A sorozat, amiben Michelisz idén világbajnok lehet

WTCC, grid, grid girls
Grid Girl during the 2015 FIA WTCC World Touring Car Championship race of Paul Ricard, Le Castellet, France from June 26th to 28th 2015. Photo Antonin GRENIER / DPPI.
Vágólapra másolva!
Az idei lehet minden idők legizgalmasabb évada a WTCC 13 éves történetében. Nemcsak azért, mert egy magyar versenyző, Michelisz Norbert is esélyes a világbajnoki címre, hanem azért is, mert előfordulhat, hogy ez lesz az utolsó évad, amikor a sorozatot világbajnokságként rendezik meg. Az évadnyitó marokkói hétvége előtt összeszedtük a legfontosabb tudnivalókat a túraautó-világbajnoksággal kapcsolatban.

Hogyan kezdődött?

Az FIA először 1987-ben próbálkozott túraautó-világbajnokság szervezésével - nem sok sikerrel.

Először négy Európán kívüli helyszínt emeltek be a versenynaptárba, de a kísérlet csúnya véget ért:

a BMW-ket és a Ford Sierrákat kizárták, az Alfa Romeo pedig nem utazott el a tengerentúli helyszínekre. Az újabb kísérletre 1993-ig kellett várni, akkor túraautó-világkupaként rajtolt el a sorozat, és évente egy-egy versenyt tartottak. A nehezen összeszedett lendület hamar elfogyott: 1996-ban már olyan kevés volt a jelentkező, hogy lefújták az egészet. A sorozatos kudarcok után nem volt túl nagy tolongás a túraautók nemzetközi versenyeztetéséért, aztán 2001-ben az FIA támogatásával lealább az az Európa-bajnokságot újraindították Európai Szuper Túraautó-bajnokság néven. Egy évvel később pedig már egy teljesen új sorozatot láthattak a nézők, ez volt az "FIA Európai Túraautó-bajnokság", ami Super2000-es szabályrendszer alapján működött. A népes mezőnynek és az izgalmas küzdelmeknek köszönhetően hamar népszerű lett, annyira, hogy az Eurosport élőben kezdte közvetíteni a futamokat.

A gyári érdeklődés is egyre nőtt, így ezúttal sikeres volt a váltás az Eb-ről világbajnokságra, és 2005-ben már elindulhatott a WTCC.

Alex Zanardi, a korábbi Forma-1-es pilóta lábamputációja után futamgyőztes lett a WTCC első, 2005-ös évadában Oschersleben Forrás: MEXSPORT/MEXSPORT/Fernando Robles

A sorozat szlogenje "Real cars, real racing" (Valódi autók, valódi verseny) arra utal, hogy

a bajnokságban a gyártók az utcai szériákból átalakított autókat versenyeztetnek, tehát nem épített prototípusok küzdenek.

A szervezők célja a kezdetektől fogva az volt, hogy a nézők is közel kerülhessenek a mezőnyhöz, ezért például a WTCC versenyhelyszínein paddock jeggyel bárki bemehet a boxok mögé.

A WTCC 2005-ös mexikói futamának mezőnye, akkor még Alfa Romeók is versenyeztek Forrás: MEXSPORT/Fernando Boubet

A WTCC szabályai többször is változtak. A kezdeti Super2000-es rendszer szívó 2.0-es benzines motorokat írt elő, amiket kizárólag négyajtós, négyüléses személyautóból átalakított versenygépekbe építhettek be a gyártók.

2006-ban a SEAT kitalálta, hogy dízel motorokkal is próbálkozna, meg is kapta ehhez az engedélyt, így 2007-től 2 literes turbó dízel SEAT Leonokat is láthattunk a mezőnyben.

Nem sokáig voltak életképesek, pláne úgy, hogy 2011-ben megjelentek az 1.6 turbós benzinmotorok, a dízel SEAT-ok pedig nem tudták tartani a lépést a modernebb benzines autókkal, így 2012-ben ki is vezették ezt a kategóriát.

2014-ben érkezett meg a még most is érvényben lévő TC1-es szabályrendszer,

a TC2 névre keresztelt régi 1.6-os turbóktól 2014 végén végleg el is köszöntek.

A SEAT León turbó dízelei nem sokáig voltak versenyképesek Forrás: MEXSPORT/MEXSPORT/Fernando Robles

Milyen autók versenyeznek most?

A TC1 rövidítés azt jelzi, hogy

az autókban csakis 1.6 literes, soros négyhengeres turbó, nagyjából 400 lóerős motorok használhatók,

a kerekeknek 18 colosnak kell lenniük. Erősebbek, fejlettebbek a sorozatban korábban futó TC2-es és TC2T-s autóknál. A TC1 bevezetésének köszönhetően az autók nemcsak gyorsabbak és látványosabbak lettek, hanem az előállításuk és az üzemeltetésük is többe kerül - ez pedig könnyen a bajnokság vesztét okozhatja.

