Vágólapra másolva!
A Ferrarival szereplő hatszoros világbajnok Michael Schumacher részsikerével zárult a 2004-es Forma-1-es világbajnokság első futama, a melbourne-i Ausztrál Nagydíj, mert az első gyakorláson elért, a hivatalos pályacsúcsnál jobb idejét is alaposan megjavította a pénteki második szabadedzésen. Baumgartner Zsolt mindkétszer 22. lett.

A Ferrarival szereplő hatszoros világbajnok Michael Schumacher részsikerével kezdődött a 2004-es Forma-1-es világbajnokság: magyar idő szerint péntek hajnalban az első szabadedzésen a német klasszis a hivatalos pályacsúcsnál sokkal jobb időt ért el, s ugyanez vonatkozik csapattársára, a brazil Rubens Barrichellóra is. Az idénynyitó első hivatalos programján elvileg 24-en szerepeltek volna, de a brazil Felipe Massa (Sauber-Petronas) mért kör nélkül zárt.

A pénteki két szabadedzésen a Ferrari, a Williams-BMW, a McLaren-Mercedes és a Renault két, míg a többi csapat három autóval szerepelhetett volna. A Baumgartner Zsoltot is foglalkoztató Minardi-Cosworth azonban nem használhatta ki a lehetőséget, mert a harmadik pilótának jelölt belga Bas Leinders nem kapta meg a szuperlicencet. A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) szabályai szerint ehhez legalább 300 km-t kellett volna már teljesítenie Forma-1-es autóval, de a 28 éves versenyző egyelőre nem felel meg ennek a szabálynak.

A délutáni második szabadedzésen folytatódott a Schumi-show: a német tovább javította idejét, de a klasszishoz hasonlóan a csapattárs Rubens Barrichello is 1:25 alá ment, vagyis egyelőre a Ferrari nagy fölénye jellemzi a szezonnyitót, a többiek meg sem közelítették őket.

Az első tréningen Baumgartner Zsolt - a csapattal egyeztetett taktika szerint - eleinte csak ismerkedett a pályával, és különböző beállításokat próbált ki. A magyar pilóta többször is visszatért a boxba, hogy újabb módosításokat hajtsanak végre az autón. Az edzés végére aztán Zsolt javaslatainak megfelelően sikerült a mérnököknek és a szerelőknek egy új beállítást találniuk, aminek következtében a magyar pilóta minden egyes körben megjavította korábbi idejét, és az edzés végére megelőzte csapattársát, az olasz Gianmaria Brunit.

A két órával később tartott második edzésen Zsolt és Bruni is tovább tudott javítani időeredményein, mindketten az 1:30-as határ alá kerültek, ami nem sikerült a Jordanben bemutatkozó Pantanónak és a szintén jordanes Timo Glocknak. Mindez azt jelenti, hogy a második szabadedzésen a Vilux-Minardi-Cosworth a várakozásoknál jobban szerepelve két Jordan autót is maga mögé utasított, és az élmezőnyhöz képest is csökkenteni tudta a korábban tetemesebbre kalkulált lemaradását.

"Örülök, mert a mai délelőttön hatalmas teher alól szabadultam fel, hisz' oly sok kellemetlen és idegtépő nehézség után végre versenyautóba ülhettem, s megkezdődött mindaz, amiről eddig csak beszéltünk" - kezdte nyilatkozatát Baumgartner. "Az első szabadedzést megelőzően a csapattal még egyszer egyeztettünk, és az volt a kérés felénk, hogy mindketten törekedjünk a biztonságra, nehogy egy buta hiba miatt elvesztegessük az értékes edzésidőt. A csapat kérésének eleget is tettünk, meglehetősen óvatosan kezdtünk, és eleinte tényleg csak szoktuk a pályát. Ekkor az autó beállítása sem volt az igazi még, így eléggé le voltunk maradva. Később aztán a sorozatos boxkiállások alkalmával több változtatást is végrehajtottak a mérnökök. Nekem különösen a fékkel és a súlyelosztással volt gondom, amin igazából nem is tudtunk sokat javítani, így az majd éjszakára marad, hogy a holnapi időmérésen már jobb legyen. Az első edzés végére ennek ellenére fokozatosan javultunk, és egyre gyorsabb köröket mentem, aminek következtében végül több mint három tizeddel voltam gyorsabb, mint Gimmi. Ennek azért örültem különösen, mert csapattársam sokkal jobban ismeri az autót, hiszen tavaly a Minardi tesztpilótája volt, és nem nagyon gondoltam arra, hogy már az idény első edzésén lehetőségem lesz megelőzni őt."

