Napi csaták: Nap-kelte, Mokka, Reggeli

Vágólapra másolva!
Reggel sok háztartásban csak háttérzajnak jó a tévé, miközben berreg a borotva, cseng a telefon, bugyog a kávé és bömböl a zokniját kereső gyerek. Megnéztük, mi a helyzet a reggeli nézettségi fronton a három nagy csatornánál.
Vágólapra másolva!

Múlt héten is a Nap-kelte volt a legnépszerűbb rendszeres, reggeli tévéműsor. Miközben a heti nézettségi statisztikákat szemlélve a két kereskedelmi tévé messze elhúzott a közszolgálati csatornától, az m1 napindító műsora mégis sokkal nézettebb, mint a TV2 vagy az RTL Klub reggeli adása - utóbbit feleannyian nézik, mint a Nap-kelté-t.

A múlt héten 36 százalékos közönségarányt ért el az m1 reggeli műsora, a TV2 Mokká-ja 20 és 29 százalék között mozgott (szerdán közepes közöny övezte, pénteken szárnyalt), de hiába bizonyult a múlt héten - egész napot szemlélve - a legnézettebb csatornának az RTL Klub, a Reggeli - Süss fel nap! csak halovány fénnyel borítja be a zimankós, hideg hajnalokat, 15 és 20 százalékos közönségarány körül mozgott. Az egy percre jutó átlagos nézőszámok összehasonlításakor érdemes megjegyezni, hogy a legnézettebb Nap-kelte 316 ezer tévézőt vonzott (átlagosan hétköznap 244 ezret) - esténként viszont már legalább 1,5 millió néző kellene egy sikerhez.

A 18-49-es korcsoportban, ami a reklámozók legfőbb célcsoportja már lényegesen szorosabb a nézettségi verseny, noha 26 százalékkal itt is az m1 vezet (az a közszolgálati egyes, amely hónapok óta nem tud bejuttatni nézett műsort a heti Top 30-ba). A TV2-féle Mokka szorosan ott liheg a Nap-kelte nyomában, 25,7 százalékkal, de az RTL-nek sem kell pironkodnia nagyon a 23,9 százalékos átlag miatt.

Ne álljunk meg itt, nézzük a fiatalabbak reggeli tévézési szokásait. Itt is bizonyítható, hogy a kereskedelmi tévékkel (és ezek színes, pörgős képi világával) együtt felnövő gyerekek teljesen elszoktak a közszolgálati tévétől. A 18 és 39 év közti fiatal felnőttek esetében már másképp néz ki a dobogó: a Nap-kelte pusztán harmadik, 17 százalékkal, miközben az RTL 25, a TV2 pedig 27 százalékot ért el. Ennél is beszédesebb adat, hogy a 18 és 29 éves kor közti csoportnál bőven tíz százalék alatt teljesít az m1: a Nap-kelte itt 7 százalékon áll. Ez a fiatal korcsoport az első olyan vizsgált kategória, ahol a Reggeli - Süss fel nap! megelőzi a Mokká-t, előbbi 28, utóbbi 26 százalékon állt a múlt héten.

A 18-49-es célcsoporton belül több kategóriát is vizsgál az AGB Nielsen. A magasan kvalifikáltaknál például a Nap-kelte vezet, igen magabiztosan, 44 százalékkal (a TV2 25, az RTL 11 százalékot ért el). A 18 és 49 éves kor közti, városi lakosoknál már fordul a kocka: Liptai Claudia és Havas Henrik 28 százalékot értek el, Stohl András és Szily Nóra 23 százalékot írhatott fel, Gyárfás Tamás csapata viszont 22 százalék alatt maradt.

tv2

Liptai a könnyebb, Havas a fajsúlyosabb témákat boncolgatja

A Mokka nem változott tavaly óta, továbbra is főképp Liptai Claudia és Havas Henrik kettősére és kettejük csipkelődéseire épít. Nem tudtuk meg, hogy nő vagy esik-e a nézettség, ha M. Kiss Csaba és Csisztu Zsuzsa vezeti a műsort: január első hetében Liptai nem volt a képernyőn, utána Havas mehetett el üdülni. Az RTL Klub reggeli műsoránál nagyobb volt a mozgás, nemcsak a díszlet változott, hanem a műsorvezetők közt is akadtak változások. Elment Kovács Kokó István, Barabás Éva és Ábel Anita, jött Szily Nóra, Valkó Eszter, Farkasházi Réka vagy Leo, a legutóbbi Való Világ szereplője. Arra a kérdésre, hogy van-e különbség nézettségben, ha Stohl András vezeti a műsort vagy (például) Falusi Mariann, kitérő választ kaptunk: az RTL Klub cégpolitikája, hogy nem adja ki ismert emberek, műsorvezetők népszerűségét.

Kalmár Csaba