Csak néhány kattintásra van az élő meccsélmény

Bundesliga szurkolók
Frankfurt, 2013. április 6. A bajnoki trófea makettjét mutatják fel a Bayern München szurkolói az Eintracht Frankfurt ellen a német első osztályú labdarúgó-bajnokságban játszott 2013. április 6-i mérkőzésen a frankfurti Commerzbank Arénában. (MTI/EPA/Fredrik von Erichsen)
Vágólapra másolva!
Az a biztos, amit az ember magának szervez: ha elég rutinosan forgatjuk a bankkártyát és az internetet, saját magunk is össze tudunk hozni egy külföldi meccstúrát. Derbikre azért nem egyszerű bejutni, de a többi gyerekjáték.

Amellett, hogy több hazai utazási iroda szervez utakat külföldi focimeccsekre, továbbá a legtöbb nagy európai klubnak már van ezzel (is) foglalkozó magyar szurkolói csoportja, még mindig viszonylag kevesen utaznak ki önerőből kedvenc csapatuk meccseire – holott igazán nem nagy kuszt egy ilyet utazást megszervezni.

Lelátói hangulat a Bundesligában Forrás: MTI/EPA/DPA/Fredrik Von Erichsen

Még abban az esetben is könnyen elkerülhetjük az utazási irodák jutalékát, illetve a hosszas zötykölődést egy sörszagú szurkolói buszban, ha nincs kint élő ismerősünk.

Legyél tag, ha lehetsz

A legtöbb klubnak van valamilyen membership programja, azaz kvázi klubtaggá tudunk válni úgy, hogy fel sem kell állnunk a gép elől (azért ez pesze nem ugyanaz, mint a Barca sociójának lenni). Ezekhez a tagságikhoz általában kapunk egy ajándékcsomagot, amiben mindenféle klublogós apróság, esetleg autogramkártya és hasonlók találhatók, de általában jár egyéb előnyökkel is.

A klubkártya ugyanis nemcsak meccsélményhez segíthet hozzá, kedvezményesen mehetünk be a klub múzeumába (ha van neki), olcsóbban vehetünk részt a stadiontúrán vagy fizethetünk elő a klub magazinjára. Vannak online események (chat-session a játékosokkal, edzőmeccsek online közvetítése), amelyek a tagoknak járnak.

Premier League, Manchester United Forrás: MTI/EPA/Peter Powell

A legtöbb klub külföldre ritkán értékesít önmagában jegyet, inkább az egész meccsnapot próbálja eladni étkezéssel, utazással, játékosokkal való találkozással, pályabejárással és prémium meccsjeggyel. Ennek persze megvan az ára, a Manchester Unitednél, például, 300 font (kb. 125 000 forint) alatt nem lehet megúszni egy ilyet, még akkor sem, ha mondjuk a Leicester City az ellenfél.

Jegyet venni nem nagy kunszt

Ha szeretjük önállóan intézni a dolgainkat, a legkényelmesebb megoldás az interneten megvenni a jegyet. Erre már gyakorlatilag mindenütt kínálnak megoldást, bár Olaszországban a legtöbb klub a Listicket nevű rendezvényszervező cégen keresztül intézi, vagyis a klub honlapja átirányít a listicket.it oldalra.

A kedvencünk a spanyol (illetve katalán) rendszer, Barcelonában ugyanis még a bankautomaták is felkínálják a Barca-meccsre szóló jegyek megvásárlásának lehetőségét. Egy clásico előtt nyilván felesleges ilyesmivel próbálkozni, de egy kevésbé fontos bajnoki előtt simán tudunk jegyet venni ezzel a módszerrel is: fizet, nyomtat, irány a stadion, és már halljuk is, hogy "Tot el camp…!"

Egy karnyújtásnyira a függetlenségi harc Forrás: AFP/Josep Lago

Angliában a Premier League kisebb csapatainak meccseire szinte mindig lehet a létező legegyszerűbb módon jegyet venni, pár kattintással és néhány adat megadásával. Még a nagyok néhány meccsére is el lehet csípni így jegyeket, de ahol rendszeres a telt ház, oda mindenképp kell a klub által kibocsátott tagsági kártya.

Nem futball, calcio

Olaszországban kicsit más a helyzet, hiszen végeláthatatlan vita folyik a szurkolói kártyáról, amit hol bevezetnek, hol eltörölnek. Az úgynevezett tesseramento ellen a szurkolók hasonló módszerekkel léptek fel, mint Magyarországon, de a liga ragaszkodott hozzá, és jó néhányat ki is bocsátottak, mire hosszas viták után kiderült, hogy jogellenes.

Ennek ellenére akinek van, az használhatja. A Juventus szurkoló kártyája, például, egy elektronikus bankkártya, amire rá lehet tölteni magát a jegyet is, így tulajdonképpen se nyomtatással, se érvényesítéssel nem kell foglalkozni, csak oda kell érinteni a kártyát a beléptetőkapu érzékelőjéhez.

A Serie A-ban kedvenc csapatunk hazai meccsére minden további nélkül tudunk sima internetes vásárlással jegyet venni, idegenbe azonban már bajosabb elkísérni a csapatot, hiszen – szemben például Angliával, ahol általában a vendégszektorba is vehetünk belépőt – a vendégszurkolókat nagyon komoly szabályok kötik.

Olaszország vendégszurkolóként veszélyes lehet Forrás: AFP/Giuseppe Cacace

Azt egyébként sem javasoljuk senkinek, hogy mindenféle témába vágó tapasztalat nélkül vendégszurkolóként utazzon saját szervezésben Serie A-meccsre.

Dombornyomott kártya kell, és tiéd a világ

Tehát 2015-ben egy külföldi meccsre utazás egy dombornyomott kártya és egy számítógép segítségével nagyjából fél óra alatt összerakható. A repülőjegy, a transzfer, az esetleges kocsibérlés (ettől sem kell annyira tartani, 3-4 főnek már simán megéri a buszozás helyett), a szállás lefoglalása mindössze pár kattintás, és persze pénz kérdése.

Ebből a szempontból az olasz bajnokság rajongói vannak a legkönnyebb helyzetben, hiszen például a vasárnap délutáni meccsekre úgy is ki lehet ugrani, hogy este már a saját ágyába fekszik vissza az ember. A hajnali járattal kora reggel Milánóban lehetünk, a délután 3 órás meccsek legalább 5-6 (Milan, Inter, Juventus, Atalanta, Parma, Verona, Chievo, de akár Genova, Firenze és Bologna is beleférhet) csapat esetében simán elérhetők, és az esti gépen már jöhetünk is hazafelé.