Alternatív realitás

Vágólapra másolva!
Reality show: ez a televíziózásban a buzz word, a varázsszó a Big Brother fenomenális sikere óta. A tévétársaságok egymás után indítják el a "valóság szülte", "életszerű helyzeteket bemutató" vetélkedőműsoraikat, melyek ugyanarról az alapötletről húznak le újabb és újabb bőrt - így aztán a mögöttes tartalom egyre soványabb és bizarrabb lesz. A nézőt pedig egyre inkább beszippantja a reality show-k valósága.
Vágólapra másolva!

Hétköznapi emberek 15 perce

"Ez egy igaz történet hét idegenről, akiket beköltöztettek egy házba, és filmre vették az életüket, hogy kiderüljön, milyen az, amikor az emberek nem udvariaskodnak a kamerák előtt, hanem olyanok, mint a valóságban" - hangzott el a Music Television Real World című műsorának minden egyes epizódja előtt. Vagyis: a zenecsatorna 1992-ben indított sorozata rakta le a mai, közkedvelt reality showk alapjait, bár "utódaihoz" képest tét nélküli kezdeményezésnek számít, hiszen nem kiesésen alapon működött - legalábbis nem írta elő játékszabály, aki elment, az nagyon is valós unszimpátia miatt tette - és győztes sem volt, aki a végén nagy pénzösszeget nyert a 15 perc hírnév mellé. A Real World az MTV-generációt célozta be, mind a szereplők kiválasztásával, mind a tálalással, így több szempontból is rétegműsornak mondható. A holland eredetű Big Brother viszont már tipikusan prime time műsor, ráadásul "2 in 1": vetélkedő és szappanopera egyben. Az orwelli címmel fémjelzett show-t, amely az eredendően voyeur hajlamú nézőket Nagy Testvérré avatta, a holland Veronica kábelcsatorna tűzte először műsorra 1999 szeptemberében. Tíz gondosan kiválasztott önként jelentkezőt elzártak a külvilágtól és kamerákkal tartották őket megfigyelés alatt, hogy aztán a nézők hathatós beavatkozásával egymást kiszavazva végül egy résztvevő maradjon, aki megkapta a pénzdíjat. A világ első Big Brotherének döntő adását négy millióan nézték Hollandiában - az ötlet tehát bevált. A műsort készítő cég, az Endemol ajtajánál megkezdődött a sorban állás a licencszerződésért: jelenleg Hollandiát is beleszámolva 15 országban fut a Big Brother, amely összességében a legsikeresebb, legtöbb nézőt vonzó reality show. A játékra jelentkezőkből sincs hiány, ösztönzésnek a pénzdíj mellett ott a sztárság ígérete, különösen mióta a német Big Brother egyik résztvevője, Zlatko hazájában nemzető hős és médiasztár lett.

Kukkol a világ

Az igazán ambiciózus, és egy új műsor bevezetéséhez megfelelő anyagi háttérrel rendelkező (nagy) tévétársaságok persze nem elégedtek meg egy meglevő formátum honosításával, hanem annak mintájára saját gyártású műsort indítottak. A Big Brother követőinek száma szinte hétről-hétre gyarapszik: a tavalyi lázkitörés után idén várható az igazi dömping. Természetesen elindult a specializálódás is: mára nagyjából kialakultak a reality show-kategóriák. Vannak a Big Brother-kaptafára készülő műsorok, melyek elsősorban Európában népszerűek. Ennek egyik képviselője, a Bár már magyar változatban is fut, a Viasat3 csatornán. Vannak a párválasztós típusúak, ilyen például az indulás előtt álló Love Cruise Amerikában: egyedülállók egy csoportját felrakják egy luxushajóra, hogy különböző feladatokon, játékokon keresztül válasszanak társat maguknak egymás közül. Ennek durvább változata a Loft Story Franciaországban. Ebben 11 vállalkozó kedvű huszonéves fiatal, férfiak és nők vegyesen, vesz részt, és a cél, hogy egymással "úgy" összejöjjenek; az a két versenyző nyer, akinek végül sikerül párba rendeződni. (A pénzjutalmat azonban csak akkor kapják meg, ha további félévig kibírják egymással.) A Loft Story hétmilliós nézettségre tett szert, ugyanakkor heves vitákat váltott ki; női és emberi jogi szervezetek tiltakoznak a műsor ellen, az emberi méltóság megsértését emlegetve. A Loft Story fő vonzereje természetesen a versenyzők kamerák által megörökített meztelenkedése, amelyből bőven "adagolnak" a műsor egyes epizódjainak szerkesztői. A résztvevőket a nap 24 órájában 26 kamera veszi, ebből vágják össze az egyes adásokat, melyek az M6 csatornán "cenzúrázott" változatban kerülnek bemutatásra, az interneten viszont kendőzetlenül látható minden, ami a "Loft"-ban folyik. A Loft Story egyben tökéletesen példázza a reality show-k egyik, erkölcsileg erősen megkérdőjelezhető, de a kereskedelmi televíziózás gyakorlatát tekintve logikus fejlődési irányát, vagyis "szexszel mindent el lehet adni" alapigazság maximális kihasználását.

Az amerikai Fox hálózat Temptation Island című vetélkedőjében négy, stabil kapcsolatban élő, de nem házas párt tesznek ki a testek csábításának egy karibi üdülőszigeten. Két hét után a párok tagjai választhatnak: kitartanak partnerük mellett, vagy új társat választanak a körülöttük legyeskedő, lengén öltözött szigetlakók közül. A párkapcsolati hűséget próbára tevő műsort számos konzervatív, az amerikai erkölcsi hagyományokat és a családi értékek szentségét őrző szervezet támadta, "trash tv"-nek, szemét televíziónak bélyegezve a vetélkedőt. A Temptation Islandet egy másik reality show, a Survivor ihlette, amely jelenleg a műfaj legnépszerűbb képviselője az Egyesült Államokban - a tavalyi első széria utolsó adását az amerikai tévénézők 41%-a, 51 millió ember nézte, a második "szezont" átlag 29,8 millióan. A Survivor, amely a túlélő reality show-k - pl. Castaway - iskolapéldája, eredetileg angol "találmány", az ötletet a svédek valósították meg Expedition Robinson címmel, viszont az USA-ban vitték sikerre a CBS tévétársaság kebelén belül. A Survivorben 16 ember két törzsbe rendezve vetélkedik egymással egy lakatlan szigeten - nem más ez, mint a kalandvágy és az amerikai versenyszellem közös megmérettetése. A műsor azonban több ponton is megszegni látszik a reality tv íratlan játékszabályait: nemrég maga a Survivor producere ismerte be, hogy egyes jeleneteket a nagyobb drámai hatás kedvéért újra felvesznek, az egyik száműzött játékos pedig kisebb lavinát indított el azzal a vallomásával, hogy a résztvevőket manipulálják - bár a készítők ezt kategorikusan tagadják. Hogy valójában mi zajlik a háttérben, egyelőre átláthatatlan, de annyi bizonyos, hogy a reality show-k rendelkeznek egy saját realitással is, amit jobb is, ha nem ismernek a nézők.

Futnak még

A műfaj egyre táguló univerzumában a fentieken kívül számos újabb irányvonal körvonalazódik. Az egyik a szerepjátékos válfaj, ilyen például a tervezett End Game; ebben egy szabadlábon garázdálkodó gonosztevőt alakító színészt kell a nézőknek kézre keríteni. Ugyanerre a sémára épül a The Runner, amely gyakorlatilag nem más, mint embervadászat: el kall kapni egy menekülésben lévő illetőt, akinek egyetlen segítője egy volt CIA ügynök. A nézők különböző nyomravezető jeleket kapnak a nagy hajszához. A show producerei Matt Damon és Ben Affleck hollywoodi sztárok. Nagy jövő áll az átverős műsorok - lásd A tégla - előtt, és nyerő ötletnek ígérkezik az MTV-n elindult Becoming, melyben rajongókkal újraforgatják a popsztárok klipjeit. Örök hálás téma a magánéletben vájkálás, különösen, ha sztárokról van szó: a The Virgin Chronicles - mely szintén az MTV agytrösztjének szüleménye - zenészek szűziességének elvesztését tárja a nézők elé úgy, hogy meginterjúvolja a témákat az érintetteket, akik ezután személyesen is felelevenítik az első alkalom emlékét.

De a legérdekesebbek kétség kívül a sztárcsináló reality show-k, amik hétköznapi embereket katapultálnak a showbiz kíméletlen világába. Az ausztrál eredetű, ma már többek között Új-Zélandon, Nagy-Britanniában és Németországban is bejáratott Popstars, ahogy a címe is jelzi, popsztárokat farag a szerencsés kiválasztottakból. Ugyancsak ausztrál formátum a Search for a Supermodel (Szupermodell kerestetik), melyben húsz leányzó modellé válásának lehetnek szemtanúi a nézők. A nyerteseket szerződteti a kifutók világának egyik legmeghatározóbb tényezője, a Ford Modellügynökség. Ezek a műsorok tulajdonképpen a popbiznisz és a modellszakma elképesztő hatalmát demonstrálják, hiszen nemcsak bekukkantást engednek a sztárcsinálás kulisszái mögé, de a műsor résztvevőit gyakorlatilag sztárokká teszik - mégpedig a tévé, illetve a nézők segítségével. Külön kategóriát képeznek a sztárok részvételével készülő reality show-k.

A reality show-k a legalantasabb emberi ösztönök és tulajdonságok kiélésén alapulnak: szex, erőszak, becstelenség, hazugság, rivalizálás, stb. Mindezt elsősorban a pénz - a nyeremény - mozgatja a játékosok részéről, a nézők pedig kedvükre kukkolhatnak. Csak idő kérdése, hogy mikor árasztja el a képernyőt a társadalmi normáknak, a különböző ideáloknak nem megfelelő, valamilyen testi vagy lelki problémával küzdő embereket szerepeltető reality show-k torzszülött cirkusza. Az első lépést mindenesetre megtette a német RTL II: elindult a csatornán a Big Diet, hat nő és hat férfi 105 napon át tartó fogyási maratonja.