Ez a gabonaféle mindenkit becsap

2019.01.09. 09:25

A gabonákat három csoportba sorolhatjuk. Beszélhetünk teljes értékű, finomított és álgabonákról. A teljes értékű rostot, vitaminokat és ásványi anyagokat tartalmaz, és része az egészséges táplálkozásnak, a finomított fajtákat viszont jobb lenne elkerülni. Na de vajon mik az álgabonák? Miért kellene rendszeresen fogyasztanunk őket? És mi fán terem a kinoa (quinoa)?

A kinoa az a gabonaféle, amely mindenkit becsap: levelei úgy fogyaszthatók, mint a spenót, magja pedig, mint a gabona. Pedig valójában nem az.

A pszeudocereáliák, vagyis az álgabonák nem tartoznak a gabonafélék családjához,

mert nem tartalmaznak sikért, viszont ugyanúgy használjuk őket, mint a gabonákat. A három legismertebb fajtája: a kinoa, a hajdina és az amaránt.

Ezeket gluténérzékenyek is fogyaszthatják.

A kinoa vitaminokban, szénhidrátban és fehérjében gazdag, ezért gyakran ajánlják a vegetáriánusoknak és a vegánoknak egyaránt. Ráadásul a benne található fehérje teljes értékű, tehát tartalmazza a szervezet számára szükséges aminosavakat.

Forrás: Shutterstock

Azért is ajánlott a fogyasztása – különösen a laktóz- és gluténérzékenyeknek –, mert nagy mennyiségű kalciumot is tartalmaz.

A kinoa a történelemben

A kinoa a Chenopodium quinoa növény magja, rizsparéjnak is szokták hívni. Noha hazánkban csak az utóbbi néhány évben terjedt el, valójában már az inkák korában is termesztették a növényt – ehető magjai és levelei miatt.

A legenda szerint az inkák egy ünnepélyes ceremónia alkalmával ültették el az első kinoamagokat minden évben.

Mint a többi ősi gabona, a kinoa is homályba veszett a Francisco Pizarro vezetésével megkezdődő spanyol hódítások idején, 1532-ben. Az inka birodalom elpusztításával a kinoamezők is megsemmisültek. Csak nagyon kis mennyiség élte túl a hegyekben.

Jótékony hatásait az 1900-as években fedezték fel ismét, és kezdték el újra termeszteni. A többi pedig, ahogy mondani szokták, már történelem.

Kinoa a konyhában

Összesen 120 különböző fajtája van, a leggyakoribb azonban a fehér, a fekete és a vörös kinoa. A fehér kiváló helyettesítője a rizsnek, a vörös és a fekete kissé keményebb textúrájú, jobban illik a salátákhoz.

Felhasználás előtt áztassuk be, és alaposan mossuk meg, mert a magokat egy úgynevezett szaponinréteg borítja, amely rendkívül keserű.

A megmosott kionát másfélszer annyi vízben, kis lángon kell megfőzni. Fedő alatt ez mindössze 15 perc. Miután levettük a tűzről, hagyjuk még állni pár percig. Ízesítsük fűszerekkel tetszés szerint.

Ám az álgabonákat nemcsak glutén- és laktózérzékenység esetén ajánlott beépíteni az étrendbe. Heti egyszer érdemes lecserélni a köretünket egy álgabonára. Készíthetünk belőle például kását tejjel vagy növényi tejjel, magvakkal, aszalt gyümölcsökkel és mézzel.

Fogyaszthatjuk köretként, és belekeverhetjük a salátába.

A kinoa nem egy alacsony kalóriatartalmú étel, ezért mértékkel együk.

TOVÁBBI ÉRDEKES CIKKEK, RECEPTEK AZ ORIGO GASZTROROVATÁBAN: