Társoldalunk:

Vérrel a tüdejében motorozott az őrült brit Le Mans-ban

2018.05.22. 06:37

Mindig is tudtuk, hogy a MotoGP sztárjai fittyet hánynak a fájdalomra, de Cal Crutchlow a hétvégi Le Mans-i francia Nagydíjon megmutatta, hogy nemcsak a fájdalommal, akár az életveszéllyel is képes dacolni csak azért, hogy pontot szerezzen egy világbajnoki futamon. Az idény 5. versenyét végül Marc Márquez nyerte, de előtte és mögötte csak úgy potyogtak a fő riválisok. Cal Crutchlow azonban nemcsak elindult, célba is ért.

Valentino Rossi tavalyi sérülése és 23 nappal később bemutatott visszatérése még a gyorsasági motoros világbajnokság elmúlt évtizedeiben történt megdöbbentő eseményei mellett is szenzációszámba ment. Akkor a kilencszeres világbajnok, a Doktornak becézett olasz sztár 23 nappal kettős lábtörése és műtétje után elindult az Aragóniai Nagydíjon, ahol az időmérőt a valóban remek harmadik helyen zárta, majd a futamon fájdalomcsillapítókkal a szervezetében, hősies helytállással ötödikként ért célba. Rossi mindezzel kockáztatta pályafutását, mivel egy szerencsétlen bukás esetén, amennyiben sérült lábával ért volna talajt, könnyen végleg pontot tehetett volna két évtizedes pályafutása végére. Ő azonban mindezt vállalta, elindult, és ha nem is nyert, de majdnem dobogóra állt egy emlékezetes viadalon. Valentino Rossi ezúttal is harmadik lett, tehát szólhatna róla is a Le Mans-i hétvégét felidéző írás, de ne legyünk igazságtalanok, mert ezúttal nem ő volt a főszereplő. Rossi most csak egy jó epizodistának bizonyult egy hősies helytállást bemutató őrült és a kiegyensúlyozott vb-címvédő, Marc Márquez mögött.

Cal Crutchlow ugyanis könnyen lehet, hogy nem a pályafutását, az életét kockáztatta, amikor szombati nagy ívű bukása és súlyos zúzódásai, belső sérülése ellenére elindult a Le Mans-i versenyen. Persze, már az esés utáni ijedtséget okozó percekben sem hazudtolta meg önmagát, mivel az időmérés első szakásznak, a Q1-nek hajrájában bemutatott luciferi alászállása után, amikor hordágyon vitték le a pályáról, kiintett a nézőknek, talán mosolygott is, mondjuk ezt nem láthattuk. 

A brit motorversenyző, aki idén előbb begyűjtötte pályafutása harmadik királykategóriás futamgyőzelmét, majd két héttel ezelőtt a spanyolországi Jerez de la Frontérában – amelynek névadója az idei évtől a tavaly egyébként quadbalesetben életét vesztő spanyol motoros legenda, a 12+1-szeres világbajnok Angel Nieto – az első rajthelyről indulva nagyot bukott, ezúttal a francia hétvége folyamán kötött a kelleténél szorosabb barátságot az aszfalttal.

Cal Crutchlow bukása Le Mans-banForrás: CrowdSpark/(c) copyright crowdspark.com/Serge Tenani

Crutchlow többször is elesett Le Mans-ban, mondjuk ezt a mezőnyben rengetegen elmondhatták magukról. Mint utólag kiderült az újraaszfaltozott Le Mans-i pálya olyan erős tapadással rendelkezett, amely egyrészt magával hozta a nagy sebességű köröket, másrészt, amikor valakinek megtapadt a gumija, akkor az valóban és vészesen megtapadt. Ahogy Tóth Imre korábbi világbajnoki motorversenyző fogalmazott a Spíler1 TV adásában a közvetítés vendégeként, ritkán látható, hogy teljesen váratlanul többször is szinte állóra fékeztek a motorok.

Nem csoda tehát, hogy estek-keltek a versenyzők a pénteken kezdődő futamhétvége mindegyik napján. Volt olyan motoros, a Moto2-es Jorge Navarro, aki ötször is bukott, de olyan is, akinek az életéért lehetett aggódni. Közülük kevéssé ismert a Moto3-ban induló argentin Gabriel Rodrigo, aki döbbenetesen nagy bukása után elindult a vasárnapi versenyen, ám ott újra elesett, akkor már kiesett. Crutchlow azonban nyolcadik lett a MotoGP-ben, ami bravúr.

Főképp akkor, ha figyelembe vesszük, hogy mit mondott a brit sportoló a Motorsport.com oldalon az egészségi helyzetéről és a futamot megelőző éjszakájáról, valamint az orvosi vizsgálatokról.

Crutchlow explains Le Mans hospital ordeal

The LCR rider escaped serious injury in a huge high-side crash during qualifying on Saturday, but was kept under observation at the Centre Hospitalier du Mans before being released just in time to take part in Sunday morning's warm-up. From 13 th on the grid, he eventually finished in eighth place, 25 seconds down on victorious Honda stablemate Marc Marquez.

