Vágólapra másolva!
Szemerkélő esőben, gyenge szélben rajtolt el a T-Mobile Nagydíj 36. Kékszalag nemzetközi távolsági vitorlásverseny mezőnye pénteken reggel Balatonfüreden.

A Kékszalag verseny kétévente került megrendezésre. Manapság a versenyt évente tartják, de minden második évben azonos csak a versenykiírás. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy minden második évben indulhatnak csak a modern technika vívmányainak felhasználásával épült hajók. Ilyenkor szabad a vásár. Bizonyos megkötések mellett -pl: nem lehet többtestű hajóval indulni - szabad a fejlesztés. Ilyenkor ki vásárol, ki épít valami új, szokatlan technikai megoldással ellátott hajócsodát.

Így van ez most is. Az idei mezőnyben két fekete ló is található. Az egyik egy vásárolt hajó, aminek az ősei Ausztráliából származnak. Ez a 18 lábas skiff. A hajó már Európában is elterjedt, de itthon ez az első darab belőle.

Hárman vitorlázzák a könnyű és túlvitorlázott hajót. Azért, hogy a hajó erősebb szelekben is versenyképes legyen, "trapézt" és "keretet" használnak. A keret a hajótest oldalára rögzített és azon túlnyúló szerkezet, melynek segítségével a legénység a hajón kívülre helyezheti a súlypontját. A trapéz ugyanezt a célt szolgálja, csak úgy, hogy a legénység hord egy olyan mellényt, amelynek a mellkasi részén található kampót beakasztják az árbocról érkező drótkötélbe, miközben a legénység a hajó - jelen esetben a keret - szélén áll, közel a vízszinteshez. A 2002-es Kékszalag-győztes Gardazzura is hasonló technológiát használ, csak ott tíznél több ember áll a kereten. A 18 lábas skiffet rendkívül látványosan vitorlázzák, és hihetetlen sebességekre képes. Ideális körülmények között, hozzáértő legénységgel A 40 (!) csomót is elérheti. (1 csomó = 1,852 km/ó) A nagyobb hajókkal szemben ennek a hajónak akkor van esélye, ha a szél komolyabban fúj.

A másik hajó az abszolút fekete ló. Egy fiatal magyar tervező és a világszínvonalú árbocépítő együttműködéséből származó szerkentyű a Szamuráj Jack. A karbon építésű hajó rendkívül könnyű. Közel 10 méteres hosszához képest nincs 300 kg. Erősödő szél esetére a hajóban lévő tartályokat fel lehet tölteni még 300 liter vízzel. Különleges árbocmegoldása jégvitorlások árbocára hasonlít. Az újszerű megoldások miatt nehéz megjósolni, hogy ez a hajó mire képes.

Persze itt vannak a már-már hagyományosnak nevezhető rohanógépek. A Siemens Mobile (ex-Gardazzura) a Kékszalag védője. Egy Libera A típusú vitorlás, mely nagyban hasonlít a 18 lábas skiffre, de annál nagyobb, és több ember vitorlázza. Az Azzardissimo egy hasonló, de kisebb vitorlás, a Lisa a tavalyi hagyományos Kékszalag védője. A 70-es cirkálók, a Nemere II és testvérhajója, a Sirocco. Utóbbi hajóknak igazából a viharos versenyen van már csak esélyük, hisz egy már elavult konstrukcióval épültek.

Egyszóval sokat számít, hogy milyen szél lesz. Minden típusú hajónak megvan a maga ideális szele. És nagyban befolyásolja az eredményt, hogy melyikük képes a Balaton változatos szeleiben a legjobb teljesítményt nyújtani.

Beliczay Péter

Sailing.hu