Vágólapra másolva!
Különleges lesz az NBA holnapi idénykezdete: a 29 csapat több száz játékosa közül szinte mindenki csak egyre, Michael Jordanre figyel. A 38 éves sztár visszatérése a várakozások szerint igen jó hatással lesz a bajnokság tévés nézettségére, a hirdetésekre és a jegyeladásokra.

Képes lesz-e az öregedő világsztár a pályán is lemosni a fiatalokat? A pályán kívül már sikerült neki, mert amióta bejelentette, hogy kétéves szünet után visszatér, többet foglalkozik vele a sajtó, mint a többivel együttvéve.

A Jordan-logóként is felfogható 23-as számú mezt 50 dollárért árulják, és már szeptember végén elfoglalta az eladási lista első helyét, háttérbe szorítva Kobe Bryant, Vince Carter, Allen Iverson és Latrell Sprewell trikóját. Furcsa helyzet, és feltehetően gondos üzleti számítások állnak mögötte, de hosszabb távon csak akkor működik a Jordan-hatás, ha a játékos eredményes lesz a meccseken is.

Most úgy néz ki, hogy az egész bajnokság jól jár vele. Csapata, az udvariasan középszerűnek nevezett, de valójában eddig bűn rossz Washington Wizards órák alatt eladta éves bérleteit - tavaly egyszer sem volt telt ház -, és a két országos tévécsatorna, az NBC és a TNT is rögtön másként beszélt a klub vezetőivel, amikor kiderült, hogy Jordan megint pályára lép. A múlt idényben - a Wizards a 82 mérkőzésből csak 12-t nyert meg - egyetlen hazai találkozóját sem közvetítették az országos hálózatok, most viszont legalább 25 tévés meccs lesz Washingtonban.

De az ellenfelek is profitálnak a rendkívüli érdeklődésből, Jordan legutóbbi visszavonulása után csökkent a bajnokság nézettsége - 1999-2000-ben 20, a múlt idényben 12 százalékkal -, a becslések szerint most viszont akár 30-50 százalékkal is nőhet. 1995-ben Jordan első visszatérését a Chicago Bulls-Indiana Pacers találkozón 35 millióan látták (a sztár a Chicagóval nyert hat bajnoki címet), azóta is ez a csúcs az NBA alapszakaszában. Holnap talán ez is megdől a New York Knicks elleni meccsen a Madison Square Gardenben. Pláne, ha Jordan tényleg dob 55 pontot, ahogy Pat Riley edző megjósolta.

Több néző, nagyobb üzlet. Ahogy a CBS Sports volt elnöke, Neal Pilson elmondta, több hirdető kampányt épít Jordan köré, és minden bizonnyal más hirdetők és szponzorok nagyobb összeggel szállnak majd be az NBA-be, mint az elmúlt néhány évben. Pedig az amerikai profi kosárbajnokság eddig is a világ egyik legjobban működő marketinggépezete volt. Kérdés persze, hogy az egyik fontos célcsoport, a 9-12 éves korosztály mennyire fogékony a Jordan-őrületre, hiszen ezek a gyerekek már nemigen emlékeznek rá, de állítólag nekik is egész jól sikerült eladni a nagy visszatérést. A dolog még érdekesebb lesz azzal, hogy a gyerekek a saját bálványaikat, Bryantet, Iversont, Kevin Garnettet, Tracy McGradyt akarják majd látni a tegnap legendájával szemben.

Bizonyára Jordan is igen jól fizető szponzori szerződéseket köthet, hiszen még tavaly is 37 millió dollárt kapott a partnereitől, pedig akkor már csak az emlékeiből élt. De a Jordan-cipők és más sportcikkek, csecsebecsék még jól mentek a piacon akkor is.

De nem kétséges, csak úgy lehet hosszabb távon eladni a veterán játékost, ha nagyszerűen játszik. Nem jól, hanem jobban mint a többiek. A hírek szerint a felkészülési időszakban egész szépen formába jött, október 20-án a New Jersey Nets elleni meccsen 33 perc alatt 41 pontot dobott, az előidényben 22,3-as pontátlagot ért el. De a Wizards ettől még nem lett csodacsapat, a hat vereség mellett csak kétszer győzött. Márpedig sokáig nem lehet légüres térben nagyot alakítani. Ez egyébként a nézettséggel is összefügg: a legtöbben a rájátszásban kíváncsiak az NBA-re, de ha a Washington be se jut...

Szóval vannak bizonytalansági tényezők a Jordan-visszatérésben, de a rájátszás még messze van, addig is ki kell használni a lehetőségeteket. Hogy ez a cirkusz nem utolsó sorban üzleti indíttatású, azt az is érzékelteti, hogy a New York-i tőzsdét ma Michael Jordan fogja bezárni, vagyis ő rázza meg a csengőt a kereskedési nap végén, és egyúttal jelzi a visszatérését a pályára.