Vágólapra másolva!

Kerékpározzunk hóban is

Fotó: Arany-Média

Ráadásul a szakemberek szerint télen lehet a legjobban megtanulni bringázni. A hóban tekerés ugyanis nagymértékben növeli az egyensúlyérzék kialakulását és az állóképességet is. Aki pedig nem tud megbirkózni a csúszós talajjal, az puhára esik, nem szenved sérülést - és az élmény sem utolsó. Sokan éppen a bukás "feelingje" miatt ülnek nyeregbe télen.

Nem árt tudni viszont, hogy a téli kerékpározás teljesen más igényeket követel, mint a tavasztól nyárig tartó szezonban. Harangvölgyi András, a Magyar Mountain Bike Szövetség főtitkára hangsúlyozta, hogy aki megteheti, tartson egy téli biciklit is, amit "ütni-vágni" lehet. A sós lé, a hideg ugyanis hamar kikezdi a kerékpárt. Épp ezért már egy harmincezer forint körüli használt bringa is megfelel a téli kerékpározáshoz. Persze, nem mindenki teheti meg, hogy két kerékpárt tartson. Némi átalakítással, lecsupaszítással használható az immár "négyévszakossá" alakított bicikli.

Aki télen leakasztja a falról a bringáját, szerelje le a kis kiegészítőket, melyek egy esés következtében eltörhetnek, illetve sérülést okozhatnak. Minél kevesebb kis alkatrész van a biciklin, annál jobb. A sárvédőt viszont (ha nincs) fel kell szerelni! Nemcsak a mögöttünk lévő miatt, hanem magunk miatt is. A hólé, víz, sár így nem a hátunkon vagy az arcunkon köt ki; a sárhányó felfogja. Télen, hidegben ez sok gondot tud okozni. A téli tekerésnél a kormányt magasabbra kell állítani, a csúszós úton így biztonságosabb a közlekedés.

Megfelelő, nagy barázdájú gumi nélkül senki se induljon el; a téli kerékpározásban ez a legfontosabb - hangsúlyozta Sólyom Lajos, az érdi Sólyom Kerékpárüzlet és -szerviz üzletvezetője. A szakember szerint a megszállottaknak érdemes befektetni egy szöges gumiba, amelynek darabja 6000-12 000 forint.. Ezzel a legbiztonságosabb hóban kerekezni. A nagy barázdájú gumik átlagosan 2500 forinttól szerezhetőek be, melyek a következő évekre is eltehetők. Akinek alapban nagy barázdájú gumija van, és nem kíván a legnagyobb szakadékban lejtőzni, annak költenie sem kell. A szerelő a gumik mellett a féket is megemlítette mint veszélyforrást. A fékbetét minősége ugyanis nagyban függ a fékhatástól; van olyan betét, amely a vizes felnin nem fog. A legbiztonságosabb a tárcsafék, de persze az alumínium felnin a kemény betét is megteszi a hatását. Indulás előtt azért nem árt egy fékpróba!

Hidegben a kerékpáros ruházata sem utolsó szempont. Az egyik legfontosabb, hogy a lábunkat védjük: a cipőre, illetve a lábszárunkra húzzunk kamáslit. A számtalan ruházat (fejvédő alá sapka, meleg, izzadságot áteresztő többrétegű ruházat) mellett nélkülözhetetlen a hosszú ujjú kesztyű, amely nemcsak a hidegtől, de az esés okozta sérülésektől is véd - a hó alatt apró kövek, ágak lehetnek.

Kérdésünkre, hogy télen a holtszezonban terveznek-e versenyt, a Magyar Mountain Bike Szövetség főtitkára egyértelmű igennel válaszolt. Ami biztos: január első napján BÚÉK Kupa lesz a Hármashatár-hegy tetején. További tervek is vannak, ám azokhoz égi áldás is kell. Mint azt Harangvölgyi úr említette: amint leesik az első hó, indul a verseny.

A "hóbiciklis" viadal persze nem ugyanolyan, mint egy szokványos verseny. Itt rövidebb a pálya, a balesetveszély miatt nincsenek szűk ösvények, az útvonal pedig letaposott (sível vagy motoros szánnal). Fontos szempont még, hogy a felfelé vezető emelkedő is tekerhető legyen, illetve a lefelé vezető út se friss hóval legyen takarva, mert az lefékezi a kerekeket.