ok.hu





Építészettől tárgykultúráig minden, ami szemnek ingere!



A rovat hírei


"Tarány Tomit megviselte, hogy kiejtett minket" - a Rocktenors az X-Faktorról

Két magyar hely vezeti a világ száz legjobb bárjának listáját

"Álmodtam is a Sírhant művek szereplőivel" - Marina Salas, A bárka szereplője

Ha nem a panel nyer: kísérleti lakótelep Óbudán

"Egyszer sem jutott eszembe a 25 millió" - Ádám, az Éden Hotel stratégája
Gyorskeresés









"A hallgatóval való kommunikáció az, amire a leginkább törekszem" - Andrea Bocelli életrajza
2001. október 15., hétfő, 18:33

A cikk betűmérete:kisebbnagyobb

Andrea Bocelli egy különleges ajándékot kapott a sorstól, egy hangot, amellyel első hallásra átjárja a az emberek szívét és lelkét, túlemelkedve a különböző nyelvek okozta határokon. Sokmillió rajongója bizonyosan megerősítené ezt, barátja és énekpartnere, Celine Dion, pedig így fogalmaz: "Ha az Úrnak szép énekhangja lehetne, akkor az biztosan Andrea Bocelliére hasonlítana legjobban".

Maga Andrea Bocelli kiegyezne egy sokkal kevéssé magasztaló dicsérettel. Mindazonáltal van valami különleges Bocelli hangjában, amely oly sok embert megérintett már, annak ellenére, hogy többségük nem is érti, hogy a művész miről énekel. Ez az utánozhatatlan hang az, amely Andrea Bocellit igazi jelenséggé tette a mai, modern zenei életben. Egy olyan énekessé, aki képes új területekre kalandozni és zseniálisat alkotni, mind a komolyzene, mind a könnyűzene világában.

Egész karrierje során Andrea Bocelli olyan populáris muzsikát kínált rajongóinak, ami semmiképpen sem nevezhető klasszikus zenének, azonban távol van a slágerlistákat uraló pophangzástól is. Bocelli egyedi hangjával eddig a Romanza és a Sogno című albumokon találkozhattunk és most legfrissebb, Cieli di Toscana című, nagylemeze is folytatja az eddig képviselt magas színvonalú muzsikát. A popzene Andrea Bocelli számára óriási lehetőség, hogy milliónyi zeneszeretőhöz elérjen és dalaival elkápráztassa őket. "A popzene egy olyan műfaj, amelyet sokmillióan hallgatnak nap, mint nap és amelynek segítségével könnyen megoszthatom érzéseimet a közönséggel. Számomra a popzene lényege, hogy az életben történt eseményekről szóljon a lélek és a szív hangján."

Klasszikus zenei karrierje során Andrea Bocelli olyan lemezeket jelentetett meg, mint az Aria, a Sacred Arias, a Verdi és a La Boheme, amelyekkel óriási sikereket ért el és a legnagyobb eladási példányszámokkal büszkélkedő klasszikus zenésszé lett. Ezen albumokkal Andrea Bocelli elindított egy olyan folyamatot, amely során a klasszikus zene bizonyos értelemben a popzene részévé vált. Mindennek ellenére nem mondhatjuk, hogy Bocelli zenéje összemosta volna a két stílust. Ez igen fontos különbség, amely elengedhetetlenül fontos ha igazán értékelni akarjuk Andrea Bocelli sikerét, amelyet a pop és a klasszikus zenében elért. Andrea mindkét stílusban kompromisszumok nélkül érte el sikereit személyes és művészi szabadságának teljes megtartásával. Andrea Bocelli nem olyan ember, aki megijedne bármilyen zenei kihívástól.    

Andre Bocelli élettörténete legalább annyira érdekes a rajongók és a média számára, mint zenei karrierje. Szerény emberként sokkal inkább fókuszál a zenére, mint saját sikerére, ám ha valaki érdeklődik a zenész élete iránt, akkor a félig autobiográfiaként is felfogható The Music Of Silence (A csend muzsikája) című könyvből mindent megtudhat.

Andrea az ókori Pisa-tól nem messze fekvő, eldugott kis toszkánai faluban, Lajatico-ban, látta meg a napvilágot. Andrea magát nem csak toszkániaiként, hanem szó szerint toszkánként aposztrófálja. Az önnönmagát csak "a vidék termékeként" hívó Bocelli úgy érzi, hogy jellemének és személyiségének meghatározó jelleget adott a vidéki környezet, a tájék hagyományai és kultúrája, valamint az, hogy fiatalkorát idilli környezetben családdal, zenével és a természettel körülvéve töltötte.  

