Társoldalunk:

Spanyol Nagydíj: Michael ötödször

Rajt-cél győzelmet aratott Michael Schumacher a Forma-1-es Spanyol Nagydíjon, melyen ferraris csapattársa, Rubens Barrichello el sem tudott indulni, öccse, Ralf pedig épp csak nem ért célba. Pontot szerzett viszont mindkét Sauber, s idén először az Arrows is, Heinz-Harald Frentzen révén.

A kötelező tankolás bevezetése óta roppant nehéz rajt-cél győzelmet aratni, most mégis sikerült ez Schumachernek, aki ráadásul megismételte tavalyi barcelonai mesterhármasát: pole pozíció, leggyorsabb kör, futamgyőzelem. Ez volt a német ötödik spanyolországi diadala. Némi szerencsével ugyan (sokan kiestek előle), de megérdemelten szerzett pontot Frentzen az Arrowsnwk, ám nézzük, hogyan is történt mindez!

Fotó: EPA
A rajt utáni dulakodásban már nem vehetett részt Rubinho
Rubens Barrichello autója a felvezető kör megkezdése előtt a rajtrácson ragadt, így hiába teljesített nagyszerűen a szombati időmérő edzésen. Még rosszabbul járt a Minardi: a csapat visszalépett a futamtól, mert autói nem voltak biztonságosak. A start nem változtatott az időmérő sorrendjén, a két Schumacher után Juan Pablo Montoya, Kimi Räikkönen, Jenson Button és David Coulthard következett. Barrichello el sem tudott rajtolni, Pedro de la Rosa, az egyetlen hazai versenyző kicsúszott, Räikkönen pedig elhagyta hátsó szárnyát, s feladta a versenyt. Az ötödik körre Michael Schumacher előnye négy másodpercre nőtt Ralffal szemben, míg Montoya újabb 1.4 mp-re haladt csapattársától.

Kisvártatva Giancarlo Fisichella is kiszállt a versenyből, és Jarno Trulli - aki még a második körben előzte meg Nick Heidfeldet - feljött pontszerző helyre. A kilencedik körre az utolsó pozícióbol induló Eddie Irvine már a 15. lett. Az élen Schumacher folyamatosan autózta a leggyorsabb köröket, mögüle pedig kiesett a másik Jordan, azaz Szato Takuma is - a japán újonc az utolsó kanyarból zúgott ki.

M. Schumi a 17. körben újabb leggyorsabb kört autózott, az 1:22.045 perces idő azonban még mindig közel egy másodperccel gyengébb volt a ferraris tavalyi rekordjától (1:21.151). A következő kör után, a célegyenes végén Mika Salo elengedte a németet, megvolt tehát az első körözött. Hozzá kell azonban tenni: Salo Toyotáját a futam elején istápolták kicsit a bokszban.

Az első kerékcserét a menők közül Trulli hajtotta végre, s már sorakoztak a Williams-szerelők is a garázsban. Ralf Schumi jött ki elsőre tankolni, utána pedig Montoya. Egy körre rá M. Schumacher is megérkezett, a sorrend a fenti négy pilóta között természetesen nem változott, ám Coulthard még nem jött ki, s a második helyen autózott. Egy rövid pillanatig Heidfeld a harmadik pozíciót foglalta el, majd kigurult tankolni.

Ralf Schumachert Montoya megelőzte, a német lecsúszott a pályáról az utolsó előtti kanyarban, autója megrongálódott (a vezetőszárny egy darabját menet közben kidobta a cockpitből), s 28 mp alatt tették rendbe - az első szárny és egy későn odacipelt bal első kerék kicserélésével. A Williams bajnokaspiránsa a 13. helyre esett vissza. Ezalatt DC-ről kiderült, hogy ő is két kerékcserére apellál, az első után üldözni kezdte a még mindig előtte lévő Buttont. A pontszerzők sorrendje így nézett ki: M. Schumacher, Montoya, Button, Coulthard, Trulli, Heidfeld.