"Az egy órával későbbi edzésre már kisütött a nap, melegebb lett, az aszfalt hőmérséklete is emelkedett, de még mindig nagyon piszkos volt a pálya. Úgy döntöttünk, kevesebb kört megyek, mivel az új szabályok miatt figyelnünk kell arra is, hogy egy motorral kell teljesíteni az egész hétvégét. A tréning elején az előző edzésen érintetlenül hagyott autóval mentem, és ismét javítani tudtam. Később új gumikat tettünk fel, áttértünk versenybeállításra, de ezzel több gondom is volt. Kicsit csúszkált az autó, a pálya középső részén kisebb hibákat vétettem, így elmaradtam Bruni idejétől. A mérnökök úgy vélekedtek, ha nem hibáztam volna, közel egy másodperccel lehettem volna gyorsabb. A csapat mindenesetre örömmel konstatálta, hogy két Jordant is megelőztünk, ráadásul úgy, hogy Pantano kétszer annyi kört ment, mint én."

"Öszességében boldog vagyok, mert jól sikerült a bemutatkozás. Úgy érzem, bár nem könnyű a pálya, lassan sikerül elsajátítanom: az első szekcióját már kifejezetten élveztem is néha. Ma este még értékeljük az edzés eredményeit, és igyekszünk olyan beállításokat találni, amivel értékes tizedeket nyerhetünk a holnapi időmérésen. Nagyon remélem, hogy a féken és az autó egyensúlyán is tudunk javítani. Az időmérés ennek ellenére nem lesz könnyű, hiszen mindössze két kör áll rendelkezésre a kvalifikációra. Akkor sem leszek elkeseredve, ha esetleg nem úgy sikerül a holnapi nap, mint a mai, mert egyre jobban érzem az autót és a pályát is, és így a versenyt illetően a csapathoz hasonlóan optimista vagyok."

Csütörtökön amúgy az utolsó formaságon, a hivatalos fotózáson is átesett Zsolt. Az Albert Parkban kijelölt helyszínen egy előzetes időrend szerint kellett megjelennie valamennyi pilótának, akiket aztán a várakozók hosszú perceken keresztül fényképeztek. A versenyzők F1-es szerelésben és sisakkal a kezükben pózoltak. A magyar versenyző melbourne-i idő szerint csütörtökön este Paul Stoddart csapatfőnök és Bruni társaságában Victoria állam kormányzójának fogadására volt hivatalos. Az eseményen megjelent a Forma-1 valamennyi befolyásos vezetője, illetve Melbourne társasági életének számos jeles képviselője.

"Hatalmas fogadás volt, amelyen több zenekar játszott, és megjelent többek között Bernie Ecclestone, illetve Eddie Jordan. Mindketten sok siker kívántak az egész hétvégéhez" - mondta Baumgartner. Az Ausztrál Nagydíj történelminek nevezhető magyar szempontból, hiszen először fordul majd elő, hogy hazai magánvállalkozások tűnnek fel szponzorként több versenyautón is. A Baumgartner Támogatói Klubba belépő és egymillió forint feletti támogatást nyújtó cégek számára ugyanis lehetővé tették, hogy egy-egy versenyen cégük neve szerepeljen a Minardi autóin. Az Ausztrál Nagydíj előtti bemutatón már ott lehetett látni négy cég nevét a kocsikon.

