Megszületett Berényi Miklós

Vágólapra másolva!
Múltidéző sorozatunk harmadik részében is főleg a jellemző műsorokra, az átcsábított arcokra, zajos sikerekre és döbbenetes bukásokra fókuszálunk. 1998-ra nagyjából kiderült, hogy melyik csatorna merre tart, mit akar, milyen eszközökkel, műsorokkal akarja elérni a célt. Ekkor már többé-kevésbé felismerték egymást az új kereskedelmi tévécsatornák frissen felvett munkatársai is a folyosón, nagyjából sejtették, min ügyködik a másik. 1998 második felében elindult a Barátok közt, Friderikusz és Frei is az RTL-hez igazoltak, rendszeresen képernyőn volt Cserhalmi.
Vágólapra másolva!

A közszolgálati tévé 1998-2002-es működését vizsgáló jelentésből kiderült, hogy az MTV 1997 óta veszteségesen működött. Ennek egyik oka, hogy az MTV reklám- és szponzorbevételei a kereskedelmi tévék megjelenésével megszűnt monopolhelyzet után drasztikusan csökkentek: az 1997-es 17,6 milliárdról öt-hat év alatt 1,9 milliárdra.

Az MTV külsős cégek megbízásával próbált változtatni ezen a szomorú tendencián, de a szerződések a tévé számára előnytelenek voltak. A kereskedelmi bevételek ekkora csökkenését az MTV a vizsgált időszakban a jelek szerint nem ellensúlyozta a műsorgyártási és a működési költségek lefaragásával, a kiadások visszafogásával.

Az MTV kiadásai 1997 és 2002 között meghaladták a 190 milliárd forintot, miközben bevételei mindössze 155 milliárdot tettek ki - írta a Népszabadság. Utóbbi adatból ráadásul 86,5 milliárd forint bevételnövelő állami támogatás volt, ezenfelül a társaság két alkalommal összesen 17,5 milliárd forint tőketámogatásban is részesült.

1998 persze nem csak a köztévé térvesztéséről, nézői számának megcsappanásáról és az elmaradt reklámbevételekről szólt: ekkor erősödtek meg a kereskedelmi televíziók. 98. október 26-án indult Barátok közt, ami máig az RTL Klub egyik sikerműsora: 2005 tavaszán átlagosan kétmillió nézőt ültettek a képernyő elé Berényiék.

Bár komoly reklámkampány előzte meg a szappanoperát, ennek első öt hete nem volt túl sikeres, mindössze az éppen tévé előtt ülők 19,2 százaléka választotta a társasház mindennapjait. Az első részek egy karambolról, egy halálesetről szóltak, ekkor "halt meg" Berényi Zoltán, a családi birodalmat építő vállalkozó, majd temetés volt, és elkezdődött a marakodás az örökségért. A Barátok közt első öt hete alatt, nem jelentős mértékben ugyan, de folyamatosan nőtt a sorozat nézettsége. A sorozat első öt epizódját átlagosan a teljes lakosság 9,1 százaléka nézte meg, az ötödik héten pedig már 11,2 százaléka izgult azon, meglesz-e a végrendelet.

Kalamár Tamás producer szerint a nézettségre nincs matematikai képlet, így külön siker, hogy a sorozat hetedik éve megy. "Jól összeforrott a csapat, kicsi a mozgás. Harminc író dolgozik a sztorin, itt is kicsi a fluktuáció. Az a törekvés, hogy egyformán jó legyen minden epizód, de belátjuk, hogy nem lehet mindig ugyanazt az izgalmat, akciót hozni. Célunk az, hogy mi legyünk a televíziózás Szabó család-ja. És miért ne lehetnénk azok? Amíg van néző, akiket érdekel, addig folytatjuk" - mondta. Ő adatokkal bizonyítja, hogy szó sem volt kezdeti toporgásról, lassú indulásról: pár hónap után a sorozat már hozta is az elvárt, előirányozott nézőszámot.