Fotó: EPA
Schumi győzelme nem forgott veszélyben
A 35. kör legelején, azaz a célegyenes végén DC kifékezte Buttont, átvette a harmadik helyet. Ugyanabban körben Michael Schumacher lekörözte Ralfot, eggyel később pedig Buttont csapattársa, Trulli is lehagyta. A kilencedik pozícióért Jacques Villeneuve vívott Enrique Bernoldival, végül meg is előzte, ugyanott, ahol DC Buttont. Öt körrel az előzés után Trulli már 5.8 mp-el járt Button előtt - Heidfeld pedig egyre közelebb férkőzött a renault-s brithez.

Ralf Schumacher harmadik kiállásával megkezdődött a tankolások második hulláma. Aztán kijött Button és Heidfeld is: Quick Nicknek ezúttal a csapata is gyors volt, a sauberes a bokszban előzte meg kollégáját. Jöttek ki a többiek is sorra, Olivier Panis BAR-Hondája azonban nem bírta a tortúrát, kifelé jövet, s a füvön leparkolt. Baj volt Montoyával is: a nyalókás ember a tankolás közepén (nagyjából négy másodpercnél) kissé megemelte a táblát, a kolumbiai megindult, ráhajtott a szerelő lábára. Közben a benzin még mindig ömlött a járgányba, Montoya azonnal megállt, a tankoló és a nyalókás felállt a földről - utóbbi aligha ússza meg egy lábtörés nélkül - a Williams pedig haladt tovább.

Tankolt M. Schumacher is, utána pedig autózott egy immár valóban rekord 1:20.355-ös kört. A hatodik pozícióért Felipe Massa megtámadta Buttont, de előzni nem tudott (igazából komoly esélye nem is akadt), ezért felzárkózott rájuk Heinz-Harald Frentzen. Utóbbinak nagy siker, hogy az igen későn és igen gyengén összerakott Arrowst már az ötödik nagydíjon pontszerzés közelébe vitte. M. Schumi hátulról figyelte a trió csatáját, R. pedig előrébb jött - de csak 11.-nek.

Button autója nem volt teljesen ép, Massa és Frentzen is simán elment mellette. Ralf Schumachert Salo is támadni kezdte, de nem tűnt egyértelműen gyorsabbnak. Az első hat sorrendje hét körrel a cél előtt M. Schumacher, Montoya, Coulthard, Heidfeld, Trulli és Massa volt. DC egy ponton 5.3 mp-re zárkózott fel Montoya mögé, ám ekkor a kolumbiai odalépett a gázra... Buttonnak feltehetőleg váltóhibája volt, kocsija megállt, sőt nagyjábol ugyanekkor Trulli járgányával is gondok adódtak, mert Massa és Frentzen is megelőzte. Két körrel később Trulli Renault-ja is megadta magát.

Michael Schumacher megnyerte a futamot, melyen Coulthard újra dobogós lett, mindkét Sauber pontot szerzett, akárcsak Frentzen. Ralf Schumacher BMW-je az utolsó kanyarban kilehellte lelkét, így még csak célba sem tudott érkezni.

"Minden gombot megnyomtam, amit csak találtam a kormányon - márpedig elég sok van -, de nem tudtam egyesbe tenni a váltót" - árulta el Rubinho. "Nagyszerű hétvégénk volt egész addig, készen álltam a győzelemre. Most erősnek kell lennem, hogy túltegyem magam ezen és a következő versenyre figyeljek."

Schumacher sem feledkezett meg Barrichellóról: "Rubens problémája után sokkal óvatosabbak lettünk. Igazán peches. Minden, ami rosszul megy idén, rajta üt ki. Ami a versenyt illeti: a kvalifikáción csaknem egy másodperc előnyünk volt, de nem voltam benne százszázalékig biztos, hogy a futamon is így lesz. Egyszerűen ez egy jó pálya a mi kocsinknak. Az új Bridgestone-gumik a versenyen is jól teljesítettek."

