Vágólapra másolva!

Az európai futballélet központja lesz csütörtökön és pénteken Porto, hiszen ott ülésezik a kontinens szövetségének végrehajtó bizottsága, majd megtartják a 2004-es Európa-bajnokság selejtezőinek sorsolását. Mindkét esemény hatással lehet az európai labdarúgás közeljövőjére, hiszen a szövetség vezérkara többek között a Bajnokok Ligája marketingjogainak eladásáról is dönteni kíván, az Eb-selejtező csoportjainak sorsolása pedig önmagában is kiemelt figyelmet érdemel.

Azt már korábban eldöntötték az UEFA svájci főhadiszállásán, hogy egyelőre nem módosítják a kiírást, és továbbra is 32 csapat indul a legrangosabb és legjobban fizető európai futballkupában, most pedig arról kívánnak határozni, hogy melyik cégnek adják három évre a marketingjogokat. A nem véletlenül csak futballhúsosfazéknak nevezett BL egyedülálló bevételi lehetőséget kínál a pályázóknak, hiszen, ha a csapatok eurómilliókat kereshetnek egy-egy sorozatban, elképzelhető, milyen nagyok az UEFA bevételei, s mennyi marad a kereskedelmi jogok egyetlen tulajdonosának.

Bár hivatalos adatokat nem tettek közzé, az UEFA-hoz közel álló szakemberek tudni vélik, hogy legalább két és fél milliárd eurós üzletről van szó, amin nem is lehet csodálkozni, hiszen a projekt magában foglalja a tévéközvetítések jogait és a BL-meccsek reklámjogát. Így aztán az sem meglepő, hogy az UEFA csak azon cégek pályázatát iktatta, amelyek a terveik mellé ötszázezer eurót is mellékeltek, mondván, akárkivel nem szabad tárgyalni, komoly garancia és referencia kell a bizalom megszerzéséhez. A 2003-ig szóló szerződésre többen is pályáztak, végül azonban csak két jól ismert cég, a luzerni Agentur Team és az amerikai illetőségű IMG maradt versenyben. Előbbi arról nevezetes, hogy eddig ő volt a jogtulajdonos, kvázi a cég találta fel a BL marketingjogainak központosítását.

Az évek óta általános megelégedésre működő rendszeren most sem akarnak változtatni, csupán szeretnék tökéletesíteni. Az IMG ugyan régóta jelen van az európai futballban is, ám ilyen jellegű átfogó marketingtevékenységgel most próbálkozik először a kontinensen. Mindenki azt mondja viszont, hogy hatalmas tőkéje és kiterjedt kapcsolatrendszere révén egyáltalán nem esélytelen, a BL-találkozók Európán kívüli, s mindenekelőtt amerikai közvetítésének ígérete pedig igazán mézesmadzag. Olyan reklámpiac elérését kínálja, amelyről eddig csak álmodozni lehetett. Az UEFA-vezérkarból kiszivárgott hírek szerint ettől nagyon sokan megszédültek, s az "amerikanizálást" ellenzők kevesen maradtak. Gerhard Mayer-Vorfelder, a német futballszövetség elnöke viszont köztük van, s úgy véli, nem biztos, hogy érdemes feladni a járt utat a járatlanért, de ha ezt teszik, eurómilliókban mért garanciát kell kérni az IMG-től.

Ugyancsak fontos téma lesz a tanácskozáson az európai futball átigazolási időszakainak meghatározása. A klubok régóta követelik az áttekinthetőséget és az állandóságot, s az UEFA - az EU tavalyi döntése után nyilván kényszerhelyzetében is - most kénytelen alkalmazkodni a kontinens munkaerőpiacát szabályozó általános rendhez. A terv szerint a jövőben csak két átigazolási időszak lesz. Egy rövidebb a téli szünetben, és egy hosszabb nyáron. Igaz, ehhez még meg kell nyerni a skandináv országokat, mert ott egyelőre tavaszi-őszi rendszerben zajlanak a bajnokságok, s ott továbbra is mindent fordítva akarnak.