony egy ideje már így van.

Férfi vízilabda BL: a Napoli legyőzése után továbbjutott az OSC

A házigazda A-Híd OSC Újbuda második meccsét is megnyerte a férfi vízilabda Bajnokok Ligája második selejtezőkörében, ezzel már biztos továbbjutó. Petik Attila együttese - miután pénteken 12 góllal legyőzte a Glyfadát a budapesti Nyéki Imre Uszodában zajló tornán - szombat este a Canottieri Napolit verte 11-7-re, ennél fogva vasárnap 13 órától a Marseille ellen a csoportelsőség a tét.

A téma, mint arról a hosszabbítas.hu beszámol, előkerült a Magyar Vízilabda Szövetség (MVLSZ) hétfői szakmai ülésén is, ahol többen is hangot adtak afeletti értetlenségüknek, hogy hogyan lehetséges, hogy a magyar szövetségben nem tudtak az új szabályról.

Az ülésen a férfi válogatott szövetségi kapitánya, Märcz Tamás is megdöbbenve jegyezte meg, hogy ezek szerint ez a szabálymódosítás már a budapesti FINA világbajnokságot megelőzően hatályba lépett. Egyúttal kezdeményezte, hogy a testület vizsgáltassa meg, hogy történhetett meg, hogy egy ilyen fontos módosítás észrevétlen maradt.

A jegyzőkönyv szerint az előző kapitány, Benedek Tibor is szót kért: szerinte nem fordulhat elő olyan a magyar vízilabdában, hogy a BL-forduló után derül ki egy olyan szabálymódosítás, ami akár a továbbjutást is befolyásolhatja.

A dokumentumból kiderül tovább, hogy az MVLSZ Szakmai Testülete élve jogával, ajánlást tett az elnökség felé: "kérjen magyarázatot az illetékes bizottságától az OSC–Canottieri Napoli mérkőzésen történt szabályismereti problémával kapcsolatban. Hogy történhetett meg, hogy erről a módosításról nem tájékoztatták a magyar csapatokat?"

Nincs is miről tudni

A történet már eddig sem hétköznapi, de a háromszoros olimpiai bajnok, dr. Molnár Tamás, a vizes sportok európai és a nemzetközi szövetségében (LEN, illetve FINA) a vízilabda technikai bizottság (TWPC) tagja további éerdekességgel tud szolgálni.

"Az elmúlt sok évben elsősorban a szabályok értelmezésével adódtak problémák. A vízilabda szabályai nagyon egyszerűek és lényegi változások nemigen történtek az évek során. Szabályváltoztatásra kizárólag a FINA technikai bizottsága jogosult és ott ezen a nyáron egyetlen módosítást fogadtak el, azt, hogy az olimpiai játékokon csapatonként 11 játékos szerepelhet. Semmilyen más szabályváltoztatás nem történt – mondta Molnár a vlv.hu-nak.

A sportvezető elmondta, miután ő csak a világbajnokság után került be a FINA testületébe, ezért nem tudja, hogy a világbajnokság előtt szó volt-e erről a problémáról, amióta pedig beválasztották biztosan nem került terítékre az ügy. De nem is kell, mert van helyette más.

Molnár Tamás (jobbról a második) nem tud róla, hogy változtak volna bizonyos szabályok

Forrás:

A máltai juniorvilágbajnokságon "konkrétan arról volt szó, hogy ha kiállítanak valakit, aki elindul kifelé, de közben a csapata megszerzi a labdát, mire ő nem megy ki, hanem megfordul és elindul az ellenfél kapuja felé - Magyarországon ezért egyértelműen ötnméterest ítélünk, sőt, szerintem az ott lévő játékvezetők túlnyomó többsége, lehet, hogy száz százaéka szintén büntetőt fújt volna. Ott viszont előjöttek azzal, hogy ez már rég nem így van, ilyenkor csak újabb kiállítást kell ítélni. Volt egy szakmai vitám ott helyben Gianni Lonzival ebben az ügyben, megfelelő szabélyhelyekre hivatkozva meg tudtam indokolni, hogy miért az ötmétere a helyes döntés. Ugyanakkor azt mondtam, tőlem akár kiállítás is lehet, de ezt le kell írni és kommunikálni szükséges" - mondta Molnár, hozzátéve, ott is az volt a válasz az ő kérdésére, mint Pesten az OSC esetében: ez már el van döntve.

Holott "ilyen döntés nem született. Szabályódosítás százszázalék, hogy nem és a LEN TWPC ülésén sem került szóba ez a téma. Nincs sem hivatalos, sem félhivataos információnk ilyen változásról, a múlt heti egyik meccsen, a spanyol delegátus szájából hangzott el először, hogy "ez már nem így van". Lehet, hogy az érintettek, Lonzi és a két delegátus, a szerb Perisics és a spanyol Moliner beszéltek erről, de nincs joguk ilyen döntést hozni, ennek megvan az előírásszerű módja, a csapatok felé pedig kommunikálni kell. Egyik sem történt meg" – zárta mondandóját dr. Molnár Tamás.