"Nagyon örülök, hogy ezzel a sajátos megoldással néhány kisebb magyar cég is reklámlehetőséghez jut a Forma-1-ben. Kétségtelen, hogy ez a megoldás nem igazán megszokott a sportág világában, de az is szokatlan, hogy egy olyan kis ország, mint Magyarország, versenyzőt delegálhasson az elitkategóriába. A támogatói klub természetesen továbbra is nyitott mindenki előtt, és ismereteim szerint a menedzsment további tárgyalásokat folytat tőkeerős szponzorokkal, akik nem csupán abban látnak fantáziát, hogy első magyarként ott lehetek a Forma-1-ben, hanem az is érdekli őket, hogy én vagyok az első kelet-európai pilóta, aki éves szerződést kapott az F1-ben."

eredmények:
Ausztrál Nagydíj, 1. szabadedzés (23 résztvevő):
1. M. Schumacher (német, Ferrari) 1:25.127 p (átlag: 224.263 km/ó) - 4 megtett kör
2. Barrichello (brazil, Ferrari) 1:25.361 - 9
3. Trulli (olasz, Renault) 1:27.025 - 10
4. Coulthard (skót, McLaren-Mercedes) 1:27.264 - 5
5. Alonso (spanyol, Renault) 1:27.359 - 14
6. Montoya (kolumbiai, Williams-BMW) 1:27.462 - 12
7. R. Schumacher (német, Williams-BMW) 1:27.675 - 11
...12. Räikkönen (finn, McLaren-Mercedes) 1:28.233 - 5
...22. Baumgartner Zsolt (Minardi-Cosworth) 1:32.886 - 14
...23. Bruni (olasz, Minardi-Cosworth) 1:33.236 - 8

Ausztrál Nagydíj, 2. szabadedzés (24 résztvevő):
1. M. Schumacher (német, Ferrari) 1:24.718 p (átlag: 225.345 km/ó) - 15 megtett kör
2. Barrichello (brazil, Ferrari) 1:24.826 - 22
3. Trulli (olasz, Renault) 1:25.757 - 23
4. Button (angol, BAR-Honda) 1:25.786 - 15
5. Alonso (spanyol, Renault) 1:25.853 - 22
6. R. Schumacher (német, Williams-BMW) 1:25.882 - 26
7. Montoya (kolumbiai, Williams-BMW) 1:26.206 - 19
8. Coulthard (skót, McLaren-Mercedes) 1:26.215 - 17
9. Webber (ausztrál, Jaguar-Cosworth) 1:26.312 - 17
10. Räikkönen (finn, McLaren-Mercedes) 1:26.579 - 18
11. Fisichella (olasz, Sauber-Petronas) 1:26.601 - 27
12. Szato (japán, BAR-Honda) 1:26.967 - 14
13. Massa (brazil, Sauber-Petronas) 1:26.969 - 25
14. Zonta (brazil, Toyota) 1:27.165 - 25
15. Davidson (angol, BAR-Honda) 1:27.516 - 11
16. da Matta (brazil, Toyota) 1:27.710 - 11
17. Klien (osztrák, Jaguar-Cosworth) 1:27.724 - 20
18. Panis (francia, Toyota) 1:27.807 - 16
19. Heidfeld (német, Jordan-Ford) 1:27.826 - 15
20. Wirdheim (svéd, Jaguar-Cosworth) 1:28.781 - 30
21. Bruni (olasz, Minardi-Cosworth) 1:28.991 - 18
22. Baumgartner Zsolt (Minardi-Cosworth) 1:29.708 - 9
23. Pantano (olasz, Jordan-Ford) 1:30.061 - 18
24. Glock (német, Jordan-Ford) 1:30.291 - 4

körrekord edzésen: Barrichello (brazil, Ferrari, 2002) 1:25.843 p (átlag: 222.392 km/ó)
körrekord versenyen: Räikkönen (finn, McLaren-Mercedes, 2003) 1:27.724 p (átlag: 217.623 km/ó)

a szombati műsor:
3. szabadedzés: 0.00
4. szabadedzés: 1.15
1. és 2. időmérő edzés: 4.00
Ross Brawn, a Ferrari technikai igazgatója:

Michael Schumacher: "Nagy előrelépést jelent az új autó, még akkor is, ha kívülről kevés változást vettek észre a szakértők. Örülök annak, hogy jól sikerült a bemutatkozásunk, de nem hiszem, hogy a szombati időmérő edzésen is ekkora lesz a különbség. Sokkal szorosabb csatát várok, mert a pénteki eredmények nem mutatnak valós képet."

Rubens Barrichello: "Majd két-három verseny után alkothatunk igazi véleményt a világbajnokság esélyeiről. Egyelőre annyit mondhatok, most ülök az elmúlt évek legjobb autójában."