Vágólapra másolva!
Az Ifjúsági és Sportminisztérium - a GYISM jogelődje - 2000-ben hirdette meg a stadionrekonstrukciós programot: hároméves futamidőre 12,7 milliárd forint állami támogatással 38 labdarúgó-stadion felújítását tervezte. Idén szeptember végéig ebből mindössze négy pálya átépítése valósult meg. Az MTI annak járt utána, hol tart most a program, s mi a helyzet az érintett stadionokban.

"Két év múlva, a 2003-2004-es labdarúgó-bajnokságban már valamennyi, a rekonstrukciós programban érdekelt csapat új stadionban játszhat" - jelentette be Deutsch Tamás sportminiszter a 2001. június 13-án tartott sajtótájékoztatón. Egy évvel később, 2002. július 3-án Szilvásy György, a Gyermek-, Ifjúsági és Sportminisztérium közigazgatási államtitkára az Országgyűlés ifjúsági és sportbizottságának ülésén így fogalmazott: "A stadionrekonstrukciós program pénzügyileg megbukott, és finanszírozhatatlanná vált."

A Magyar Labdarúgó Liga 2000 őszén kezdte meg a felmérést az első és másodosztályú együttesek stadionjainál, s összesen 38 pálya fejlesztését határozta meg. Az ISM 2001-ben és 2002-ben egyformán 4-4 milliárd forint állami támogatást fordított volna a rekonstrukcióra, a terv 2003-ra 4,7 milliárdot irányzott elő.

A 2000 decemberében ismertetett elképzelések szerint 2001 szeptemberéig a Ferencváros Üllői úti pályáját, valamint a székesfehérvári, a győri és a debreceni létesítményt kellett volna az UEFA előírásainak megfelelően átalakítani. Úgy tervezték, hogy mindegyik pálya részben fedett lelátóval és 25 ezer ülőhellyel rendelkezik majd. Ezeknek az A kategóriásnak nevezett arénáknak az átalakítására - amelyeket az akkori remények szerint a 2008-as Európa-bajnokság rendezésére benyújtott, végül sikertelen pályázat is gyorsított volna - 1 milliárd 856 millió forintot szántak.

Gyorsjelentés
Újpesten, Monoron, Marcalin és Hévízen befejeződött az átalakítás, míg a másik véglet Szombathely, Siófok, Szeged, az Üllői út, a Hungária körút és a Bozsik-stadion, ahol még el sem kezdődött. Többször módosított költségvetés és határidő után befejezés előtt áll a zalaegerszegi, a nyíregyházi és a kaposvári pálya. Folynak a munkálatok - bár korántsem az eredeti tervek szerint - Diósgyőrött és Békéscsabán, valamint félig kész állapotban van Dunaújváros és Székesfehérvár stadionja. Pécsen az engedélyekre várnak, Győrben ugyancsak jövőre kezdődhet az építkezés.


2003. júniusig tervezték felújítani a következő stadionokat: Fáy utca, Kaposvár, Pécs, Siófok, Szeged (B kategória), Békéscsaba, Miskolc, Hungária körút, Sopron, Szombathely, Szolnok, Tatabánya, Pápa (C kategória), Bozsik-stadion, BKV Előre, BVSC, Csepel, Csongrád, Dorog, Fót, Hévíz, Kunszentmárton, Marcali, Nagykanizsa, REAC és Százhalombatta (D kategória).

A 38 stadion átalakítása vállalkozói forrás bevonásával - erre 1,715 milliárdot terveztek - és önkormányzati támogatással összesen 21 milliárd forintba került volna. A GYISM novemberi jelentése szerint a tervezett 38 stadion helyett a jelenlegi elképzelések alapján 24 stadion rekonstrukciója valósulhat meg. Ebből műszakilag befejezett 8, folyamatban van a kivitelezés további 8 esetében, viszont még el sem kezdődött a beruházás szintén 8 stadionnál.