Michelisz Norbert 2017-es WTCC-s Honda Civicje Forrás: Origo

Miért lehet minden korábbinál izgalmasabb ez a szezon?

Elsősorban azért, mert rég nem voltak annyira kiegyenlítettek az erőviszonyok, mint idén. Nincs egyetlen domináns autó és versenyző sem. Nagyjából 6-7 pilótának van szinte egyforma esélye a végső győzelemre.

Három különböző márka, a Honda, a Volvo és az idén már gyári támogatás nélkül, privát csapatoknál futó Citroënek küzdhetnek a bajnoki címért.

Igaz, a csapatok és a versenyzők valós teljesítménye csak az idény rajtja után derül ki. A szezon előtti hivatalos teszt csupán ingatag kiindulási pontot jelent, hiszen nem mindenki terítette ki a kártyáit márciusban Monzában. Az eddigi eredményeket látva azonban szinte biztosra vehető, hogy az All-Inkl.Com Münnich Motorsporthoz igazolt Robert Huff és az egyik Citroën lesz az egyik résztvevője a világbajnoki címért folyó küzdelemnek.

A Polestaros Volvók is könnyen az élmezőnybe kerülhetnek idén Forrás: DPPI/Jorge Cunha

Kik a világbajnoki cím esélyesei?

A gyári Hondát vezető Michelisz Norbert és a portugál Tiago Monteiro. Az Origónak korábban mindketten azt nyilatkozták, hogy felkészültek az egymás elleni küzdelemre. De nemcsak egymással lesz dolguk, hanem a már említett privát Citroëneket vezető Mehdi Bennanival és Tom Chiltonnal is (mindketten a Sébastien Loeb Racing versenyzői), valamint az All-Inkl.Com Münnich Motorsportos Rob Huffal, aki ugyancsak egy francia autót hajt idén.

Rajtuk kívül még nagyot villanthat a Polestar Cyan Racing Volvóját vezető Néstor Girolami, Nicky Catsburg és Thed Björk is.

A Honda és a Volvo is keményen végigdolgozta a telet, sokat várnak a fejlesztésektől. A Citroënek pedig gyári háttér nélkül is bivalyerősek lesznek.

Miért van veszélyben a sorozat?

A TC1-es szabályrendszert 2014-ben vezették be, majd az átmeneti év után, 2015-től már csak ilyen autók versenyezhettek. Az FIA és az Eurosport Events a módosítással a sorozatba beszálló Citroënnek akart kedvezni, a gyártó azonban idén már nem költ WTCC-s fejlesztésekre, a tavalyi autóit privát csapatoknak adta el.

Gyári szinten már csak a Honda és a Volvo fektet be a vb-be, és nekik is egyre kevésbé éri meg.

Különösen úgy, hogy a párhuzamosan futó túraautó-sorozat, a TCR sokkal nagyobb lehetőségeket kínál. Ott ugyanis kifejezetten tiltott a gyári jelenlét, kötöttebbek a szabályok pont azért, hogy ne szaladjanak el a fejlesztésekkel a gyártók. Az elkészült versenyautók üzemeltetésével nem kell bajlódniuk, hanem privát csapatoknak adják el, tehát keresnek is rajta. Ilyen körülmények között pedig

nem csoda, hogy mindenki szívesebben áldoz a TCR-re még úgy is, hogy az nem az FIA által elismert sorozat, "csak" egy bajnokság.

A pletykák szerint mindezek miatt az FIA nem akar már tovább bajlódni a WTCC-vel, főleg úgy, hogy idén is csak nagy nehezen jött össze az induláshoz szükséges 16 autó. Sokan biztosra veszik, hogy jövőre már csak világkupaként marad életben a bajnokság.

Könnyen lehet, hogy az aranybányának tűnő TCR lesz a pénznyelő WTCC veszte Forrás: Sputnik/Alexandr Imedashvily

Milyen magyar vonatkozásai vannak a világbajnokságnak?

Michelisz Norbert 2010 óta versenyez a WTCC-ben. Első idényében a Zengő-Dension Team pilótájaként indult egy SEAT Leónnal, és a szezon utolsó hétvégéjén megnyerte a második versenyt Makaóban.

2012-ben már BMW320 TC-vel lett bajnok a nem gyári versenyzők között.

2016-ban a gyári Hondához szerződött, idén pedig a világbajnoki esélyesek között emlegetik. Michelisz korábbi csapata, a Zengő Motorsport idén két Hondával indul, az egyiket a volt Forma-1-es pilóta, Olivier Panis fia, Aurelien Panis, a másikat Nagy Dániel vezeti.

Michelisz Norbert és a Zengő Motorsport tette népszerűvé itthon a WTCC-t Forrás: DPPI/Francois Flamand

Mikor indul a világbajnokság?

A WTCC első idei hétvégéje április 8-án és 9-én lesz Marokkóban. Szombaton az időmérőt, vasárnap a két futamot rendezik. Magyarországra május 12. és 14. között érkezik a mezőny.