Társoldalunk:

WTCC: Michelisz Norbert egy vb-második hellyel írt sporttörténelmet

2017.12.01. 19:13

Michelisz Norbert 8,5 pontos hátrányból vágott neki a túraautó-világbajnokság utolsó két katari futamának, végül a szezon legrosszabb versenyhétvégéjét zárva, 28,5 pontos hátránnyal végzett a WTCC-sorozat összetett pontversenyének második helyén. Az ezüstérem azonban így is a magyar motorsport történetének legnagyobb sikere, hiszen Michelisz Norbert első magyarként állhat dobogóra egy FIA világbajnoki sorozat összetett pontversenyében. A világbajnoki címet a svéd Thed Björk szerezte meg.

Amint az első futam rajtja előtt biztosan tudtunk: a Polestar Volvo csapatának menője, Thed Björknek 257,5 pontja volt, azaz 8,5 ponttal vezetett a 249 pontos Michelisz Norbert (Honda) előtt a világbajnokság összetett pontversenyében. Az  is biztos volt, hogy az első futam győztese 25, míg a második, úgynevezett főfutam győztese 30 pontot kap, azaz bőven volt esély a 8,5 pontos különbség ledolgozására. Michelisz mindkét futamon a 11. rajtkockából indulhatott, "köszönhetően" az időmérőn történteknek.

A magyar pilóta kocsijának fékrendszere ugyanis felmondta a szolgálatot, Michelisz úgy érezte, mintha befogtak volna az első betétek. Ezt előbb rádión közölte a csapattal, majd kiállt, az autót pedig betolták a garázsba. 

„Még nem tudom mi történt, mintha beragadt volna a fék. Nem tudtam jobb időt menni, mintha a mért kör második felében folyamatosan fogott volna a fék. Szégyen, ami történt, de azt hiszem, mindennek megvan a maga oka. Próbálom kihozni magamból a maximumot, meglátjuk, mire lesz ez elég. Van két futam, csalódott vagyok, sajnálom, de ez van" – mondta Michelisz az edzés végén.

Az Origo megkeresésére a Michelisz csapatának autóit tuningoló olasz cég, a JAS is elismerte, hogy beragadt a fék a magyar versenyző autójában, ez okozta a problémát. Az olasz JAS Motorsport közel 20 éve készíti fel a Honda gyári túraautóit a versenyekre, azonban az utóbbi években "kétes" volt az általuk felkészített autók megbízhatósága.

A 32 éves magyar pilóta ellenfele egy rendkívül rutinos, tucatnyi versenysorozatban megfordult 36 éves svéd, Thed Björk volt. 

És, hogy miért írtuk, hogy Michelisz nem őrzött jó emlékeket Katarból? Nos, azért, mert tavaly itt veszítette el az összetett bronzérmet, miután a francia Yvan Muller megmagyarázhatatlan módon elengedte a magyar pilóta portugál csapattársát, Tiago Monteirót. Nem kevés pikantériát kölcsönzött a futamnak, hogy egy verseny erejéig visszatért a Polestar Volvo programjában fejlesztőként dolgozó, négyszeres WTCC-világbajnok Muller, aki azt állítja, hogy miután híre ment, hogy újra volán mögé ül, halálos fenyegetéseket kapott magyarországról.

Yvan Mullert sok magyar szurkoló nem szívesen látja újra a kormány mögöttForrás: DPPI/Antonin Vincent

"Mióta kiderült, hogy visszatérek, Norbi számos szurkolójának lettem a céltáblája. Amit tudok kezelni, hiszen tudom, hogy a szurkolók olykor milyen szenvedélyesek. De, amikor az üzenetek már úgy szólnak, hogy "meg fogunk ölni és a lányod is meghal", az már túlmegy minden határon. Muszáj vagyok azt mondani, hogy srácok, álljon meg a menet, hiszen ez csak sport, végső soron egy játék. Szeretném, ha Norbi meghallaná ezt az üzenetet, és, mint családapa, segítene, hogy együtt tegyünk valamit az ilyen dolgok ellen" - mondta Muller.

Michelisz, Björk és Muller diskurál a katari boxban:

Az első futam

Michelisz az idei sorozatban három futamot nyert meg, míg a svéd kettőt, és háromszor szerezte meg a pole pozíciót, ami egyértelműen jelzi, hogy a magyar pilóta és a Honda gyors, és adott esetben ezt stabilan is tudja tartani.