A kissé zavartnak látszó Montoya a balesetéről szólt: "Felemelte a táblát, aztán mikor láttam, mi történik igyekeztem azonnal visszanyomni a kuplungot, de már áthajtottam rajta." Az áldozat csak zúzódásokat szenvedett, Patrick Head technikai igazgató még tréfált is kicsit: "Kemény ember, túl fogja élni. A büszkesége többet sérült, mint a teste." "Elégedett vagyok a második helyemmel, főleg mert egész hétvégén csak szenvedtünk. Mégha kicsit a Ferrari mögött voltuk is, a legtöbbet hoztuk ki magunkból" - tette hozzá Montoya.

A kolumbiai által használt többesszám nem vonatkozik csapattársára. "Nem az én napom volt. Először is elkövettem egy buta hibát, amit ritkán teszek, ezért haragszom annyira. Az utolsó jobbosnál kicsúsztam, és összetörtem az autóm néhány részét, ezért a bokszba kellett mennem, ami gyakorlatilag véget vetett a versenyemnek" - kesergett Ralf Schumacher.

"Csak azért vagyok itt, mert másoknak gondjaik voltak. Mások szerencsétlenségéből húztam hasznot, leszámítva mikor megelőztem Buttont - az volt az egyetlen csatám" - összegzett Coulthard.

Räikkönen így kommentálta kiesését: "Nem tudtam, mi történik, csak azt vettem észre, hogy hirtelen kirepülök az egyenesben. Ezek a dolgok nagyon ritkák, úgyhogy nem aggódom miatta." Adrian Newey technikai igazgató anyagfáradással magyarázta az esetet: "Úgy néz ki, az anyag megfáradt, ez okozta a hibát. Kimi autóján régebb óta van ugyanaz a szárny, mint Davidén, ez lehet a magyarázat."

A Spanyol Nagydíj végeredménye:
1. Michael Schumacher, Ferrari (Bridgestone), 1:30:29.981 óra
2. Juan Pablo Montoya, BMW-Williams (Michelin), + 35.630 mp
3. David Coulthard, McLaren-Mercedes (M), + 42.623
4. Nick Heidfeld, Sauber-Petronas (B), + 1:06.697 perc
5. Felipe Massa, Sauber-Petronas (B), + 1:18.973
6. Heinz-Harald Frentzen, Arrows-Cosworth (M), + 1:20.430
7. Jacques Villeneuve, BAR-Honda (B), + 1 kör
8. Allan McNish, Toyota (M), + 1 kör
9. Mika Salo, Toyota (M), + 1 kör
    
Kiesett:
10. Ralf Schumacher, BMW-Williams (M), motorhiba a 64. körben
11. Jarno Trulli, Renault (M), hidraulika, 63.
12. Jenson Button, Renault (M), hidraulika, 61.
13. Olivier Panis, BAR-Honda (B), műszaki hiba, 43.
14. Eddie Irvine, Jaguar-Cosworth (M), műszaki hiba, 41.
15. Enrique Bernoldi, Arrows-Cosworth (B), műszaki hiba, 40.
16. Szato Takuma, Jordan-Honda (B), kicsúszás, 11.
17. Giancarlo Fisichella, Jordan-Honda (B), műszaki hiba, 5.
18. Kimi Räikkönen, McLaren-Mercedes (M), szárny-leválás, 4.
19. Pedro de la Rosa, Jaguar-Cosworth (M), kicsúszás, 2.
20. Rubens Barrichello, Ferrari (B), műszaki hiba, 1.
    
Leggyorsabb kör:
M. Schumacher, Ferrari (B), 1:20.355 perc a 49. körben

Ujlaky István

Ajánlat:

Korábban:

Fórum:

Ferrari