Cseréljük le a kávét, ha ezt tapasztaljuk

2019.01.08. 10:19

Kávéfogyasztóként semmi sem tesz boldogabbá, mint az első csésze forró (vagy épp jeges) kávé. Vannak, akik az ízéért is rajonganak, míg mások inkább csak a koffein miatt fogyasztják. Aztán pedig végre energiától duzzadóan indíthatják a napot. Na, de mi van ezen túl? Milyen hatással van a kávé a testre?

A legtöbb tanulmány megállapította, hogy a kávé nem káros az egészségre –

mindaddig, amíg túlzásba nem visszük a fogyasztását.

Több mint hat kávé naponta azért már összefüggésbe hozható a szívbetegségek, a stroke és a 2-es típusú cukorbetegség kockázatával.

A lényeg: nem kell lemondanunk a kávéról, elég ha figyelünk a mértékletességre.Ám vannak kávéfogyasztók, akik kellemetlen tüneteket tapasztalnak, mint a gyomorproblémák vagy a remegés. Mi lehet ennek az oka?

Forrás: Shutterstock

Beszéljünk a koffeinről

Mindannyiónk teste és szervezete más, ami azt jelenti, hogy mindenki máshogy bontja le a koffeint. Tehát vannak, akik ebéd után még megisznak akár két csésze kávét is, este mégis vígan alszanak, míg másoknak már a reggeli kávé is sok.

Addig nem lehet tudni, hogyan reagál a test a kávéra, míg ki nem próbáljuk.

Ha pedig jelentkezik a remegés, az álmatlanság, a gyomorproblémák, esetleg azt érezzük, hogy kiugrik a szívünk, tudjuk mit kell tenni: kevesebb koffeint kell bevinni.

A koffeinnek számos fiziológiai hatása van. Az egyik, hogy stimulálja a szimpatikus idegrendszert, hogy adrenalint termeljen

– mondja Tamar Samuels táplálkozási szakértő.

Az adrenalin megnöveli a vérnyomást, a pulzusszámot, a légzés sebességét, amelyek hozzájárulnak a kellemetlen izgalmi állapothoz.

Minél magasabb a kávé koffeintartalma, annál valószínűbb, hogy ezeket a tüneteket tapasztaljuk.

Mi a helyzet a savassággal?

A gyomorproblémák hátterében bizony a savtartalom áll.

Amennyiben gyulladás van a nyelőcsőben vagy a gyomorban, különösen érzékenyen reagálhatunk a magasabb savtartalmú italokra, mint a kávé. Ez égő érzést okozhat az érzékeny szövetek esetén

– mondja Samuels.

Az egyik tanulmány megállapította, hogy az eszpresszó, a francia pörkölésű és egyéb sötét pörkölésű kávék kevésbé irritálják a gyomrot, mert a pörkölés során N-metil-piridinium keletkezik, amely gátolja a gyomorsavtermelést.

Forrás: Shutterstock

Az ízesítés dolga

Egyáltalán nem mindegy, hogyan isszuk a kávét. Például, ha sok tejet öntünk hozzá, az növeli a savasságot.

A cukor, a vaj, az MCT-olaj hozzáadása is jól hangzik, sőt az MCT fokozza az anyagcserét, ám emésztési zavarokat is okozhat.

A cukor pedig hozzájárul a súlygyarapodáshoz és a 2-es típusú cukorbetegség kialakulásához.

A kávé alternatívái

Abban az esetben, ha nem tapasztalunk semmilyen rendellenes hatást a testünkben a kávénak köszönhetően, akkor megnyugodhatunk. Ám amennyiben igen, és lecserélnénk a kávét valami másra, bátran tegyük meg.

Számos más ital van még, amely szintén élékítő hatással bír, természetes és jólesik a fogyasztása.

1. Matcha tea

A matcha porrá őrölt tealevelekből készült tea. Már két kanál is elég belőle, hogy energiától duzzadóan induljon a reggel.

Ráadásul: lassan szívódik fel,

ezért hosszú ideig élvezhetjük a hatását. Emellett antioxidánsokban gazdag, és még az immunrendszert is erősíti.

2. Zöld turmix

A turmixok eléggé elterjedtek az utóbbi időben. Bár nem is csoda, hiszen fogyasztásuk erősen ajánlott. Persze ebben az esetben sem mindegy, mi kerül a poharunkba. Azok, akik egyébként utálják a zöldségeket, a turmix egy jó alternatíva lehet: egy kis saláta néhány darab kivivel, és voilá!

A zöld leveles zöldségek tele vannak vitaminokkal és ásványi anyagokkal.

Ilyen a spenót, a brokkoli, a petrezselyem és a zellerszár.

A legjobb a zöld turmixokban, hogy az ízlésünkhöz igazíthatjuk őket.

3. Kókuszvíz

Hidratál és energetizál, önmagában és más italokhoz keverve is ihatjuk. Természetes cukortartalma miatt naponta csak egy pohár fogyasztása ajánlott.

TOVÁBBI ÉRDEKES CIKKEK, RECEPTEK AZ ORIGO GASZTROROVATÁBAN: