Ezért egyen fokhagymát

2018.06.21. 10:00

A fokhagyma már a nagymamáink idejében is csodaszernek számított: nemcsak főzéshez és sütéshez, hanem betegségek ellen is használták. Számos jótékony tulajdonságát ismerjük már, amelyek szájról szájra terjedtek az idők során, és talán nem is hittük, hogy lehet még szaporítani a listát. Ezúttal azonban kiderült, hogy a fokhagymában sokkal több minden rejlik, mint eddig gondoltuk.

A Journal of Hypertension egyik tanulmánya szerint a fokhagyma rendszeres fogyasztása csökkenti a vérnyomást, ezáltal a szív- és érrendszeri betegségek kockázatát is. A tanulmányt egy vizsgálat előzte meg, amely 4 hétig tartott, és összesen 415 beteg vett részt rajta: fokhagyma-étrendkiegészítők fogyasztását próbálták összefüggésbe hozni a vérnyomáscsökkenéssel.

Forrás: Shutterstock

A résztvevők naponta legalább 600-900 milligrammos fokhagyma-étrendkiegészítőt kaptak. Az eredmény:

az étrendkiegészítő a placebóval ellentétben javította a vérnyomás két értékét, a szisztolés és a diasztolés nyomást.

A kutatócsoport megállapította, hogy a fokhagyma kardioprotektív hatása a hidrogén-szulfidból származhat, amely akkor keletkezik, ha a

gerezdeket összetörik vagy megsértik.

Ám a főtt és feldolgozott fokhagymából elveszik a hidrogén-szulfid. Ezt patkányokon ellenőrizték a kutatók.

Az egyik csoport frissen tört, míg a másik feldolgozott fokhagymát kapott. Az állatoknál szívrohamot idéztek elő, majd megvizsgálták az eredményeket. Mind a tört, mind a feldolgozott változat csökkentette az oxigénhiánnyal járó károkat,

ám a friss fokhagyma nagyobb hatást gyakorolt a véráramra, és megnövelte a nyomást a szív bal kamrájában.

A kutatók szerint azonban további vizsgálatokra van szükség ahhoz, hogy még jobban megértsék és feltárják a gyógy- és fűszernövény magas vérnyomásra gyakorolt hatását.

Addig sem érdemes kihagyni az étrendünkből, úgyhogy készítsen már holnap reggel fokhagymás-petrezselymes kenyeret a családnak!

Forrás: Five Heart Home

Fokhagymás-petrezselymes kenyér

Hozzávalók:

  • néhány szelet kenyér
  • 4 evőkanál szobahőmérsékletű sózatlan vaj
  • 1 evőkanál extra szűz olívaolaj
  • ½ teáskanál só
  • 4 közepes fokhagyma, összetörve
  • 2 evőkanál apróra vágott petrezselyem

Elkészítés:

Melegítse elő a sütőt 176 fokra. Egy kis tálban keverje össze a vajat, az olívaolajat és a sót. Adja hozzá a fokhagyma felét, illetve a darált petrezselymet, és dolgozza jól össze.

Kenje meg a kenyereket a fokhagymás keverékkel, fedje le fóliával, azután süsse 15 percig. Vegye le róla a fóliát, és süsse még 5 percig.

Várja meg míg kihűl, és kenje meg a maradék frissen tört fokhagymával. Fogyassza reggelire.

TOVÁBBI ÉRDEKES CIKKEK, RECEPTEK AZ ORIGO GASZTROROVATÁBAN: