Vágólapra másolva!
A New Yorkban megrendezett ember-gép négyjátszmás páros mérkőzés után sajtótájékoztatón értékelték a küzdelem menetét. Garri Kaszparov még szívesen játszott volna egy pár partit az X3D Fritz programmal.  Értékelése szerint a januári, a Deep Junior elleni meccséhez hasonlóan most is irányította a játékot, az ő akarata érvényesült, vereségeket csak a stressz hatására szenvedett el. A program egyetlen partiban sem játszotta őt túl, ha nincsenek a taktikai elnézések, akkor nem vesztett volna játszmát.

Erősen megosztják a sakkrajongók népes táborát a két szupernagymester, Garri Kaszparov és Vlagyimir Kramnyik számítógépes programok elleni csatái. Élénken él még emlékezetünkben, hogy a klasszikus sakkozás világbajnoka, Kramnyik hány versenyt mondott le a Deep Fritz program elleni felkészülésre hivatkozva. Kaszparov, az 1997-ben, a Deep Blue programtól elszenvedett veresége után még fogadkozott, hogy többet hasonló összecsapásra nem vállalkozik, hiszen a stressz óriási, a programok tökéletesen felkészülhetnek az ellenfélre, míg ő kevesebbet ért a programok nyelvén, a jelentős honoráriumok jobb belátásra bírták őt is. A Deep Junior elleni meccsért 500 ezer dolláros honoráriumot kapott, s a 3-3-as eredményért még 250 ezret kasszírozott. Hasonló összeggel gazdagodott Kramnyik is a Deep Fritzcel szemben, kétpontos előnyből elért 4-4-es döntetlenért.

Garri Kaszparov a Corus 2003 szuperversenytől maradt távol, pedig mennyire vártuk volna, hogy ismét összecsap riválisaival, Kramnyikkal, Ananddal, Ponomarjovval, Shirovval, Barejevvel, Polgár Judittal. A Corus-torna ritka kivételnek számít a nagy tornák sorában, ahol 14 nagymester vív körmérkőzést. Kaszparov pályafutásának egyik fénypontja volt, amikor 11 hónapos "önkéntes száműzetés" után Wijk aan Zee-ben remek teljesítménnyel, lenyűgöző játékkal győzött 1999 januárjában. Kaszparov idén 10 játszmát vívott a számítógépes programokkal s 18 partit hús-vér nagymesterekkel. A 18 ember elleni partijának mérlege: hat győzelem, tíz döntetlen és két vereség (a hat győzelméből négyet Krétán, a klubcsapatok Európa-kupáján érte el, Griscsuk volt az egyetlen olyan ellenfele, aki a szupernagymesterek közé tartozik). A programok ellen: 2 győzelem, 6 döntetlen, 2 vereség. Egyetlen sötét partiban sem tudta felülmúlni a programot.

"Túlságosan nagy stressz, amikor sötéttel mindenképpen nyerni kell. Ebben a játékban azt kellene kérnem, hogy az utolsó partiban világossal játszhassak. Már elég nagy tapasztalatom van a programok elleni küzdelemben, de rengeteg időt töltöttem azzal, hogy eldöntsem, hogy mire is játsszak. Telefonon beszéltem a fiammal, aki arra biztatott, hogy csak ne veszítsek, a döntetlen jó eredmény. Amikor az X3D Fritz 1.d4-gyel nyitott, úgy döntöttem, hogy óvatos megnyitást választok, de meglepetések értek. A program abba a változatba terelt, amelyben Kramnyiknak vezért áldoztam. Nem tudhattam, hogy ez a parti szerepel-e a program adatbázisában. Kisebb rulett kezdődött, de megértettem, hogy a gép maga gondolkodik, s akkor kicsit megkönnyebbültem" - válaszolta Kaszparov, hogy mi is történt az utolsó játszmában. "Három éve a változatot gondosan elemeztük, korábban többször is átnéztem a lehetséges folytatásokat, úgy ítéltem meg, hogy sötétnek elegendő védekezési tartalékai vannak, de a gép okozhatott volna problémákat" - összegezte kisebb félelmeit az exvilágbajnok.

Kaszparov úgy vélekedett, hogy a mostani mérkőzése hasonlított a januárira, hiszen akkor is ő kezdeményezett. Az embernek még mindig több a lehetősége, vereséget csak súlyos elnézéssel szenvedett el, s ez a stressz következménye. A program őt nem játszotta túl, ha nincsenek a hibák, akkor egyetlen partit sem vesztett volna. A programok egyre jobban lesznek felkészítve, de a másik oldalról a nagymesterek is képzik magukat.

Kaszparov úgy gondolja, hogy már sokkal többet tud a számítógépekről. Nem tagadta, hogy más stílusban játszik a programokkal szemben, sokkal óvatosabban, hiszen nem szabad esélyt adni, hogy nyílt játékban, bonyolult változatokban érvényesüljön az ellenfél gyorsasága. Az első két partiban alkalmazkodnia kellett a körülményekhez, ezért túlságosan rövid volt a meccs, szívesen játszott volna még pár játszmát. Az utolsó összecsapás során a háromdimenziós tábla már nagyon hasonlított az eredeti sakktáblához.

Az X3D technika nagyon jól élvezetes akciófilmeknél, de 4-5 órás intellektuális munkánál rendkívüli idegi megterhelést jelent. Kaszparov véleménye szerint javítani kell a mérkőzések szabályzatán, lehetőségként említette, hogy az ember több gondolkodási időt kapjon. Reményét fejezte ki, hogy amennyiben hasonló mérkőzésekre még sor kerül, akkor igazi képességeit is megmutathatja.

Verőci Zsuzsa