Bocellinél már korán előtört az opera iránti szeretet és odaadás, amely sok-sok rádióhallgatás és régi, poros bakelitlemezek tanulmányozása után, a család támogatásával, felnőttkora meghatározó részévé is lett. Az ifjú Andrea odaadóan figyelte az olasz operafelvételeket és arról álmodozott, hogy egyszer majd példaképei, Mario Del Monaco, Benjamino Gigli és legfőképp Franco Corelli, nyomába léphet. Gyermekként kis falujában jól ismert "alak" volt, köszönhetően gyönyörű hangjának. Igazi ambícióit azonban csak jóval később kezdte el megvalósítani. 

Hogy a család elvárásait teljesítse Andrea Bocelli sikeresen elvégezte a pisai egyetem jogi karát, sőt még rövid ideig, mint az állam által kirendelt védőügyvéd, praktizált is. Azonban miután bizonyította, hogy másoknak meg tudott felelni, elindult, hogy saját elvárásainak is megfeleljen. A jogi pályát véglegesen félretette, hogy élete nagy álmát, a zenei karriert, megvalósíthassa. Andrea tudása jónéhány mester tanítása alatt csiszolódott, azonban a legjobb eredményeket és legtöbb inspiráció akkor érte Bocellit, amikor egykori magasztalt bálványa, Franco Corelli, vette tanítványai sorába.

Miután a korábbi korszak legendáját lenyűgözte énekével, Bocelli sikeresen vette azt az akadályt, hogy egy mai legendát is meggyőzzön kivételes tehetségéről. 1992-ben az olasz popzene egyik legnagyobb sztárja, Zucchero, egy Miserere című dalt szeretett volna Luciano Pavarottival közösen lemezre venni. Azonban a kutatás, amely során megfelelő hangot igyekeztek találni, hogy egy demo változatot rögzíthessenek, eredménytelenek voltak. A legjobb hangú tenorok sem voltak képesek a popzene nyelvére "fordítani" operabéli tudásukat. Egy fiatalember azonban játszi könnyedséggel énekelte fel a dalt, megtartva mindkét zenei világ lényegét és lenyűgözve Zuccherot. A sztár menedzsere azonnal az USÁ-ba utazott, ahol megmutatta Pavarottinak a felvételt. A világhíres tenort megdöbbenve hallgatta a rögzített dalt, majd azt javasolta, hogy a végleges változathoz ne az ő hangját, hanem az ifjú őstehetség tenorját használják fel. "Volt benne valami igazán különleges" - nyilatkozta később Zucchero.

Nem sokkal ezután Andrea Bocelli már új menedzserével, aki egyben Zucherro menedzsere is volt, és a Sugar Music nevű olasz lemezcég első emberével találta magát egy asztalnál, akivel az elkövetkező popzenei sikerekről tárgyaltak. Ismeretlen területre tévedvén Bocelli kissé hitetlenkedve fogadta a siker igéretét. Azonban nem kellett sokat várnia, hogy bebizonyosodjon, hogy a szakemberek nem tévedtek. Andrea álmai valóra váltak, amikor Olaszország egyik legnagyobb zenei fesztiválján, San Remoban, szenzációs győzelmet aratott Il Maro Calmo Della Sera című dalával. A szám tulajdonképpen egyetlen este alatt ismeretlen énekesből óriási sztárrá változtatta Bocellit, és elindította karrierjét, amely során sikert sikerre halmozott a Sugar kiadónál megjelent lemezeivel. 

Az olaszhonban megjelent albumok hamar felkeltették a világ figyelmét is. Andrea első nemzetközi sikere a Con Te Partiro című dal volt, amelyet Andrea Bocelli Sarah Brightmannel közösen is rögzített. A duett 14 hétig vezette a német slágerlistákat és majdnem 3 millió példányban fogyott el. Mitöbb, a Time To Say Goodbye (Con Te Partiro) a mai napig a legnagyobb példányszámban elkelt kislemez Németországban.

1996 és 1997 Andrea Bocelli éve volt a világ slágerlistáin, hiszen Romanza című nagysikerű albumával sikert sikerre halmozott. Andrea az európai országok meghódítását követően az angol nyelvterületek slágerlistáit is bevette. A lemez több, mint 15 millió példányban fogyott el, így többszörös platinalemez lett

A Romanza óriási sikerén felbuzdúlva Andrea bátran nekiláthatott, hogy az opera iránti szerelmét a rajongók millióival megossza. Két klasszikus nagylemezt is megjelentetett, amelyek igen közel álltak szívéhez. A Viaggio Italiano című albummal Andrea emléket állított a nagy hagyományokkal rendelkező olasz tenoréneklésnek. Az Aria című másik lemez pedig Andrea gyermekkorának kedvenceit sorakoztatta fel. A klasszikus zenei eladásokat tekintve mindkét lemez elsöprő sikert aratott, hiszen a popzenei slágerlisták csúcsait is sikerült meghódítani.