Az alaphelyzet Crutchlow esetében több, mint érdekes volt. Az idei esztendőtől ugyanis a MotoGP mindegyik kategóriájában kötelező a légzsákos bőrruhák használata. Ezeknek a versenyfelszereléseknek a motorosok vállát, kulcscsontját és gerincét is védenie kell. Mondjuk ez utóbbi opcionális, de most ebbe mélyebben ne menjünk bele. A több ponton kinyíló légzsákok tompítják az ütést, azonban csak egy alkalommal.

Cal Crutchlow bukása egy másik képenForrás: CrowdSpark/(c) copyright crowdspark.com/Serge Tenani

Márpedig a brit, aki mindig is legyintett a veszélyre, a 4. szabadedzésen, amely csak néhány perccel az időmérés első szakasza előtt ért véget, esett egy nagyot. A ruháját azonban nem volt sem ideje, sem kedve kicserélni, és így vett részt a Q1-ben, amelyen ezzel a ruhával újra esett egy nagyot. Nem tudhatjuk, mi lett volna, amennyiben a bőrruha új és ott is kinyílnak a légzsákok, csak azt, hogy Cal Crutchlow komoly belső sérüléseket szenvedett ebben a „használt" bőrszerkóban.

Zúzódásom volt a medencecsontomnál, azt gondoltam, hogy el is tört. Emellett nagyon fájt a gyomrom környékén minden, és ez a fájdalom a pályán, majd utána az orvosi központban sem múlt el – mondta el Cal Crutchlow. – Az orvosok megállapították, hogy probléma van a tüdőmmel, és a fehérjeszintemmel sem volt rendben minden. A zúzódások egyébként eléggé felborítják az ember fehérje szintjét. Sokáig kaptam oxigént, bent tartottak vasárnap délelőttig, majd a futam előtt kiengedtek" – tette hozzá az LCR Honda csapat motorosa.

A brit fiú azt is elmondta, hogy vér került a tüdejébe, éppen ezért egy újabb bukással valóban nagyon komoly veszélybe kerülhetett volna. Ezen a pályán ugyanis még a MotoGP-ben is lehetett úgynevezett highside-okat esni, pedig ott ezt az elektronika általában nem engedi. Egy ilyen eséssel Cal Crutchlow valóban nagy kockázatot vállalt volna. De megúszta az őrült brit - ahogy becézik -, nyolcadik lett, és most nyalogathatja a sebeit a következő versenyig, amelyre két hét múlva a varázslatos Mugellóban, Firenze mellett kerül sor.

Persze nemcsak Crutchlow nyalogathatja a sebeit, hanem az egész mezőny. Marc Márquez ugyanis újra nyert, ráadásul úgy, hogy a jelenleg legveszélyesebbnek tartott riválisai kipotyogtak a versenyből. Andrea Dovizioso akkor esett el, amikor a futam elején átvette a vezetést, és ellentétben a spanyol világbajnoki címvédő Márquezzel nem várta meg, amíg kiismeri versenykörülmények között a pályát.

Kívülről úgy tűnt, mintha elkapkodta volna a Ducati olasz menője az előzést, de ezt támasztja alá a nyilatkozata is, mivel a futam után Dovizioso önmagát ostorozva kijelentette, hogy elfogadhatatlan egy ilyen hiba, mert így nincs esélye Marc Márquez ellen harcolni a világbajnoki címért.

Valóban nincs, ahogy a pole-ból induló és az élmezőny tempóját csak nehezen bíró, hazai pályán versenyző Johann Zarcónak sem lesz, amennyiben sokat hibázik.

Most kicsúszása után a francia elismerte, hogy türelmetlen volt, ezért esett ki. A Tech3 Yamaha motorosa számára nem szerencsés pálya a hazai aszfalt, mivel két Moto2-es világbajnoki címe és kiemelkedő eredményei ellenére még nem nyert világbajnoki futamot Le Mans-ban.

Marc Márquez, a Le Mans-i győztesForrás: CrowdSpark/(c) copyright crowdspark.com/Avenir Pictures

Marc Márquez tehát nem hibázott, és öt versenyből hármat megnyert a 19 futamból álló 2018-as idény eddig eltelt részében. Csak nehogy úgy járjunk, mint 2014-ben, amikor az évad 18 futamából 13-at behúzott a még mindig csak 25 éves spanyol. Persze miért ne? Legendáknak mindig születniük kell, arról nem beszélve, amikor valaki törtélelmet ír, azt a szurkolóknak illik megköszönni. Márpedig Marc Márquez eddig begyűjtött hat világbajnoki címével éppen történelmet ír. Azonban jó, de főképp izgalmasabb lenne, ha a többiek ilyen bukássorozatokkal ebben nem segítenének neki, mert öt verseny után a címvédő már 36 ponttal vezet az összetettben.