Vágólapra másolva!

A szervezők két hajóosztály számára rendezik meg immáron negyedszer a Mira Marét. Bavaria 34 és Bavaria 41/42 hajók állnak a startvonalhoz, hogy megtegyék a 180-190 tengeri mérföldnyi távot. (Egy tengeri mérföld 1,852 km, vagyis a verseny ígért hossza kilométerben 330-350 km.)

A Bavaria 34-es

A Bavaria 41-es

Egy vitorlásversenyen nagyon nagy szerepe van a széljárásnak. Lehet bármilyen profi a csapat vagy a skipper, ha nincs szél, áll a hajó. (A Mira Mare 2001-en egy évvel ezelőtt, pont egy ilyen helyzet változatta meg az utolsó pillanatban a verseny állását.)
Horvátországban, az Adria partjainál két domináns széljárás uralkodik. Az a bóra, mely a hegyek felől fúj, és körülbelül 30-40 csomó a sebessége. (A csomónál is az 1,852 km a váltószám, vagyis 55-60 km/óra.)
A szakzsargonban a bórát "pöffös" szélnek nevezik, ami azt jelenti, hogy a sebessége néha felmehet 70-80 km/órára vagy akár többre is. A másik uralkodó széljárást jugónak vagy más néven sirokkónak nevezik. Ez dél, délkelet felől fújó szél. Sebessége állandó, 60-65 km/óra.
Az ideális az lenne - vélekedik az egyik skipper -, hogyha ki lehetne fogni az indulás után a jugót, mivel a verseny észak felé halad az első szakaszban, de a visszaútnál a Cres-szigetek után szembeszélbe kerülnek ettől, így addigra a bórára számítanak, mely visszafújja őket Sukosanba.

Kálló Péter