A klasszikus kalandozás után Andrea a Sogno című albummal tért vissza a popzene világába. Az 1999-ben megjelent korong azonnal óriási siker lett, megerősítve Andrea Bocelli vezető helyét a világ popzenei piacának sztárjai között. Andrea elsöprő sikerét jól mutatja, hogy a Sogno megjelenését követően az amerikai slágerlistán négy másik albuma is a legjobb 100 között szerepelt. Ez előtte mindössze a U2-nak sikerült 1987-ben, valamint Garth Brooksnak 1992-ben. Andrea Celine Dionnal lépett színpadra az Oscar díjak átadásán, majd a Grammy díjak gálaestjén énekelt. Turnéja minden addigi rekordot megdöntött és az amerikai sajtó Bocellimániáról cikkezett.

1999 második felében - ismét klasszikus irányokba kalandozva - Andrea megjelentette eddigi legsikeresebb klasszikus lemezét, a Sacred Ariast. Ez a korong a valaha legnagyobb példányszámban elkelt klasszikus szólóelőadó által rögzített album is egyben. Megjelenésekor természetesen azonnal a klasszikus zenei listák élén landoló nagylemez további rekordokat is tart. Az amerikai sikerlista első három helyén sosem álltak még ugyanazon előadó lemezei, amelyet elérve Andrea Bocelli a Guiness Rekordok könyvébe is bekerült. Mitöbb, az elmúlt három esztendő során szinte kivétel nélkül Andrea Bocelli lemezei vezették az amerikai klasszikus zenei slágerlistát. 

A 2000-es esztendő rengeteg csodálatos eseményt tartogatott Andrea Bocelli számára. Az év a Vatikánban kezdődött, ahol Andrea énekelte az új millennium hajnalát köszöntő egyházi éneket. Koncertezett az Eiffel toronynál és ő volt az első előadó aki a Szabadság szobor lábainál is énekelhetett. 2000 júliusában Andrea a futball Európa Bajnokság hivatalos nyitóestjén lépett fel Rotterdamban, majd szeptemberben a sydneyi Olimpiai Játékok nyitóestjén is énekelt, sőt az olimpiai láng stadionba vitelében is részt vett. Az eseményt követő ausztrál turné utolsó állomása a hires sydney-i Operaházban adott fergeteges sikerű fellépés volt.

Szintén 2000-be látott napvilágot a Verdi című album, amely Andrea Bocelli negyedik klasszikus nagylemeze. Ezt követte az első teljes operalemez, a La Boheme, amelyet az izraeli filharmónikus zenekarral rögzített, Zubin Mehta vezényletével. A felvételen, amely várhatóan a világ legsikeresebb operalemeze lesz, Barbara Fritolli volt Andrea partnere. 2001 egy újabb teljes mű megjelenésével indult. Verdi Requiem-jét olyan sztárok közreműködésével rögzítették, mint Renee Fleming, Olga Borodina és Ildebrando D'Arcangelo. A lemezen a hires Kirov zenekar kísér, amelyet Valery Gergiev irányított.

Azonban az idei esztendő a popzenébe való visszatérést is tartogatja még, hiszen rövidesen napvilágot lát a Cieli di Toscana című nagylemez, amelyre Andrea Bocelli az eddigi legjobb popzenei műveként tekint. Izgalmas és nagyon pozitív munka végeredménye a friss nagylemez. "Nagy szerencsém volt, hogy olyan dalszerzőkkel dolgozhattam, akik mind művészként, mind énekesként megértettek és nagyon jól megérezték a hangom legjellemzőbb vonásait. Oly sok jó dal született, hogy szinte nem is tudom melyiket hagyjuk ki a lemezről" - meséli Andrea.

A Cieli di Toscana-val Andrea Bocelli eddigi legjobb poplemezét kapják kézbe a rajongók. Bizonyos, hogy Andrea hangja ismét milliókat érint majd meg, hiszen a stílusok és a nyelvek okozta határokon felülemelkedve, képes a kivételes tehetségű művész legbelsőbb érzéseit átadni.

Matthew Ryan,
October 2001.

[origo]



Küldje tovább ismerősének!

Írjon nekünk! Médiaajánlat Impresszum Adatvédelem!

Iratkozzon fel RSS-hírcsatornáinkra!

Az [origo] kiadója az Origo Zrt. © Minden jog fenntartva



Időjárás

Hőmérséklet:
min: 5 , 10 °C
max: 12 , 17 °C

Változékony, hűvös idő
tovább



Fórum

Biagio Antonacci fan club
Tiziano Ferro Fan Club
Mark Owen
Heintje
Fáj? Cserélő topik


TIPP


jegyfoglalás


popsztárok


képeslapküldés


LINKCENTRUM


szex


férfiaknak


nőknek


HETI TOPLISTA


Shakira


Angelina Jolie


Görög Zita


Most keresik a többiek!