Társoldalunk:

Ilyen egy kör Kiss Norbert versenykamionjával a Hungaroringen

2017.08.26. 13:47

Amibe Kiss Norbert beül, azzal nyer. Teljesen mindegy, hogy lábbal hajtós Moszkvicsról, Maseratiról vagy éppen egy öt tonnás versenykamionról van szó, olyan magabiztossággal kezel minden járművet, mintha azzal együtt jött volna világra. A kétszeres Európa-bajnok kamionversenyző most hétvégén a Hungaroringen is bebizonyíthatja, hogy versenyzésre született. Előtte viszont megmutatta az Origo olvasóinak, milyen egy kör a mogyoródi pályán ezzel az ötezer kilós fenevaddal.

Kis túlzással mondhatjuk, hogy a tankpool24-et a magyar versenyző hozta vissza a semmiből. Amióta Kiss a csapatnál versenyez, hétvégéről hétvégére halmozzák a jó teljesítményeket, összetettben a negyedik helyen állnak, Kiss pedig a második a pilóták között. Elég egy kör a Hungaroringen, hogy az ember saját szemével meggyőződjön róla, minek köszönhető mindez: Kiss Norbert tényleg őstehetség. Annyira érzi a technikát, a pályát, a sebességet, hogy arra egy idő után elfogynak a szavak. Nem véletlen, hogy elméletben is úgy megy körül a pályán, hogy tizedmásodpercig nem kell gondolkodnia a dolgok sorrendjén.

Kiss Norbert szerint nem túl bonyolult végigmenni a Hungaroringen egy versenykamionnal

Fotó: Polyák Attila - Origo

Annyira nem bonyolult, eleve két sebességi fokozatot használunk csak: kanyar, meg egyenes” - kezdi nevetve a számára már rutinszerű magyarázatot.

„160-nal érkezünk a célegyenesbe, körülbelül a 100 méteres táblánál kell fékezni. Az egyes kanyarnál visszaváltok hét hosszúba, utána rögtön, gyorsan felváltás, kigyorsítás, a kettes kanyarban megint elérjük a 160-at. Ott nagyon későn, nagyjából 70 méternél fékezünk, nem váltok vissza, alacsony fordulaton lesz meg nyolc hosszúban az autó, nehezen jön vissza az erő, de azért megjön. Nagyon nehéz a kettes-hármas kombináció a kamionnal, mert ha nagyon nyomom a gázt, akkor keresztbe áll, ha nem nyomom, akkor tolja az orrát és nehéz bevenni a kanyart, nem is igazán megy át padlógázon.

Az 5300 kilós versenygép

Fotó: Polyák Attila - Origo

Felérünk a Mansellhez, az egyik leggyorsabb kanyar a pályán. Az elmúlt években mindig máshová tették ki a bójákat, ami megakadályozza, hogy levágjuk a pályát, kíváncsi vagyok, idén hova kerülnek. Negyven-ötven métert kell fékezni, 160-ról 115-re lassulunk nagyjából. Az ötös kanyarban is marad a nyolc hosszú, felérünk a sikánhoz, ott vissza kell váltani hét hosszúba. Általában elég jól lehet használni a kerékvetőket, utána nyolc hosszú a sikán utáni bal-jobban is.”

Végig csak két sebességi fokozatot használ a Hungaroringen

Fotó: Polyák Attila - Origo

A pálya hátsó részéhez érkezve Kiss Norbert elmondja azt is, hogy a versenykamionnal ugyanazokat az íveket használják, mint amiket a túraautók autóznak, a ritmusban sincs különbség. Eltérés viszont, hogy a versenykamion jóval alacsonyabb fordulaton fut, főleg a kanyarokban, az egyenesekben aztán felgyorsul. Lassan reagál, mégiscsak egy mamutról van szó, finoman és türelmesen kell kezelni” - indokolja az eltéréseket. „Fordítva van, mint a benzinmotoros versenyautóknál. Azokat ki kell forgatni tiltásig, a lehető legkésőbb felváltani, itt viszont a lehető legkorábban kell feljebb kapcsolni, hogy az egyenes kigyorsítási szakaszban ne legyen váltás. Ha ugyanis hajtáskimaradás van, sok időt veszítünk” - majd folytatja a pályaismertetőt.

Türelmesen kell kezelni a mamutot

Fotó: Polyák Attila - Origo

„Az Alesi előtti bal törés átmegy padlógázon, majd jön a pálya egyik leggyorsabb kanyarja, az Alesi, ott csak egy kicsit kell fékezni, a kigyorsításra kell koncentrálni, mert a lejtőn lefelé éppen elérjük a 160-at. A lejtő alján nagy egyenes féktáv, erőset kell fékezni, vissza kell váltani hetesbe megint, aztán az utolsó két nagyon hosszú kanyart meg lehet csinálni elvileg nyolc hosszúban, a gumik állapotától függ.”

Kiss nem bánná, ha farnehezebb lenne a kamionja

Fotó: Polyák Attila - Origo

Kiss Norbert Mercedes versenykamionját a tankpool24, a motort az MB Tech építi. „Nagyon sok utcai alkatrész van benne, de minden át van alakítva versenyzésre, ezer lóerős és ötezer newtonméter a nyomatéka. 5300 kiló az egész szerkezet, ez a minimum súly a szabályok szerint. Alacsonyan van a súlypontja, hiszen a fülke 330 kiló körüli, a maradék súly a kerekek magasságában oszlik el. Hátul hajt, ami a vezetési élmény szempontjából kulcskérdés, jól lehet vele menni, örülnék neki, ha farnehezebb lenne.”

Hogy hogyan néz ki mindez a gyakorlatban? Tökéletesen elmondja ez a 2.22 perces videó. Érdemes figyelni, mennyi mindennel foglalkozik menet közben a versenyző.

Kiss Norbert közben megszerezte a pole-pozíciót a hungaroringi első versenyre.