Michelisz tehát a 11. helyről rajtolt az esti, már villanyfényes első futamon. Muller a 6., Björk a 7., Nicky Catsburg pedig a 9. kockából indult. A mezőny végéről két fiatal magyar, Szabó Zsolt Dávid és Nagy Dániel startolt. Az időmérőn első felében és a szabadedzéseken is látszott, hogy Michelisz sokkal gyorsabb a mezőnynél, csütörtökön futott egy pályarekordot is (1:59.739 perc), azaz volt okunk némi optimizmusra. Az már kevésbé volt biztató, hogy Michelisz autóját még a rajtrácson is kellett egy kicst bütykölni.

Itt is vannak magyar szurkolók:

Gond nélkül letudta a mezőny a rajtot, az első kör felénél Michelisz máris a 9. volt, és üldözte az egyik Volvót, jelesül Catsburgot. Az első kör végén Mehdi Bennani vezetett, Björk az 5., Michelisz pedig a 9. volt. Björk nem kockáztatott, nyugodtan autózott az ötödik helyen, Michelisz pedig nem tudott elmozdulni a 9. helyről, sőt el is engedte csapattársát, Esteban Guerrierit. Az állás szerint ekkor 17,5 pontra nőtt kettejük között a különbség.

Öt kör után Michelisz továbbra is a tizedik, az élen Bennani, mögötte Tom Chilton. A Volvók taktikája remekül működött, Björk ment közülük legelől, Muller és Catsburg pedig hátvédként védték a svéd pozícióját. 

Öt kör után ez volt az állás, az élen haladó páros a privát világbajnoki címért harcol, az elől haladó marokkóinak öt és fél pont volt az előnye a futam előtt. És tulajdonképpen csak itt voltak akciók, a brit és a marokkói lelkesen aprította egymást, és Chilton a 8. kör végén meg is előzte Bennanit. 

A 9. körben Michelisz visszavette a kilencedik helyet Guerrieritől, és Catsburgot szorongatta, de nem tudott elé kerülni. Hogy mi a különbség az élen haladók és a mezőny többi része között?

Talán az, hogy a két Citroen 2:02-es köröket megy, míg mindenki más 2:04-eseket.   

Chilton, Bennani, Gleason, Filippi, Björk, Muller, Huff, Catsburg, Michelisz és Guerrieri az első tíz sorrendje, amikor a tizedik kör végén leintik az első futamot. A pontverseny állása ekkor 267,5 – 251 pont volt Björk javára.

Nem szeretnénk bántani Micsigami Rjót, de annyit elmondhatunk, hogy nagyon hiányzott a Honda fedélzetéről egy jó Tiago Monteiro vagy Gabriele Tarquini – bármelyikük be tudott volna furakodni a Volvók közé, hogy helyet csináljon Michelisznek.

Egy kis adalék a taktikához: hiába volt Michelisz leggyorsabb köre 2:03,976 perc (ötödik legjobb idő a mezőnyben), majdnem két tizeddel jobb, mint Björké (2:04,154), a magyar pilóta mégsem tudott közelebb kerülni a svédhez, mert a Volvo jól "kibélelte" a kettőjük közötti területet.

"Szándokosan hagytam elmenni Guerrierit. Miután éreztem, hogy nem tudok közel kerülni a Volvókhoz, megbeszéltük a csapattal, hogy akkor próbálja meg Esteban. Csalódott vagyok, mert megfogadtam, hogy nyomni fogom, ahogy a csövön kifér és nyomtam is, de egyszerűen nem volt most bennünk több. Egy kamikaze akcióval talán tudtam volna valami eredményt elérni, de szem előtt kellett tartani, hogy lesz még egy második futam is – mondta el Michelisz az M4 Sport közvetítésében.

A pilóta elmondta, hogy a rajt előtt kellett kicserélni az autóban a pedálokat, ami ugyan "csak a rajtot befolyásolta", de az is éppen elég volt, hiszen a 11. helyről indulva éppen egy jó starttal lett volna igazán esélye.

A másik két magyar pilótának sem volt sok szerencséje. Nagy Dániel hiába rajtolt jól, az autó kibabrált vele. "Meccseltem a középmezőnnyel, aztán az autó feladta a leckét. Egyszerűen nem lehetett kormányozni, nem tudtam bevenni a kanyarokat, mentem tökön, uborkán át, ahol éppen sikerült. Mindent beleadtam, és a második futamban is így fogok tenni."

A második futam

Bár többekben felmerülhetett, hogy mi lett volna, ha a Honda eljátszaná, hogy motort kellett cserélni Guerrieri autójában, és így az argentint hátra sorolták volna, Michelisz pedig előrébb léphetett volna, ennek nem sok teteje lett volna. Miután Michelisz a top 10-en kívül végzett, rá nem vonatkozott a fordított rajtrács, azaz a 11. helyett a 10. helyről indulhatott volna, ami nem osztott, nem szorzott. A JAS-Hondától kapott információink szerint számos magyar szurkoló kérte tőlük ezt a megoldást.

A pole-ból induló Guerrieri fontos szerepet kapott Katarban:

Ráadásul a Honda számára most már a konstruktőri verseny lett kiemelten fontos, azt pedig tiszta lapokkal játszva szerették volna megnyerni. A Volvo előnye most 32,5 pont, de a második futamban 53 pontot szerezhetnek legjobb esetben a Hondák, ami akár elég is lehet a számukra. 

A különbség a versenyzők és a csapatok között:

Azt azért még mindig nem felejthettük el, hogy Michelisznek megvolt az esélye a világbajnoki címre, hiszen, ha Björk kiesik, akkor neki "csak" a dobogón kellett volna végeznie - ezt mondta Bári Dávid, Michelisz Norbert TCR-csapatának, a M1RA-nak a főmérnöke a katari boxban, aki optimizmusát egy tömör mondatba igyekezett önteni a rajt előtt: A verseny a kockás zászlóval ér véget.

A második futam előtt a legfontosabb kérdés az volt, hogy minden autó rajthoz tud-e állni, különös tekintettel az első futamban nagyot csatázó Bennani-Chilton kettőssel. Mindenki felsorakozott, az élen Guerrierivel, a 2., 4. és 5. helyen a Volvókkal (Catsburg, Björk, Muller), a 11. kockában pedig Michelisszel, akinek az autója motorterében megint az utolsó pillanatig dolgoztak a szerelők.

A rajtnál Guerrieri megtartotta az első helyet, Huff viszont megelőzte Catsburgot, Michelisz a 10., de az első kör végén már feljött a 8. helyre, közvetlenül Muller mögé, miközben Björk a 4. helyen autózott. Michelisz autójában nem látszott az az erő, ami az edzéseken. De még mindig jobb pozícióban volt, mint Mehdi Bennani, aki az ötödik körben kiszállt a versenyből, ezzel eldőlt, hogy Tom Chiltoné a privát világbajnoki cím.

Féltávnál, azaz a 6. kör végén változatlan volt a helyzet, a 3. helyen autózó Björk összetettben 31,5 ponttal vezetett, ami azt jelentette, hogy a csapattól Kínában elvett 27,5 ponttal sem lenne elérőbb Michelisz. A svéd meg sem próbálta utolérni az előtte autózó Rob Huffot, nehogy véletlenül is kárt tegyen valaki vagy valami az autójában.

A Polestar Volvo boxában is nézték a futamot:

Két körrel a vége előtt elkönyvelhettük, hogy a 8. helyen haladó Michelisz Norbert a WTCC-sorozatban szerzett ezüstéremmel érte el minden idők legfényesebb magyar motorsportsikerét. Guerrieri végül megnyerte a futamot, Björk pedig a harmadik helyet átadta Filippinek, így is negyedik lett, Michelisz Norbert pedig a nyolcadik helyen ért célba. Ami szinte hihetetlen: a kizárással végződött kínai futamot kivéve, ez volt a szezon legrosszabbul sikerült versenyhétvégéje Michelisz szempontjából - mindössze 6 pontot szerzett a két futamon.

A végeredmény: 1. Thed Björk 283,5 pont, 2. Michelisz Norbert 255, 3. Tom Chilton 248,5 (privát világbajnok), 4. Guerrieri  241, 5. Catsburg 238,5, 6. Bennani 234, 7. Huff 2015, 8. Monteiro 200.

Mindezek mellett azt okvetlen el kell ismernünk, hogy a WTCC-ben második idényét töltő Volvo nagyon komoly munkát végzett, hogy ők adhassák a világbajnokot, illetve, hogy megnyerjék a konstruktőri versenyt is. Kivonultak az ausztrál V8 Supercars sorozatból, hogy csak a WTCC-re tudjanak koncentrálni, a tavalyi évet "éles tesztelésre" használták, idén pedig összeraktak egy nyerő csapatot.