Július 11-én kel útra a "Három kontinens három csúcsa" elnevezésű hegymászó expedíció, amely a fogyatékkal élők nemzetközi évének jegyében szeretné a figyelmet felhívni azokra az emberekre, akik közöttünk élnek és segítségre szorulnak. Indulásukkal egy időben egy számlaszámot hoztak létre, amelyen három intézménynek gyűjtenek adományokat. A tavalyi útjukról készült fotókiállítást pedig július 9-én nyitották meg a Magyarok Házában.

Július 9-én a Magyarok Házának Csontváry-termében megnyílt A hegyek és a változó világ arca című fotókiállítás, amely a tavaly a Kilimandzsárót és a Merut meghódító expedíció útját, a természeti szépségeket és mindazt az érzelemvilágot kívánja közvetíteni, amit a hattagú csapat felejthetetlen élményként élt át.

Az elsősorban dr. Sipos Gábor és Sipos Anikó által készített képekről és érzéseiről Czanik Csaba Árpád, az expedíció vezetője mesélt:
- Minden ember egész életében felfelé törekszik a maga által választott csúcsra, a boldogság felé. Amikor útnak indultunk számítottunk rá, hogy nehéz lesz, de a Kilimandzsárón, amely a világ legnehezebb hét hegyének egyike, nem a mászás, sokkal inkább a hőség, a por és a belső magány viseli meg az embert. A helyiek csak úgy nevezik a hegyet: Az út, amely soha nem ér véget, s miközben végigjártuk feltettem a kérdést, mit keresek én itt. Később megértettem, önmagunk megismerése a feladat. Fent megéreztem, hogy az élet mennyire törékeny, s mennyire hamar múlik el. Varázsa, békéje van a hegynek. A Kilimandzsáró legfontosabb mondanivalója számomra, hogy ha az ember hisz önmagában, el tudja érni, amit megálmodott.

Az expedíció tagjai közül Czanik Csaba Árpád, dr. Sipos Gábor, Sipos Anikó és Tóth András operatőr elhatározta, hogy július 11-én ismét útra kel, de most elsősorban nem a csapatért, hanem egyedülálló kezdeményezésként, a fogyatékkal élők nemzetközi évének jegyében, az ő megsegítésükért másznak. S bár a kis csapat időközben egy apró taggal bővült, mégis háromfősre fogyatkozott, mert egyetlen nőtagja éppen ezért, állapotosan nem tart velük.

- Az év elején határoztuk el, teszünk valamit, hogy felhívjuk a fogyatékosokra a figyelmet, ekkor született meg az expedíció ötlete. Nagy hatással volt ránk, amikor egy alkalommal az ausztriai Alpokban mászva, éppen egy forrás tövében üldögéltünk és szokatlan zajra lettünk figyelmesek. Tőlünk lejjebb zörgött valami. Először csak két vállat és egy fejet láttunk, majd a mankókat vettük észre. Elképedtünk. Egy 40-45 év körüli férfi, aki húzta maga után a lábait, tartott felfelé a csúcsra. Amikor egy térdmagasságú sziklához ért, félretette a mankókat, feltette az egyik, majd a másik lábát és a mankók után nyúlva, azok segítségével tolta tovább magát. A megdöbbentő mégsem ez volt, hanem a derű a férfi arcán. Aztán újabb alakra lettünk figyelmesek. Egy 70 év körüli nő két 10-15 kilogrammos hátizsákot cipelve követte a férfit, aki történetesen a fia volt - emlékezik Czanik.

A "Három kontinens három csúcsa" elnevezésű expedíció során először Európa legmagasabb hegyét, a 4807 méter magas Mont Blanc-t másszák meg, majd jövő tavasszal visszatérnek Afrikába, az 5895 méter magas Kilimandzsáróra, ahonnan Dél-Amerikába átrepülve az Andok legmagasabb csúcsa, a 6959 méteres Aconcagua meghódítására indulnak. Az első két utat felkészítő túrának szánják az Argentínában található csúcs előtt.

- Sokan úgy vélik, a hegymászás öncélú dolog, és valóban öncélunk vezérel bennünket, mikor úgy döntünk, hogy mások élete iránti tisztelet kifejezéseként végigjárunk három hegyet, de vallom, hogy a hegymászás nem csak fizikai sport, hanem szellemi erőpróba - magyarázza az expedícióvezető.

Felkészülésük alatt adományokat gyűjtenek, melyek 55%-ával három intézetet, a Nemzetközi Pető Intézetet, a soproni Tómalom úti Gyermek Rehabilitációs Intézetet és a Soproni Szívszanatóriumot kívánják támogatni. - A fennmaradó 45%-ból filmet készítünk, így szeretnénk megmutatni a világnak ezt a részét mindazoknak, akik nem juthatnak el oda. Hiszek a szándékban, hogy bár csak egy porszemnyit tudunk hozzátenni a fogyatékosok életéhez, de sok kis porszem adja az egészet - mondja az elhivatott hegymászó.

A kiállítást megtekintve felmerülhet a kérdés: mire keresik fent a választ ezek az emberek, és miért nem találják meg soha? - Ha bármikor is megtalálnám a választ, tudnám, rossz helyen kerestem. A hegyen az érzés a fontos, aminek ha nevet tudnék adni, nem mennék többé - vallja Czanik Csaba Árpád.

Amennyiben valaki segíteni kívánja a "Három kontinens három csúcsa" expedíció felhívását, a Budapest Bank 10103386-43626200-01000008 számlaszámon teheti meg.